Hur gör man på sjukhus?

Krystalline

Trådstartare
...som anhörig?

Min fästman ska opereras i början av maj.
Dagkirurgi, så han ska få komma hem samma dag.
Jag tänkte vara med på sjukhuset hela dagen. Hur funkar det?
Kommer någon att visa mig var jag ska vänta någonstans, och kommer någon att hämta mig när det är färdigt?
Jag är helt vilsen och orolig =/
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Jag tänkte vara med på sjukhuset hela dagen. Hur funkar det?
Vet inte hur rutinerna är på andra sjukhus, men på det sjukhus där jag arbetar är det inga problem att vara med som anhörig - i princip hela tiden utom inne på salen.
Patienten kommer till mottagningen eller direkt till operationsavdelningen, byter om och väntar i en säng på pre-/post-op avdelningen (kan heta olika på olika sjukhus) på sin tur. Om möjligt så promenerar h*n för egen maskin in på salen. Efter ingreppet rullas h*n ut till samma plats igen och stannar tills narkos/sedering släppt och h*n känner sig redo att gå hem. Under operationen kan anhörig vänta på samma ställe, eller gå och ta en fika i cafeterian.
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

När jag opererades på dagkirurgen så fanns det väntrum där anhöriga kunde sitta (satt någon halvnervös pappa där när jag väntade på att få komma in), det brukar vara pedagogiskt skyltat. Min ringa erfarenhet av dagkirurgipersonal är att de är precis hur rara och hjälpsamma som helst. :)

Har din sambo redan varit på inför-operationen-besök och träffat narkosläkaren och så? Om inte så följ med då, så kan du få svar på hur det funkar just på den enhet din sambo ska opereras på. :)
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

...som anhörig?

Min fästman ska opereras i början av maj.
Dagkirurgi, så han ska få komma hem samma dag.
Jag tänkte vara med på sjukhuset hela dagen. Hur funkar det?
Kommer någon att visa mig var jag ska vänta någonstans, och kommer någon att hämta mig när det är färdigt?
Jag är helt vilsen och orolig =/

Det beror nog lite på sjukhus och typ av operation. Jag var på dagkirugi för drygt två år sedan och i mina papper stod det väldigt tydligt att enbart vårdnadshavare för minderåriga barn var välkomna på avdelningen, annat var man tvungen att ha särskilda skäl till. I mitt fall så skjutsade maken in mig och
jag anmälde mig, fick byta om och så sitta och vänta i ett väntrum där det satt en hel del människor, sen fick jag komma in, träffa läkaren för att gå igenom det sista, påbörja medicinering och sedan fick jag komma in i operationssalen, lägga mig på "sängen", fick nålar satta och blev tvättad. Jag var vaken under hela ingreppet och fick lite lugnande och lokal bedövning. Efter operationen lyfte de över mig till en säng, rullade in mig på uppvaket där en sköterska tog över, satt med mig en stund och kollade värden och när hon ansåg att jag hade piggat på mig så fick jag kliva upp och äta. När hon såg att det fungerade bra frågade hon om jag ville låna telefon eller om jag hade mobil med mig så jag kunde ringa efter skjuts. Sen kom han upp och hämtade mig vid dörren för de ville inte släppa iväg en utan anhörig.
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Jag har också opererats på dagkirurgi. Min man körde mig in och hämtade mig när jag var vaken och klar. Det kändes inte som att det var någon större mening för honom att sitta där hela dagen. Han hade bara fått sitta i väntrummet och då tyckte jag att han gjorde bättre nytta hemma:)

A
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Det beror nog lite på sjukhus och typ av operation. Jag var på dagkirugi för drygt två år sedan och i mina papper stod det väldigt tydligt att enbart vårdnadshavare för minderåriga barn var välkomna på avdelningen, annat var man tvungen att ha särskilda skäl till. I mitt fall så skjutsade maken in mig och
jag anmälde mig, fick byta om och så sitta och vänta i ett väntrum där det satt en hel del människor, sen fick jag komma in, träffa läkaren för att gå igenom det sista, påbörja medicinering och sedan fick jag komma in i operationssalen, lägga mig på "sängen", fick nålar satta och blev tvättad. Jag var vaken under hela ingreppet och fick lite lugnande och lokal bedövning. Efter operationen lyfte de över mig till en säng, rullade in mig på uppvaket där en sköterska tog över, satt med mig en stund och kollade värden och när hon ansåg att jag hade piggat på mig så fick jag kliva upp och äta. När hon såg att det fungerade bra frågade hon om jag ville låna telefon eller om jag hade mobil med mig så jag kunde ringa efter skjuts. Sen kom han upp och hämtade mig vid dörren för de ville inte släppa iväg en utan anhörig.

Så har det varit för mig också på flera olika sjukhus i olika län.
Mamma/pappa/sambo har dumpat mig på rätt avdelning och längre än så har de inte fått komma. Sen när jag vaknat har oftast sköterskan ringt efter någon av dem.
Jag har varit sövd alla gånger, jag skulle hellre dö än att opereras vaken hur litet ingreppet än må vara...
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Det beror nog lite på sjukhus och typ av operation. Jag var på dagkirugi för drygt två år sedan och i mina papper stod det väldigt tydligt att enbart vårdnadshavare för minderåriga barn var välkomna på avdelningen, annat var man tvungen att ha särskilda skäl till. I mitt fall så skjutsade maken in mig och
jag anmälde mig, fick byta om och så sitta och vänta i ett väntrum där det satt en hel del människor, sen fick jag komma in, träffa läkaren för att gå igenom det sista, påbörja medicinering och sedan fick jag komma in i operationssalen, lägga mig på "sängen", fick nålar satta och blev tvättad. Jag var vaken under hela ingreppet och fick lite lugnande och lokal bedövning. Efter operationen lyfte de över mig till en säng, rullade in mig på uppvaket där en sköterska tog över, satt med mig en stund och kollade värden och när hon ansåg att jag hade piggat på mig så fick jag kliva upp och äta. När hon såg att det fungerade bra frågade hon om jag ville låna telefon eller om jag hade mobil med mig så jag kunde ringa efter skjuts. Sen kom han upp och hämtade mig vid dörren för de ville inte släppa iväg en utan anhörig.

Sådär har det varit för mig också. Fast mig släppte dom iväg utan att ha sett anhörig. Dom frågade bara om någon kom och hämtade mig och sa att det var bra om jag inte var ensam.
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Mm, jag var med på de mötena, men hade inte en tanke på de här frågorna då =/

Tack alla för era svar!
Verkar som om det är väldigt olika på olika ställen, man kanske kan ringa det aktuella sjukhuset och höra med dem.
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Jag opererades i Falun och min moster körde dit mig och satt bredvid mig i förberedningsrummet tills de rullade iväg mig till operationen. Efter uppvaket rullade de ner mig till det första rummet igen och då var hon där och väntade (antar att hon tog en fika under tiden).

Eftersom de på avdelningen brukar vara mycket upptagna när det är dags för operation så det är nog bra att ha kollat upp hur det fungerar innan. Var givetvis inte rädd för att fråga när du väl är där om det är någon som är oklart.

Jag förstår att du är orolig men jag tror nog att du mest kommer att ha tråkigt (beroende på hur lång tid op:en tar) så se till att ha med dig en bok, korsord el dyl!

Lycka till till din man!
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Sådär har det varit för mig också. Fast mig släppte dom iväg utan att ha sett anhörig. Dom frågade bara om någon kom och hämtade mig och sa att det var bra om jag inte var ensam.

Det kan tänkas att de ville vara säkra på att jag hade någon med mig för jag var rätt ledsen över hela situationen, jag var inne för att få en port insatt inför cellgifter så själva operationen var bara en förberedelse av det som skulle bli jobbigt.
I vanliga fall kanske de bara frågar om de har någon som möter upp.
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Det låter fint, och tack för lyckönskningen :)

kl
Vi bor i Kungälv, någon som vet hur det är på Kungälvs Sjukhus?
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Jag är för rastlös för att sitta på en obekväm stol i flera timmar och inte göra nått. Så jag har skjutsat sambon (och även ex.mannen när han opererat sej) till den tid de ska va där på morgonen/fm sen har jag åkt hem.
Sambon som hade en enkel operation ringde själv sen och berätta läget och när jag kunde komma och hämta honom.
Ex.mannen som gjorde en svårare operation så ringde en sköterska direkt när operationen var klar från uppvaket och lämnade en rapport då exet hade väldigt ont och mådde dåligt efter narkosen. Exet ringde sen när han mådde bättre och valde att åka sjuktaxi hem (100:-) så jag slapp åka och hämta honom.
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

När farfar opererades där lämnade pappa honom och så hämtade jag honom efter jobbet. Jag fick stå och vänta i en halvtimme innan jag ens fick tag på någon personal för att berätta att jag var där för att hämta honom.
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Jag opererades på Kungälvs Sjukhus i November och det var inga problem för min sambo att följa med in. Vi hade inte frågat innan utan det föll sig bara så. Han stannade inte kvar hela dagen utan han åkte hem emellan. Det blir rätt långtråkigt att vänta på någon som mest sover. :)
Personalen var toppen tycker jag. Jag önskar mannen din lycka till.
 
Sv: Hur gör man på sjukhus?

Tack! Det kändes riktigt bra att höra :)
Jag tänkte bunkra upp med ett par böcker och så där så jag ska ha något att göra.
Ja jag fick också ett gott intryck av personalen när vi var på narkosläkarmötet och så vidare :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 970
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp