Hur gör jag min undulat tam??

F

fady

Heeej!

Jag skulle vilja ha hjälp med min undulat som jag köpte igår.
Jag har en undulat redan i buren, gör det ngt?

Nvm, jag vill ha hjälp med att få min UndulaT tam.

Era svar uppskattas, tack snälla<3

Vill inte bara ha ett svar :) vill också prata live, asså inte i telefon, skicka medelande så att jag håller kontakt och så att ni kan säga exakt hur jag ska göra, och jag ska säga vad den gör.

:angel:

SnällA =(

Sv: Hur gör jag min undulat tam??

träna, träna åter träna var enda dag, de är de enda man kan göra, försöka mata med godis från handen osv, många har sina knep o trix o vissa vill nog inte säga huuur dom gör. Men det är bara o träna o komma på mkt själv. :angel:

Svarar på din andra fråga; undulater trivs bäst med sällskap (de är ju flockdjur). Viktigt är dock att buren är tillräckligt stor för båda, och givetvis får du ha lite uppsikt om det är en hona och hane ;)

Angående att få de tama så hittade jag lite på wikipedia:

"För att få en undulat tam krävs mycket tålamod, ju yngre undulaten är desto bättre går det, detta för att den blir mer präglad.

Det som kan vara bra att börja med är att sitta vid buren och tala lugnande med den. När den vant sig vid din tillvaro, kan du sticka in ett finger mellan gallren på buren. Med tiden vågar den gå fram och börjar noppra på fingret. Om den biter hårt, ska du inte skrika till eller göra några hastiga rörelser. Du kan också sticka in handen (halva handen till att börja med) och sitta helt stilla. Vissla till den och upprepa dess namn, så den lär sig din stämma. När den inte längre skräms av handen, kan du sticka in den lite till. Med tiden tar den mod till sig att gå till handen. Ha gärna lite frön eller liknade på handen, så den har lite gott att äta. När du är säker på att den är tam, kan du släppa ut fågeln i rummet. Låt den flyga in när den vill. Jaga den absolut inte, då kan det förstöra hela tämjningsprocessen.

Observera att man aldrig ska ta upp ej helt tam fågel genom att grabba tag den och lyfta upp den. Då kan det bli mycket svårt att få den tam igen. Om den är tam och man tvingar sig på den lär den sig att den inte kan lita på människor."

Hittade också den här undulatsidan som kanske är en rolig/informationsrik läsning för dig: http://undulatsidorna.se/undulatselectse.asp?ID=80

Att kontakta dig för att säga exakt vad du ska göra är dock inget jag kan. Du får nog testa dig fram och hitta dina egna knep och trix.

Heeej!

Jag skulle vilja ha hjälp med min undulat som jag köpte igår.
Jag har en undulat redan i buren, gör det ngt?

Nvm, jag vill ha hjälp med att få min UndulaT tam.

Era svar uppskattas, tack snälla<3

Vill inte bara ha ett svar :) vill också prata live, asså inte i telefon, skicka medelande så att jag håller kontakt och så att ni kan säga exakt hur jag ska göra, och jag ska säga vad den gör.

:angel:

SnällA =(
hej

de som du ska göra är att du tar hirskolv asså godiset och hänger den och vissla och prata lugnt så går det bra sen klipper du godiset så den passar handflatan sen lägger du den vid/inför buröppnignen och var <<försiktig sen kan du göra närmare och närmare sen försök utan godiset.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 572
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar