Hur gör man för att rygga?

F

Fredrika77

Har aldrig riktigt förstått hur man gör för att rygga en häst, hur gör ni?

Sv: Hur gör man för att rygga?

jag ryggar min häst genom att luta mej liite extra bakåt , bli tung i rumpan , dra bak skänklarna en aning och ta tglarna liite mot magen och när hästen backar ger man efter i handen direkt.

Först lär jag min häst att rygga på röstkomando från marken, även när jag INTE tar/drar i hästen ska den rygga.

sedan när jag sitter på så lutar jag mig bakåt och säger "back back back" och tar lite försiktigt i tyglarna och håller om med benen, trycker jag tex med höger skänkel så ska den svänga vänster osv.

jag ryggar genom att bli lite tyngre i sadeln, och sen ge framåtdrivande hjälper, men vara stilla i handen.

tar alltså inte handen bakåt, utan handen är still i sin position, och när "framåtvägen" är stängd så ryggar hästen..

Rider in ofta i en halt, går ju även att gå in i rygga från skritt. Jag säger stopp framtill, vinklar bäckenet lite framåt och ger drivande skänkel och hästen backar. För att gå framåt igen slutar jag med drivning, vinklar bäckenet rätt, stämmer av lite framtill och ger drivande hjälp framåt igen och hästen promenixar framåt igen utan att vi tappar kontakten framtill.

Men när jag säger att jag vinklar bäckenet framåt så är det nånting som inte ska synas med blotta ögat för då är det för mycket.

här är jag och min häst mitt i en ryggning
8465497.jpg

vinklar om bäkenet framåt och tar lite i handen.. ibland har jag lite skänkel på oxå men väldigt lite

lutar mig lite tung bakåt drar bakåt skänkeln och håller om lite smackar lite ibland och kramar lite om tygen ibland om det behövs

jag tar upp händerna en aning och lirkar lite med fingrarna så han mjuknar i munnen sedan lutar jag mig lite bakåt och flyttar bak ena skänkeln :smirk:

Ryggning, är en sån där dold kunskap som sätter sig i ryggmärgen när man väl har lärt sig det och då kan man inte förklara...

Men jag rider in i halten och sen tänker jag "framdelsvändning" ett steg i taget för var sida. Det tankesättet blir rätt för mig och det är mina sittben i samklang med mjuka tygelhjälper som får min dam att kliva bakåt.

Flummigt kanske. Men det fungerar för mig.

Det är inte flummigt tycker jag. Du använder diagonala hjälper precis som i en framdelsvändning så det blir ganska logiskt.

jag ryggar min häst genom att luta mej liite extra bakåt , bli tung i rumpan , dra bak skänklarna en aning och ta tglarna liite mot magen och när hästen backar ger man efter i handen direkt.

Ett typexempel på hur man inte lär en häst rygga.
Ett bakåtlutat nertyckt säte betyder rakt fram, basta. Samtidigt så är det någon som drar den i munnen.
Jag blir en smula upprörd när man läser sånt här.

Ryggning är en onaturlig rörelse för hästen, och uppsutten gör man det endast på den häst som kommit en bit i utbildningen.
Enklast att lära en häst att rygga är från marken, med hjälp av ett staket eller en vägg.
Man ställer hästen med tex höger sida mot väggen och tar tyglarna i vänster hand. Sen petar man med ett spö på kronan på det ben som står längs fram. Vissa föredrar att peta på skulderbladets spets.
Då kommer hästen att rygga.

Om man sedan jobbar på samma sätt, med någon som hjälper en från marken, och ryttaren ger diagonala hjälper för ryggning, så kommer hästen att lära sig rygga med ryttare också. Samt att man i utbildningssketdet lutar sig frammåt, inte bakåt. Vid själva ryggningen.

Jag trodde ett tag att det bara var islandsryttare som gjorde så, för så gör jag och det funkar bra...

Tack...

Jag rygger genom ett lätt avlastande säte (hur mycket beror på hur utbildad hästen är), båda (under)skänklarna bakåt, samt lätta samsidiga tygeltag. Först ett halvt steg framåt, sedan bakåt.

:idea: :bump: :banana:
hej en ryggning är att rida först framåt i spår sidan och samtidigt göra en halvhalt,genom att mot hållande tygeltag i växelverkan inte för hårdt utan mjuka tygeltag och hand samlat ,luta sig bakåt med ryggen och hela sätet ,och krama med benen och skänklarna och foten på respektive plats med tryck i sidan bakåt drivande hjälper,
när hästen förstår signalerna bakåtdrivande så underlättar man något med hjälperna och tar om allting igen tills man gör en ryggningar bakåt i istegen och direkt framåt drivande hjälper i trav ex med några skritt steg före, och ökad drivning i trav och sedan fram ien galopp ex. men det ska vara flyt i hela rörelsen med under stödjande hjälper.för att komma fram idet önskat läge.det är en samlande rörelse. och svår att göra korrekt.

*Knapplån*

Jag gör halt, "sitter till" och lätt kram i tygeln som i en halvhalt, båda skänklarna trycker lätt en aning längre bak än normalt samtidigt som handen hålls aningen längre fram än normalt för att lämna munnen fri.

jiises... trodde för ett tag att alla här lutar sig bak å drar i tygeln......:crazy:

luta sig bak betyder fram för djuren..... eftersom man då skjutsar fram med sättet....

jag gör som tex majola ......

Jag tror inte du ska träna ryggning själv med stoet du beskriver i din andra tråd, den som du beskriver har tagit över.
Risken är väldigt stor att hon börjar stegra för att komma undan om du stänger vägen framåt för henne.
Om du ska lära en häst saker, och inte kan dem själv så måste du ta hjälp av en tränare, annars kan det bli katastrof.

Jag tror inte du ska träna ryggning själv med stoet du beskriver i din andra tråd, den som du beskriver har tagit över.
Risken är väldigt stor att hon börjar stegra för att komma undan om du stänger vägen framåt för henne.
Om du ska lära en häst saker, och inte kan dem själv så måste du ta hjälp av en tränare, annars kan det bli katastrof.

Hej Kullerbytta! Tack för ditt råd och tack för att du har tagit dig tid att läsa min andra tråd. Schysst!

bara en fråga. Kan din häst rygga? Sånt man inte kan ska man ha hjälp med dom 1a gg så man gör helt rätt. Annars kan du pajja komandon som sitter o hästen/ponny blir skärrad. Så be om hjälp våga fråga det brukar ge svar. :smirk: Lycka till

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
479
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur