Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

När jag hade hästen inackorderad så gjorde vi så att den som kunde/ville ta stallpass fick göra det mot avdrag i stallhyran, resterande pass skötte stallägaren.

Jag tog oftast kvällspass (insläpp, middags- och kvällsfodring, täckesbyte av samtliga hästar, släckning och stängning av stallet) men även morgonpass vid behov (morgonfodring i stallet + ute, täckesbyte av samtliga hästar, utsläpp, lunchfodring, mockning av ca hälften av boxarna).

Storhelger tog stallägaren om ingen annan kunde (jag t.ex. firar inte någon annan högtid än jul, någon annan kanske inte firar på julafton osv). Dock hjälptes vi åt i stallet på julafton och gjorde julfint åt hästarna :)

Funkar det så är det ett jättebra system - man väljer själv vilka pass man tar och behöver inte ta några alls om man inte vill eller kan. Dock bygger det ju på att stallägaren inte har något annat yrke som krockar med stallrutinerna.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Där jag står så ingår utsläpp, lunchfodring och insläpp alla vardagar. Kvällsfodringar och helger delas det på. Fungerar oftast bra men blir ofta så att det är samma människor (de som "offrar sig" alternativt bor nära) som tar storhelger och liknande. För min del så vill jag aldrig stå i ett helt kollektivt stall igen just för allt tjafset som blir och att slippa stressen med att man måste hinna ut innan jobbet eller på lunchen. Skulle absolut inte ha någonting emot att stå helinnakorderad eller i ett litet stall där gårdsägaren skötte det mesta och man bara hjälpte till vid behov. Är absolut inte en oengagerad hästägare men jag gillar att kunna ta min tid när jag är i stallet och inte vara tvingad att sitta flera vändor om dagen i bilen och köra i ilfart fram och tillbaka bara för att det ska fodras och sen ska man orka rida också.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

I mitt förra stall skötte vi alla mål själva. Det var tidig morgonfodring klockan sex, utsläpp vid nio, insläpp vid sexton-sjutton och sen kvällsfodring vid 22. Egentligen tycker jag det är bättre, alla måste ta alla pass, ingen kan mygla undan och slippa. Dessutom kanske man med lätthet klarar av att ta hand om en häst, sin egen, men inte har tid att ta hand om x antal hästar till. Det blev ett himla körande fram och tillbaka, som jag "slipper" nu när vissa pass ingår i hyran (jag släpper in mina egna hästar varje dag och självfallet mockar jag mina boxar själv, jag skulle inte ens vilja att någon annan hade ansvaret för att mocka mina boxar och packa mitt hö), men det blev heller inga orättvisor i det stallet. Ingen gjorde mer än någon annan, för alla fick ta det fulla ansvaret för sina egna hästar.

Ingen lunch till hästarna? Och ändå så 4 pass om dagen, 7 dagar i veckan året om. Gick det att ha ett liv överhuvudtaget vid sidan om hästarna? Det ryms då inte särskilt långa arbetsdagar direkt och oregelbunden arbetstid verkar vara en omöjlighet. Ja inte ens skola verkar kunna funka, vem börjar 9:30/10:00 eller senare var dag? Mest nyfiken.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Ingen lunch till hästarna? Och ändå så 4 pass om dagen, 7 dagar i veckan året om. Gick det att ha ett liv överhuvudtaget vid sidan om hästarna? Det ryms då inte särskilt långa arbetsdagar direkt och oregelbunden arbetstid verkar vara en omöjlighet. Ja inte ens skola verkar kunna funka, vem börjar 9:30/10:00 eller senare var dag? Mest nyfiken.

Jag undrar mer , vid sidan av det , hur hästarna mådde ? Inga rutiner som rör alla hästar vid samma tidpunkt utan fordringar och in och utsläpp individuellt ? Låter oerhört rörigt för hästarna .
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Till både dig och Mackan:

Min pappa fodrade hästarna (och då även de andra två) vid sex när han körde till jobbet, då handlade det bara om att slänga in höpåsarna i boxarna. Jag pluggar/pluggade, så jag började aldrig före nio, oftast tio, då stannade jag i stallet på väg till skolan, släppte ut mina hästar och gav dem ordentligt med hö i hagen som de klarade sig på ett tag. Mina hästar gick i egen hage, och började jag nio åkte de självfallet ut tidigare. Den andra familjen släppte ut och in sina hästar själva, men vid samma tid. Var jag där tidigare på grund av skolan fick deras hästar en liten tuss hö i boxarna så det inte blev oroligt. Jag gick aldrig i skolan längre än till fyra, och då mockade jag, red och tog in hästarna = pass tre. Kvällsfodringen vid tio var samma sak som morgonen, bara slänga in påsarna, och då tog jag alla hästarna. Inga som helst problem, och hästarna mådde alldeles utmärkt.

När jag gick på gymnasiet och hade andra skoltider släppte den andra tjejens mamma ut hästarna vid nio, hon är sjukpensionär. Det var också anledningen till att jag hade kvällsfodringen av samtliga hästar, att den andra familjen tog mornarna. Att slänga in lite hö i boxarna kallar jag inte ens jobbigt, så det var väl inget att tjaffsa om när jag började släppa ut mina egna hästar sen. Det som jag tycker tar tid är när man kanske ska byta täcken på och släppa ut tio hästar när man egentligen bara har ansvar för en. Dessutom tycker jag det är stor skillnad på om det var bestämt från början att man måste hjälpa till med andras hästar, då har man accepterat det när man flyttade in i stallet. I mitt nya stall betalar jag hyra för att få mina hästar utsläppta, men får ändå ta ut de andras, för att reglerna har ändrats mitt i. DÅ är det bättre att ha det som jag hade det innan.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Så ni hjälptes alltså åt och ingen tog fyra pass om dagen såsom du skrev.

Om man betalar hyra för att få sina hästar utsläppta men ändå inte får tjänsten utan dessutom måste släppa ut fler så är det problem i det stallet, det vanligast är faktiskt att man får utsläpp om man betalar för det inte att man sköter om det för alla andra utan att få något tillbaks.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

JAG tog fyra pass om dagen. Eller ja, min pappa tog ett av de passen, morgonfodringen, men eftersom vi bor i samma hushåll så antar jag att det är ungefär samma sak, det var ändå någon från min familj som tog det. Så var det de sista tre åren. I kanske ett år innan dess tog den andra mamman ut mina hästar om vardagarna. Utsläpp, insläpp och kvällsfodring tog jag alla dagar. Den andra familjen slapp alltså ifrån morgon- och kvällsfodring, men tog in- och utsläpp själva.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Men varför ??? Ni hade väl tjänat på att istället växla ? 2 hästar mer tar ju ingen tid öht , fattar inte ?
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

" kallhyra " men alla in o utsläpp ingår eftersom jag är enda hyresgästen , har alltid tått i kollektiv/halvkollektiv förr , men detta är SKÖNT !
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vi har rullande schema på tre insläpp i veckan. Övriga dagar tas de in av ridläraren när ridlektionerna är slut. Två av fyra hagar har fri tillgång, de andra två får lunch. Hur de löst det vet jag inte riktigt.

Förra året skrev man själv upp sig, tyvärr så fungerade inte det riktigt då en familj bara tog som om de hade en häst när de faktiskt hade två. :grin: Så i år blev det rullande schema. Blir ca 1 intag/mån/häst.

Utsläpp vardagar sköter stallägaren och på helgerna så gör ridläraren det.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Som jag skrev så hjälptes vi åt de första åren, eftersom jag då gick på gymnasiet och hade andra tider, samt var för ung för att ha körkort. Då tog de (eller ja, mamman) ut mina hästar på vardagarna och jag kvällsfodrade alla hästarna på kvällarna, så de slapp åka ut ytterligare en gång på kvällen. Det var dessutom det passet som var lättast för mig att ta när jag inte hade körkort, för tio på kvällen var alltid en förälder hemma. Insläppet tog jag direkt efter skolan, och hoppade alltså bara av bussen.

Utan att gå in på det för mycket så hade de här personerna rätt stora problem med sig själva, och ju längre tiden gick ju mer visade det sig. Jag/vi orkade helt enkelt inte ta fajten med dem om att hjälpas åt mer, och det är också anledningen till att vi så småningom flyttade därifrån. Stallägaren i det stallet var dessutom helt utomstående, han upplät bara sitt stall och sin mark, och det vi betalade till honom var ren kallhyra. Han hade inget med hästarna eller stallet att göra i övrigt. Om jag t.ex. frågade om jag skulle slänga ut deras två hästar när jag ändå tog ut mina egna när jag behövde ta ut en timme tidigare blev svaret alltid nej, och hur länge orkar man tjata? Har man frågat tio gånger med samma svar frågar inte jag mer.

SJÄLVKLART tycker jag det är bättre för både människor och djur när man kan hjälpas åt. Men tyvärr har jag alltid förr eller senare hamnat i situationen att jag gör mer än alla andra, för alla andra har en förmåga att mygla sig undan. Det är hästarna som blir lidande i slutänden, därför tar jag det utan att starta ett världskrig, men i de lägena kan jag tycka att det var bättre när var och en skötte insläpp-utsläpp själva. Jag kanske är för snäll/mesig men när det ska skötas kollektivt blir ju även mina hästar lidande när andra missköter sig, och därför vill jag hellre sköta dem själv.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag står inhyrd och hos oss ingår utsläpp och lunch mån-fre, kvällar och helgerna går på oss inackorderade. Eftersom jag har två hästar har jag dubbel uppsättning jourer vilket innebär två kvällar i veckan och ett utsläpp plus en kväll på helgen. Luncherna på helgerna tar den som är i stallet vid den tiden. Eftersom två av hästägarna bor på gården löser det sig smidigt.
Kan tyckas vara mycket jourer, men det går så himla fort (typ 10 minuter) att fixa:). Är bara sex hästar i stallet och det är inga täckesbyten.

Kommande storhelger kommer dock att bli intressanta... I jourschemat står det just nu mest frågetecken och mitt namn. Jag jobbar de dagarna och kommer därmed ta utsläppen, men kan inte ta kvällarna. Ingen aning hur det kommer att lösas.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Ok då förstår jag bättre tack att du ville ta dig tid och förklara så ingående ! :)
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vårt stall(där vi är inackorderade) sköts helt kollektivt. I början av säsongen så tar stallägaren in önskemål om vilka dagar som funkar resp inte funkar för var och en. Gäller även hur man ställer sig till storhelgerna, om man hade nyår förra året så kan man skriva att man helst slipper det i år.
Det brukar alltid gå att pussla ihop, har man en storhelg så har man ingen av de andra osv.

I islandshagen(14 hästar) har vi pass morgon och kväll, morgonpasset laddar lunchhagen med lunchgrinden. Vi brukar ha ett fast pass i veckan och sedan rullande schema fredag kväll-söndag kväll.

I storhästhagen har vi bara ett pass per dygn(fodrar i slowfeeding nät) på 9-10 hästar. Där kör vi att man har en hel vecka i stöten, och därmed var 9:e-10:e vecka under säsongen. Även här tar stallägaren in önskemål inför schemat och alla brukar bli nöjda.

I båda fallen är det sedan upp till var och en att byta när det behövs och det brukar funka bra.
Ska kanske tillägga att det är lösdrifter i båda fallen.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag står i dagsläget i kollektivstall så vi delar på alla pass, dock tar stallägaren som har två egna hästar i stallet varje vardagsutsläpp oavsett om det är storhelg eller inte.
Vi övriga delar på resterande pass och då har vi ännu så länge sån tur att vi har en person som dels inte jobbar alla dagar i veckan och en annan som är hemma mammaledig så de delar på lunchningarna på vardagar ännu så länge.

Jag kommer dock flytta till ett nytt stall om en och en halv vecka och i det stallet så ingår alla pass på vardagar och sen delar inackorderingarna på helgpassen så då blir det ca 1 pass per helg och häst.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

I vårat stall så har man som inhyrd 2 "pass" per vardag & box (dvs månd-fred). Ett pass består av antingen lunch, intag eller kvällsfodring. Man väljer själv vilka pass man vill ha följande månad - from 16 månaden innan blir det fritt att fylla i kalendern som hänger i stallet.

Helgerna är uppdelade så att de sköts helt av stallägarinnan, mig (som hyr stuga på gården) eller en av de inhyrdas dotter - som "extraknäcker" Vi har rullande var tredje helg och tar då hand om allt. Infaller en storhelg tex jul/påsk osv på en helg så är det enligt det rullande schemat. Röda dagar som infaller på vardagar tar stallägarinnan hand om.

Tycker det funkar bra och det är inga problem att byta/få hjälp med sina åttaganden om man behöver.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Helinckaordering vilket är guld värt. Kompisen som hyr ut (ett annat stall) har också bara helinackordering. Har man lite erfarenhet av inackordering och ackordera in så ser man snart att detta är det bästa. Det blir nästan alltid prat(läs gnäll) om vem som gör vad och hur man ska göra. Alla har olika åsikter och gör på olika sätt. Är det en som "har som yrke" att göra allt så blir det samma rutiner för hästarna och inte massa diskussioner. Då stallägaren åker bort hjälps vi åt och vi rycker givetvis in och hjälper till om vi ändå är där men det finns ett sätt att göra det på: stallägarens. det ger trygghet för både oss och hästarna. Jag stormtrivs och skulle inte flytta min häst om jag så fick samma tjänst gratis:)
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag står kollektivt, och i vårt stall ingår inga pass alls. Vi kör på att man skriver upp sig vecka för vecka eftersom många jobbar med skift inom vården och således har flexande scheman. Det är ett bestämt antal pass per häst/vecka, och kan man inte ta fullt får man prata och se om man kan byta eller överlåta nåt pass med nån annan den veckan. Vår "stallchef" har rätten att tvångssätta pass om hon tycker att någon inte följer arrangemanget, det har funkat bra hittills.

Nu till storhelgen kör vi lite på "den som kan", igår hade vi ett möte för att dela upp det. De pass som ingen kan ta, tar vår "stallchef" eftersom hon ändå är den ansvariga. Så vi har inte haft några större problem faktiskt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 612
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Ni som står i något form av kollektivstall, hur gör ni med stallpass i ert stall? Jag har, tyvärr, haft oturen att stå i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 524
Senast: EmmaN
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 588
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp