hur gör du när nån annas häst blir sjuk

vinkelina

Trådstartare
fick ett samtal från stallet idag, om att min häst bara låg ner och rullade i sin box, samt andades tungt. hon hade inte kollat mer än så (tur att hon märkte de i alla fall)

befann mig själv på jobbet, och hade lite svårt att komma lös, har dessutom ca 20 min resa till stallet, ännu längre idag när de är snöstorm.

valde själv att ringa stallägaren, som var hemma och gick ut o kollade. fick rapport om att hästen hade bajsat, var matglad och hade tarmljud. falskt alarm alltså. for sen ut själv o tittade, heppan frisk och kry. stallägaren lovade att titta till även vid kvällsfodring.

hur brukar du göra, kollar du först om hästen har kolik (som de va fundering om) på riktigt innan, eller ringer du upp ägaren med detsamma, är ju inte alltid man kan komma ut. skulle ha varit betydligt lugnare om hon först kollat, o sen ringt och sagt hur de va

Sv: hur gör du när nån annas häst blir sjuk

Jag skulle bli glad om de ringde även om de inte visste exakt vad det var. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Jag skulle vara helt nöjd med att dom ringer så fort dom ser att hästen inte är som vanligt. Dom får gärna ringa medans dom fortfarande är kvar så att man kan be personen kolla efter speciella tecken som man vet kan tala om hur alvarligt det är. Kanske dom inte visste exakt vad som skulle titta efter och därför ringde för att få råd? Inte direkt något att bli upprörd över tycker jag utan var istället glad för att dom hörde av sig.

jupps, jätteglad att hon ringde, de vill jag inte nog understryka. men de blev en jättestressituation för mig. visste inte hur dåligt hästen var (lät som den var halvt döende) behövde ja få tag på vet, isåfall vilken. försöka fixa nån som arbetade i stället för mig.

Med tanke på att jag har mist en häst pga bristande kommunikation, så givetvis vill jag att någon ringer så fort de märker att någonting inte står rätt till. Instämmer med flera, hellre en gång för mycket!

Det är många hästar (de flesta faktiskt) som andas tungt och stönar när de rullar sig :) Jag skulle bli glad att de ringer och meddelar men om man misstänker kolik så stannar man väl en stund även om det är någon annans häst? Jag menar det är ju ett djur som lider i så fall och behöver promeneras tills ägaren kommer. Skönt att det var falskt alarm för er!

Eftersom jag har en kolikhäst och skrivit en lapp i stallet att om de ser koliksymtom på min häst ska de ringa direkt, så vill jag iallafall att de ringer mig.

Om jag såg en dålig häst skulle jag nog kolla den några minuter, sen ringa ägaren och berätta läget. Kanske anser ägaren att det kan vänta, kanske inte, men då är det upp till ägaren. Dvs jag har då lämnat över ansvaret efter att ha berättat för ägaren hur hästen beter sig.

Jag hade ringt ägaren efter ett par minuter och sedan erbjudit mig att kolla till hästen ett tag till så ägaren själv kunde avgöra om h*n behövde komma ut eller inte.

Jag vill att ngn i stallet ska ringa mig på en gång om dom misstänker att ngt är fel på min häst och jag ringer andra om jag reagerar på ngt med deras häst.

Vad med om en sån situation för två veckor sedan. En i stallet skulle bara ut i stallet och slänga åt sina hästar lite lunch. Hennes medryttare hade hästen den dagen så hon skulle inte göra ngt i stallet. Men så såg hon att min häst inte stödde på ena benet så hon ringde mig.
Jag hade ingen bil den dagen och fick ta bussen. Hon stannade kvar i stallet, tog in min häst och stod o såg till henne hela tiden tills jag kom. Därefter såg hon till att jag lyckades få tag på veterinären och sen åkte hon.
Hon var alltså i stallet kanske 2-3 timmar extra för mig och min hästs skull vilket jag uppskattar otroligt mkt. Skulle självklart göra samma sak för någon annan oxå.

Nu var det ju ganska tydligt att det var en rätt allvarlig med min häst eftersom hon hoppade på 3 ben, men även om det bara hade varit en mindre grej så skulle jag uppskatta om någon ringde mig även om det i efterhand inte visar sig vara så allvarligt.

Jag är jätteglad när någon ringer så fort det är något, eller verkar vara något. I mitt stall ringer vi varandra även när hästen "bara" har fått ett sår i hagen eller liknande, innan vi tar hand om det. Det är tryggt att veta att alla tittar till varandras hästar när de är i stallet (vilket innebär att hästarna tittas till många gånger om dagen!) och att man, om det är någonting, inte bara åker hem utan gör något åt saken först.

För mig är det självklart att kontrollera att djuret mår ok och inte behöver akut hjälp innan jag ringer ägaren. (i fallet inackorderad/stallkompis el dyl).
Det är viktigare att göra motsvarande LABC än att ägaren vet att det kanske behöver göras...

/Migo
som handlar instinktivt vid nödsituationer.

Så tänker jag också.

Kollar först upp läget, vad kan jag göra för stunden (hur akut är det?) och ringer ägaren efter jag kollat upp det.

Är nog smartast att försöka få en bild på det hela innan man ringer.
Jag vet nämligen av fall där ägaren har blivit uppringd för att hästen låg ner i hagen, varpå ägaren kastar sig iväg till stallet och det visar sig att hästen bara hade en mysstund i hagen.

Är det kolik på g och ägaren inte kan komma ut på studs stannar jag kvar och gör det jag kan samtidigt som jag har en tät telefonkontakt med ägaren som får avgöra om och när det är dags att tillkalla veterinär.

..och samma här.

Har själv haft en "kolikhäst" och det var guld värt när stallkamraterna ringde och promenerade med henne tills jag anlände. Är jag osäker på läget så ringer jag hellre en gång för mycket och beskriver situationen för ägaren, så kan den ta ställning.

Det har hänt i vårt stall.

Hästen låg i hagen vilket inte är normalt för den hästen såpass länge. Vi släpade upp den och tog in den, han var nedkyld dessutom av att ha legat ner. Lyssnade på magen - tvärtyst - så vi började gå med honom. Gick och gick och gick och ringde även ägaren då som sade att vi fick ringa veterinär om vi ansåg det nödvändigt innan de kom ut. Nu kändes det inte så akut så vi avvaktade.
Ägaren kom ut efter en stund och fortsatte gå med hästen som blev bra av det som tur var.

Jag påbörjar alltid det jag kan göra innan jag ringer om det finns behov.

från de att hon som hittade hästen, tills att stallägern gick ut, kollade och ringde mig gick de 10 min. då vad de två olika hästar som jag fick beskrivet för mig, första personen så var hästen dödssjuk, när stallägern kom så låg hon och sov typ, pigg och glad i alla fall. kom ut själv senare på kvällen, och hästen mådde bra som tur är, men nog hade hon stöka till i boxen allt.

men om man själv hittar en häst som rullar sig så våldsamt som min hade gjort skulle jag nog själv försöka ta ut den o kolla/lyssna magljud och ev börja promenera den, innan jag ringer ägare. ringa kan man ju göra under tiden man promenerar hästen

KL

Tycker det är självklart att man ringer om nåt inte är som vanligt, det gör nog alla i vårt stall.

Fast ibland blir man ju inte förvånad över folks reaktioner - eller brist på reaktioner. När man ringer vid 21.30 tiden för att en häst har koliksymtom får svaret "kan du tempa henne och hålla koll ett tag, jag tänkte inte åka till stallet mer idag". (Från en hästägare som har typ 5 min bilväg till stallet).

Jag skulle bli glad om de ringde även om de inte visste exakt vad det var. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Jag är nog benägen att hålla med, för vissa sjukdomar och skador kan ju tyvärr SNABBT bli värre och leda till död/avlivning så då vill (åtminstone jag) man som hästägare gärna ha chansen att hinna dit - eller åtminstone snabbt bestämma vad man vill att personen ska göra i fråga om veterinär och sånt.

MEN! Om hästen är så pass dålig att den akut behöver någon form av hjälp/behandling som kräver full koncentration och två händer så föredrar jag givetvis att de håller på med det istället för att avbryta för att kunna mig. Men tex en kolikhäst som man leder - då har man ju faktiskt en hand fri att ringa med.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör så att jag först försäkrar mig om att hästen är dålig. Om den är det så kan jag mycket väl ringa en veterinär före ägaren om jag upplever det som verkligt akut. Naturligtvis ringer jag ägaren men det ska erkännas ibland när det varit riktigt dåligt och jag vet att det är lätt stressade och känsliga ägare så har jag väntat tills jag verkligen vet hur det är. Alltså efter det att veterinären har kommit.
Givetvis så behandlas hästen om det behövs redan innan ägaren kommer oavsett om det kräver veterinär eller inte. I TS fall om jag hade misstänkt kolik hade jag lyssnat efter tarmljud, titta på slemhinnorna och sett hur hästen betedde sig när den reste sig upp. Om det hade tytt på kolik hade ringt till ägare, veterinär om det verkade allvarligt och tagit ut hästen på promenad.

Ska tillägga att jag har inskrivet i alla avtal på hästar som lämnas här att jag får ta veterinär själv till hästen om det är akut.

Personligen så föredrar jag nog att de ringer mig innan de ringer veterinären - i alla fall om det gäller sårskador. Trist med veterinärräkningar för flera tusen "i onödan". Stoppa blödning och ring ägare känns bättre för mig i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 335
Senast: Masse
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka