hur gör du när nån annas häst blir sjuk

Sv: hur gör du när nån annas häst blir sjuk

Alltså..är hästen minsta antydan till dålig så åker man till den på stört. OM man inte har någon där som man litar på till 110 procent. Att "inte kunna komma ifrån jobbet" existerar inte för mig.

beror ju lite på vad man har för arbete oxå. jobbar själv inom äldrevården(hemservice). för att jag skall kunna lämna mitt jobb krävs att jag hittar nån som kan hoppa in för mig. har man ett kontorsjobb kanske man kan jobba in de senare, lättare att lämna, men man kan inte heller lämna en åldrig mitt i duschningen för att de händer nått med hästen

Jo det förstår jag ju ändå, men i din ursprungliga fråga så anser jag ändå att man alltid omedelbart ska ringa ägaren om man misstänker sjukdom. Tänk om någon låter bli, och det slutar med att det händer något illa? Bättre ringa en gång för mycket.

samma här, jag sätter himmel och jord i rörelse för att ta mig hem, är jag långt bort ser jag till att någon annan åker och tar hand om hästen.

tycker stallkompisen gjorde helt rätt, tänk om hästen hade varit jättesjuk! och hon hade bara tänkt att nä den ligger väl bara och vilar, inget att bry sig om. bättre att ringa en gång för mkt än för lite. :crazy:

Personligen så föredrar jag nog att de ringer mig innan de ringer veterinären - i alla fall om det gäller sårskador. Trist med veterinärräkningar för flera tusen "i onödan". Stoppa blödning och ring ägare känns bättre för mig i alla fall.
En sårskada som jag själv kan ta hand om räknar jag inte som akut om den inte måste sys. Måsten det så ska det ändå ut en veterinär som gör det. I de fall när veterinär rings före en ägare är när det verkligen är akut och fara för hästens liv om den inte får vård. Det är långt ifrån alltid som en ägare svara på första försöket när man ringer precis som veterinärer för den delen ;).

Nä, visst är det olika från fall till fall, det är ju därför man hoppas folk gör en vettig bedömning. Sköljer man ett sår så ser man ju ganska lätt hur omfattande det är. Hästen i fråga var dessutom löjligt lätt att hantera ur sårtvättssynpunkt - vilket var tur efter som han var ganska klantig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 335
Senast: Masse
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka