Hur gör man?! Råd till nybörjarponnymamma sökes!

Sv: Hur gör man?! Råd till nybörjarponnymamma sökes!

För övrigt instämmer jag med flashlight! Man kan aldrig tillskriva djur mänskliga egenskaper - de blir som de hanteras! (Avvikelser förekommer naturligtvis inom alla arter) Det är en av anledningarna till att vi ska börja ta hand om en häst lite mer än bara en dag/vecka på ridskola. Ridskolan är jättebra, men det är väldigt lite "ta hand om hästen" och väldigt mycket "åååhh gullegull" bland tjejens ridskolekompisar och jag vill inte att det bara blir på den nivån om du förstår hur jag menar? Många är de som varken gör i ordning hästen före eller efter utan bara seglar in, pussar hästen, rider sin tid och sedan åker hem. Det är ett svårt och ansvarsfullt jobb att ta hand om ett djur men också något fantastiskt, och DET vill jag försöka förmedla till dottern!:)

Det tycker jag du gör rätt i, som komplement, så länge ponnyn går lätt för dej som vuxen att hantera så att du kan lära barnen:idea:

*KL*

Förstår mig inte på folk som skaffar ungponnyer till sina små nybörjar barn!!!

Arabia - jag skaffar ingen ungponny åt mitt lilla barn så jag hoppas vid Gud att inlägget inte var riktat till mig!

Det var inte riktat till nån speciell, men det är inte helt ovanligt att att folk skaffar unga ponnyer till sina barn som ridit en termin o knappt det. En ung ponny/häst är inte att rekommendera till någon nybörjare oavsett man köper eller lånar.

Nej, det har jag förstått också och visst är det horribelt! Fast jag hoppas att du har läst min trådstart och vet att så är inte fallet här. Jag var hos hästen igår för första gången och det funkade bra! En jättemysig liten kille, jag är övertygad om att det kommer att gå jättebra att sköta om honom så får vi väl se om det blir något ridet och i så fall hur mycket.

Jag fattar inte varför folk inte läser inläggen innan de svarar ...:angel:

Till trådskaparen:

Jag tycker att du har en väldigt förnuftig inställning. Visst är det bra att barn får lära sig att sköta en häst också, inte bara rida.

Och även om du är ovan och lite rädd och osäker så har du ju en vilja att lära dig och någon som är villig att lära dig. Det är ju kanon!

Ponnyn är ju inte ohanterad, utan bara nu under sommaren. Visst, vissa ponnyer är kaxiga och besvärliga, men många tycker också om att man pysslar med dem.

Du kommer att känna direkt om ponnyn börjar ta över. Blir du rädd så är det fel, så enkelt är det.

Börja med att binda upp den och borsta den. testa att lyfta framhovarna. Ta en liten promenad. det är du som ska leda hästen och inte tvärtom ... Se till att den fattar att det är du som bestämmer.

Mata den inte med handen, för då kan bli nafsig.

När du känner att det funkar för dig så tar du med dig ditt barn.

Lycka till!!!

Tack! Ja, jag tycker ju att jag är ganska förnuftig själv liksom...;)
Det kommer nog att funka jättebra - tack för goda råd!

Det tror jag också.

Det är så himla kul att kunna dela intresse med sina barn. På ridskolan här är det massor med föräldrar som har börjat lära sig rida efter att ha följt med sina barn. Helt plötsligt är de engagerade i klubben, är med och anordnar tävlingar och blir mer och mer intresserade. Så passa dig - det är beroendeframkallande!:D

Hej, jag är en mamma till fyra barn som varit runt och på hästar jämt. Jag tycker absolut att du ska pröva, ta det lungt och känns det inte bra så behöver ni ju inte åka dit mer. Ni har inget att förlora, bara ni är beredda på att dra er ur om det känns fel.
En shettis behöver för det mesta rätt så konsekvent och tuff hantering, men får ni lite hjälp av ägaren så behöver ju inte det vara nåt problem. Mina barn har lärt sig otroligt mycket av sina shettisar just därför att de inte alla gånger är så väluppfostrade.:devil:
Vågar man inte satsa kan man inget vinna. Du kan ju berätta hur det går för er sen, när ni varit där. Kom ihåg att alla har varit nybörjare en gång och någonstans ska man ju börja.
Lyca till:banana:

Hmmm...jag är redan anmäld till nybörjargruppen på dotterns ridskola...:D Dock fanns det inga platser nu men jag står på kö! För övrigt har jag varit ute hos hästen en del nu. Har varit "hästvakter" i helgen...kollat så det finns vatten, mockat ur deras vindskydd (heter det så?!) och hälsat lite i största allmänhet. Två gånger har jag nu tagit in honom och pysslat lite med honom. Rett ut manen, ryktat, kratsat hovar mm. Det har gått jättebra! Han är en liten filur, men söt som synden och helmysig så det ska nog funka!

Nu måste jag komma med en liten delrapport! Vi har nu varit i stallet kanske 7 gånger och det går sååå bra! Han som aldrig har kommit i hagen kommer i glad trav så fort vi ropar! Otroligt!!! Ett litet intressant bekymmer(?) är dock att hästen han går med är sotis! Det är dessutom han som bestämmer, så igår när vi kom och skrutt kom travandes kom hästen han går med och sprang om honom och ställde sig och motade bort "vår ponny" med bakdelen?! Det hela slutade med att lillhästen blev bortjagad...:( Vi fick gosa med stora hästen en stund och ta in honom, men det dröjde ändå jääättelång tid innan lillen vågade komma. Så där hamnade vi lite tillbaka på ruta ett tyvärr. I stallet går det bra! Han är jätteduktig och låter oss greja och pyssla bäst vi vill. Dottern har suttit på honom en gång och då var vi två vuxna med. Jag höll i grimskaftet o den andra gick stand by bredvid. (Vi skrittade på gårdsplanen i ca 5 minuter) Det gick jättefint, men jag känner ändå att jag vill att hästen o vi har bättre koll på varandra så att säga. Vi brukar dock gå ut på promenader och det är okej! Så långt allt väl! (Förutom svartsjukan hästarna sins emellan...;-)) :banana:

Vad roligt att det funkar!
Verkar ju som om ponnyn tycker om att bli pysslad med. Det är en väldigt bra start.

Hästar som är högre i rang vill gärna bestämma. Jag kan ha ett himla sjå att få ut mina ur hagen ibland. Det är inte lätt när några stora rackare försöker klämma sig emellan och hästen man själv ska ta är rädd för dem.

Du får helt enkelt vara bestämd och schasa iväg den. Eller led i väg den en bit. Vänd och ta in den du tänkt dig. Om du i stället tar in den hästen som tränger sig före så får den ju som den vill. Dvs den bestämmer och inte du. Sånt lär de sig snabbt och sen blir det bara värre.

Ja, det går så himla bra! Vi är ute på promenad varje gång vi är där och han tycker att det är jättekul! Vad gäller storhästen så har yngste killens tjej som är 16 år börjat följa med. Hon rider den stora hästen också två gånger i veckan och då funkar det jättebra för då tar hon in honom först o så kan vi ta in lillskrutt efter. Han är en riktig liten goding! Mysigt värre!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 783
Senast: Maoam
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama