Hur gör man en vinglig unghäst stadigare?

I

Irish_playgirl

Hej.
Jag skulle behöva några tips om hur man gör en vinglig unghäst stadigare. Några speciella övningar eller bara några tips kanske?
:confused:

Mvh emy

Sv: Hur gör man en vinglig unghäst stadigare?

Generellt sett blir unghästen stadigare då den musklat upp sig att bära ryttare, och blivit mer balanserad.

vägar till detta är många givetvis. Framför allt tycker jag det är viktigt med ALLSIDIG träning. dvs markarbete varvat med terräng, lite hoppning, tömkörning osv i ett varierat och väl avvägt schema. Vila emellan är också jätteviktigt för att hästen ska bygga muskler och kroppen stärkas istället för att brytas ner.

själv rider jag unghästar väldigt mycket i skogen, kuperad terräng där de får skritta på lång tygel och lyfta på benen och få upp ryggen naturligt. beroende på hästens nivå och styrka kan man sen rida intervaller i trav och galopp där hästen får söka sig framåt/nedåt och inte bli avbruten. Övergångar är också stärkande.
Klättra i lätt sluttande backar (hellre längre och mindre branta än tvärt om).

på ridbanan är det bra med bommar, balanserar och stärker hästen, samt verkar avslappnande.
Noga med att rida hästen i en för dess ålder och utbildnings nivå lämplig form - ju grönare och mindre utbildad, desto viktigare med grundläggandet att den kommer upp med ryggen och arbetas i en längre och lägre form framåt-nedåt. Inte plocka upp i för hög form för tidigt.

tömkörning är kanon, då hästen får bära sig utan ryttare och får chans att komma upp naturligt med rygg och slappna av i dressyr arbete utan att ha en ryttare som inverkar/stör.

Lycka till!

Min unghäst var aldrig vinglig ens första gången jag satt upp. Tror att mycket promenader i skogen vid hand ger en stabil häst, innan man ens suttit upp. Handhäst och liknande med.

Mitrolle skrev:
Min unghäst var aldrig vinglig ens första gången jag satt upp. Tror att mycket promenader i skogen vid hand ger en stabil häst, innan man ens suttit upp. Handhäst och liknande med.

håller med, min kuse var rätt stadig han med..och jag har en kondis utan dess like efter alla promenader..:D

Håller med Mackan, men det gör jag ofta.

Unghästar är ofta vingliga i början, rid med sunt förnuft bara. Lite draghjälp av en äldre häst i skogen är också bra, så unghästen får marschera på lite.

Senast ändrad:

bra med annan häst med även som stoppkloss i nedförsbackar :D

:D

Men man har def en poäng i att redan de första turerna (både från mark och från rygg) börja göra halter i nedförsbackar. Min lilla B-ponny som jag red in förra året var vinglig och ostyrbar som ett spett och forsade helst iväg så fort d gick nedför men efter bara ett litet tag så gick hon nästan stadigare än en vuxen häst i nedfösbackarna!

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: bobbbo
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 969
Senast: nyttnick
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama