A
A73H
Kort historik: Jag har en dotter på 6 år som ridit i en o en halv termin. Jag red som barn men kom aldrig riktigt ifrån känslan av att vara rädd på hästryggen. När tjejen som är galen i hästar (och de flesta andra djur inklusive sådana med både sex och åtta ben...huvva) började på ridskola var det på darriga ben jag klev in i stallet. Fast det bättrade på sig och blev till och med mysigt att åka dit en gång i veckan. Jag funderade mycket på min rädsla och hur den skulle kunna komma att påverka hennes intresse (min egen mamma=livrädd för hästar) och beslutade mig för att jag måste ta tag i min rädsla. Så jag anmälde mig till ett vuxenridläger 5 dagar nu i somras och det var det bästa jag har gjort! Vilka fantastiska djur! Man måste bara bli både ödmjuk ocg fascinerad liksom. Så hästrädslan har mer övergått i sund respekt (visst bör man ha det ändå?) och jag har till och med anmält mig till en nybörjargrupp på ridskolan till hösten. Nu till sak: Ett par vänner har två hästar, ett varmblod (som hon rider) och en sällskapshäst - en shettiskille på fyra år. Till hösten ska tjejen (och jag såklart) "sköta om" shettisen två dagar/vecka. (För att undvika "kan-vi-inte-åka-dit-idag-igen-SNÄLLA" och för att hon faktiskt bör få en chans att se att det ÄR jättemycket jobb med en häst, men också för att få förmånen att umgås med hästar mer än en dag/vecka på ridskolan.)
Under sommaren nu har båda hästarna gått på lösdrift i princip då hon varit höggravid och inte kunnat rida. Varmblodet är mycket sällskaplig, men shettisen är INTE särskilt mycket hanterad. Hur gör man då? Kort sagt (fast med världens längsta intro): Hur gör man för att vänja hästen vid hantering? Tror ni att vi lyckas? Och i så fall - tips på vägen?
Under sommaren nu har båda hästarna gått på lösdrift i princip då hon varit höggravid och inte kunnat rida. Varmblodet är mycket sällskaplig, men shettisen är INTE särskilt mycket hanterad. Hur gör man då? Kort sagt (fast med världens längsta intro): Hur gör man för att vänja hästen vid hantering? Tror ni att vi lyckas? Och i så fall - tips på vägen?