Hur gör man en nedläggning?

F

Fenissimo

Hur ska man gå tillväga om man vill att hästen ska lägga huvudet framåt-nedåt. Jag vill att hon ska sträcka på ryggen och lägga nosen lågt för att på ett korrekt sätt arbeta med sin ryggmuskulatur som för tillfället inte är så bra.:crazy:
Både under ryttare och vid tömkörning.

Nu rider jag hemskt lite i en hög och samlad form, vill inte riskera en felaktig ridning vilket skulle resultera i en sämre rygg, därför vill jag rida i denna låga men samlade form under påbyggnaden.

Tackam för svar!
(om tråden är fel; flytta, nedläggning hör dock till dressyr så jag hoppas att den kommit rätt)

Sv: Hur gör man en nedläggning?

Nedläggning, vilket roligt ord.:p
I alla fall; det finns olika sätt.
Tex. rida hästen runt innerskänkel och på yttertygeln, ledande tygeltag på stor volt.
Eller driva samtidigt som man plockar lite i innertygel.
Eller driva och hålla handen stilla; låta hästen söka stödet själv och sen lätta i handen när den förstår.
Eller vara helt stilla i handen och bara fokusera på att lösgöra på volt och serpentiner, skänkelvikning, tempoväxl, övergångar osv.
Eller ja det glömde jag nästan; man kan ju såga ner hästen också... :crazy: (please don't)

Det beror på lite vilken typ av häst man rider och hur känslig den/ och man själv/ är.

Den låga formen främjar för att få upp ryggen, men den gör det inte automatiskt! Så se till så hästen inte går på bogarna och sliter ännu mer på frambenen istället!
Då är det bättre att man struntar i huvudets placering och gör nyttiga ridövningar istället!

Sen skulle jag nog inte kalla denna form för "låg men samlande", jag tycker det mer är en arbetsform som man utnyttjar till unghäst/igångsättning av hästen och som variation till den korta/högre/samlade formen. För att hästen ska få upp ryggen lättare och hitta lätt stöd i handen.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024