Hur gör ni med utfodringen på dagarna när ni jobbar?

A

arkivx

Ni som har eget stall hur ordnar ni med utfodringen av hö på dagarna när ni jobbar :confused:

Mina hästar har en rundbal med hö i hagen ;)
 
Jag har tur som har en pensionärsgubbe som bor i närheten av stallet, han lägger ut lunchhö till hästarna varje vardag! Han pysslar och städar i stallet också, vår lilla hustomte .
Perfekt, så får ju han dagarna att gå också :D
 
Vilken tur du har :) När jag inte har tillgång till rundbalar i hagen så åker jag hem på lunchen och utfodrar.
 
Ja, eftersom jag inte hinner ut till stallet och tillbaks till jobbet på lunchen så är det TUR att jag har honom :).
Annars hade jag fått lösa det genom att lägga ut ordentligt på morgonen,eller rundbalar som du gör!
 
Stallägaren eller dennes dotter som hjälper till i stallet på dagarna fodrar lunchhö. På helgerna eller de dagar ingen kan fodra hjälper de som står där och som är ute dagtid till. Jätteskönt att ha det löst! :)
 
Min mamma är hemma om dagarna o fixar i stallet. :love: Så fodring är inget problem.
 
Om hästarna inte äter enorma mängder kraftfoder så räcker det om dom får två givor kf/dag, den fria tillgången på hö är tillräckligt under dagen, du kan ju tom dela upp kf på 3 ggr = frukost - insläpp - nattfoder om det är så stora givor. Jag kommer aldrig ihåg vad som exakta är maxgivan för dom olika fodermedlen/gång men det vet säkert någon annan här.
 
I det stall jag stod i tidigare så fodrade dom hästar med "lunch"-hö när dom kom in, vintertid fick alltid hästarna komma in mycket tidigare än sommar eftersom att det blir mörkt. Men när vädret blev bättre och hästarna fick vara ute längre fick dom fri tillgång till hö i hagen, fram tills gräset kom fram. :)
 
Jag gav ganska mycket hö på morgonen(ca5kg/häst) innan jag åkte och underdagen hadde hstarna fritillgång på halm. Och när jag kom hem gav jag hö igenn(ca 2kg/häst) och så fick dom hö även på natten givet vis(individuella högivor)...
 
Jag gav (jobbar inte numera)mycket hö när jag släppte ut dom vid sex på morgonen och en halmbal, sen fick dom hö när jag kom hem vid fem, hö när dom kom in och hö när jag släckte för natten....
 
När jag jobbat/pluggat på dagarna och inte haft fri tillgång så fodrade jag med automatik på lunchen.

Har en timer som släpper en elastisk grind (eller fjädergrind) på inställd klockslag. Endera gör man en liten 'mathage' i stora hagen eller släpper på till en annan hage där man lagt mat. Man kan få timern att släppa ner hö med, men dte kräver lite trixande innan man får det att fungera men det går det med.

Så, jag kan sitta låångt hemifron fast i förvissningen att på rätt klockslag får hästarna sitt hö.

2500 kr kostade den när jag köpte den för fyra år sedan.
 
Stallägaren är ledig 2 vardagar/v så ofta kan hon ge lunch då. De övriga dagarna brukar lösa sig, antingen kan hon åka hem nån gång mitt på dan, eller hennes dotter som slutar skolan tidigt ibland. Eller så ger jag lunch de dagar jag är i stallet vid lunchtid (jag pluggar o har ganska mkt "fri" tid).
Just lunchen har vi inget exakt klockslag hästarna ska ha lunch, eftersom de går ute i stora hagar o har gräs o kompisar o annat att sysselsätta sig med, så nöjer vi med oss att hästarna får lunch ngn gång mellan 12 o 14,30.
 
min står i kollektivstall, å där ges hö 2-3 ggr om dagen.. men då handlar det om fri tillgång, så min häst får ut kanske 7 kg i hagen på morgonen, så klarar han sig tills jag kommer ut å ska rida, han har ofta hö kvar när jag kommer..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
845
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Pegasus63
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 928
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp