Hur gör jag ?

G

gill

Jag har precis köpt mig ett islandssto, men jag kan inte få henne i trav! Skritt går fint sen kommer passen och tölten, men inget trav. Måste jag rida henne på spår tro, för att traven skall komma fram?
Är det lättast att få fram tölten med spö som hjälp, att få in baken då menar jag? Hon är nämligen ganska bekväm! :confused:

Sv: Hur gör jag ?

Hur reagerar hon när du longerar?
Tar hon trav då eller pass?
Tar hon inte trav så är det där du får börja.
Få henne att trava på volt vid longering, utan någon på ryggen.
Testa lite bommar på backen, ev boots på frambenen. Men var försiktig med boots, det kan ha förödande konsekvenser.

När hon sedan travar på volt, testa att longera henne med någon på ryggen. När detta sedan fungerar kan du sitta upp och träna trav först korta sträckor på volter och sedan lite längre rakt fram.

Hoppas allt går bra.

// Cicci

Nej jag har inte longerat henne! Inte det första man gör med ett en häst som är 16 år!! Men det skall jag prova! Skall jobba henne på spår nu framöver, så kanske det löser sig.

gill skrev:
Nej jag har inte longerat henne! Inte det första man gör med ett en häst som är 16 år!! Men det skall jag prova! Skall jobba henne på spår nu framöver, så kanske det löser sig.

Tänk på att gå lugnt fram. Även om hon är 16 år så betyder det inte att hon kan longeras. Men desto större anledning att lära henne.
Det bästa är om du har en longeringsvolt alt. kan spärra av paddocken första gångerna så att hon känner sig trygg då de gärna vill stödja sig mot ett staket de första gångerna.
Använd inte heller inspäningstygel först gången, innan du vet hur hon reagerar. Funkar allt bra kan du spänna in henne, vilket hjälper henne att få ner huvudet och upp med ryggen.

Lycka till!

// Cicci

gill skrev:

Har du testat henne ännu, väntar spänt på svar. :bump:

har varit i nästan samma situation..
men testa detta det funkade för mig;
jobba i skritten, sedan ställ dig upp lite i sadeln så att ändan knappt nuddar, luta händerna mot manken, ha lite längre tyglar. och så driver du på. testa detta på både volt och rakspår. denna "öving" gör att hon kanske kan slappna av och sänka sin profil lite.

lycka till :banana:

För inte alls länge sedan har det varit liknande trådar. Du kanske kan få några tips genom att kolla i dem.

OlleAtlas

jag red en häst förut som BARA grisepassade.
då fick jag tipset (av en otrolig tduktig ryttare vid namn Jex) att jag skulle ge honom helt långa tyglar, så att han fick chansen att länga ut halsen, och låta honom grisepassa på.
jag stod hela tiden i "lätt sits" (ingen kontakt med sadeln), och tryckte också lite på manken med händerna.
Han "lärde" sig att trava på ca 3uteritter på detta sätt och efter det har han travat hela tiden :)

jättehäfigt att känna känslan av att vara den som fått hästen att komma över "travproblemet".
Lycka till med pållen och pröva dig fram och se vad som passar bäst till din häst och dig :)
du ska se att dte lyckas tillslut :D

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30