Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag erbjuder stallplats inkl fodringar morgon o kväll, lösdrift så inga in/utsläpp.

Mina inackorderingar har i kontraktet en dag var per vecka som dom sköter stalltjänst, det är inte varje vecka dom tar det utan jag sparar ihop så de tar när jag jobbar långhelger(12h pass hela helgen). Brukar funka bra, fast denna helgen fick jag mocka o packa höpåsar kl 20 på kvällarna, ingen som ställde upp...

I stalltjänst hos mig ingår mockning av ligghallarna och grusytor, packning av höpåsar och påfyllning av vatten.

Gällande lunch så står i kontraktet att det inte ingår eftersom jag ett par dagar/månad intekan lösa det. Dock fodrar jag lunch alltid när jag kan och försöker få de andra att ställa upp övriga dagar, gör dom inte det blir frukosten dubbelt så stor o så får dom mellanmål vid 16 när jag kommer hem.

Mina hästar skall ha mat oavsett de andra, så storhelger löser jag själv oftast, jag bor ju ändå här! Ibland kan jag lösa det genom att lägga ut mängder med högar över hela hagen, så de kan gå o pilla länge, då får dom mer mat den dagen men ingen e väl gladare än hästarna över det!
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Stallägaren bor på gården och tar utsläpp och luncher vardagar. Insläppen delar vi på, blir en vardag var 3:e vecka. Helger delar vi på, två personer delar på var 8:e helg då utsläpp, lunch och insläpp ska fixas lördag och söndag. Storhelgerna vet jag inte riktigt hur man löser ännu då jag bara stått i stallet sedan i maj.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vi har ett stall på fem inhyrda hästar som har service vardagsmorgnar och -luncher.
Dvs kvar att sköta kollektivt är vardagskvällarna må-fre (insläpp och fodring) och hela helgerna (morgon, lunch och kväll). Totalt är det 11 pass, dvs 2 pass/person och vecka med ett överblivet pass.
Passen "rangordnas" så att må-to kväll samt lö+sö lunch är "lätta pass" och fredag kväll, lördag morgon och kväll samt söndag morgon och kväll är "jobbiga pass". Alla tar varsin av de båda och en får ta ett extra "lätt pass".
Den som tar extrapasset blir uppskriven på en lista där alla som tagit extrapass får en prick efterhand - denna lista ska i långa loppet jämna ut sig.
Den som har lördag kväll (sämsta passet) får börja välja nästa veckas pass.

Inför storhelger, t ex jul och nyår, sätter vi upp en lista i god tid i förväg. Listan sträcker sig över ca 3-4 veckor och tanken är att alla ska ha lika många lätta som jobbiga pass när den är ifylld. Obekväma pass över jul och nyår ska delas rättvist. Reser någon bort kan den ta fler pass annan tid, veckan efter t ex. Alternativt ordna in en ersättare som sköter sin häst + passen.

Låter kanske som millimeterrättvisa, men det funkar väldigt bra!
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Fick hem min häst för två veckor sedan och tidigare har jag alltid firat jul hos mina föräldrar, nu firar jag ju självklart jul hemma. Nyår löses antingen genom att vara hemma eller tidigare insläpp. Fodrar 2 ggr/dag med fritt på grovfoder.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

För oss ingår utsläpp och morgon-, lunch- och kvällsfodring mån-fre. Intag och middagsfodring kan man köpa som extratjänst. Sedan har vi var helg 2-3 ggr/år och då har man hela stallet lör-sön. detta kan man dock köpa sig fri från om man vill.

Storhelger och helgdagar sköts av stallägarna.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Våra inackar delar på alla pass . Morgon och insläpp är värderade som hela pass då de innebär mer arbete . Kvällen är ett halvt pass då det bara är att fodra och sopa allt annat är klart . Vi har morgon och utsläpp som ett pass och ingen lunch då alla får mkt mat ute som räcker länge .
Vi har aldrig problem med att få passen att gå runt . Aldrig .
Nyckeln är nog att vi inte tar in folk öht som inte har schema som tillåter alla typer av pass . Dvs man ska kunna ta alla typer av pass ngn dag i veckan .
Vi gör upp pass månatligen tillsammans med alla över fika . Vi kör att man väljer pass i boxordning , rullande så alla får börja välja rullande så att säga . Vi gör upp alla helger för månaden först så att oassen fördelas lika där och sen kör vi vardagarna . Funkar jättefint !
Håller med fredag ang att det ofta är bra att verkligen fördela väldigt rättvist . Blir bra stämning och samarbete !
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vi har ett rullande schema för middagsutfodring och kvällen fixat av stallägaren. Lunch och morgon ingår i stallhyran.

Vi är 20 stycken inklusive stallägare m. dotter som har häst och delar på dessa pass, så jag har aldrig upplevt några problem med storhelger. Ingen orättvisa och det går i regel alltid att byta med någon om det behövs.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag är den enda inhysningen i stallet och jag släpper ut min häst + hans hagkompis och sen tar jag för det mesta in alla hästarna (6 st totalt men vi turas om och hjälps åt). Utfodras med smhn i hagen så ingen lunchfodring behövs. Smhn i boxarna oxå så bara krubbmat till natten och den ger stallägaren.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag har bara en inackordering och jag sköter alla fodringar plus in- och uttag. Den som är tidigast i stallet ger lunch till hästarna i hagen. Dock så står det i kontraktet att de måste hjälpa till om jag är bortrest och liknande. Fungerar bra tycker jag.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag tar utsläpp och insläpp eftersom jag ändå bor här. Vi ger "frukost" i småmaskiga hönät så det räcker hela dagen. Innan hönäten gav den som var först ut lunch men det kunde variera mellan 11-16 så vi gick över till nät istället.
Skulle jag vara bortrest så ställer alltid någon annan upp, men det är väldigt sällan.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Behöver aldrig ta några pass i stallet där jag har min grabb. Tar dock någon lunchfodring om de e pissigt väder eller vinter så kan ja slänga åt hästarna en tuss silage om ja ändå e i stallet o känner att ja hinner, samma me kvällsfodringen, båda tar MAX 10min :p
Har även tagit ngn morron o ngt insläpp mot att dom mockar o fixar så me min ponny eller så, så de blir win-win :banana:
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Behöver aldrig ta några pass i stallet där jag har min grabb. Tar dock någon lunchfodring om de e pissigt väder eller vinter så kan ja slänga åt hästarna en tuss silage om ja ändå e i stallet o känner att ja hinner, samma me kvällsfodringen, båda tar MAX 10min :p
Har även tagit ngn morron o ngt insläpp mot att dom mockar o fixar så me min ponny eller så, så de blir win-win :banana:
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vi har bara helger, fre-kväll ---sön-kväll, röda dagar och nån semester för stallägaren. Det läggs ut rullande på ca 20 hästar så ca 1 fodring i månaden. Veckorna tar stallfamiljen själva.
Passar det inte så byter vi hejvilt med varandra :D
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Stall:

Två hästar
Tvä ägare, varav den ena har astma och har svårt att vistas för länge inne i stallet.
Ena ägarens man kan hjälpa till med enbart fodringspass
två stallägare: hjälper till med enbart fodringspass, kan tänka sig att när de lärt känna hästarna hjälpa till med ut/insläpp utan täckeshantering.

Rutiner Alla dagar året om:
Frukostfodring vid sju, sedan får hästarna stå inne och äta ungefär två timmar innan...
Utsläpp vid 9 - 9.30
Lunchhö i hagen runt 13
Intag fodring: 16.30
Nattfodring: 21.00

Alla skriver upp sig i en kalender vilka tider som passar och oftast tar stallägarna och ena hästägaren på morgonfodringar och nattfodringar, ena hästägarens man lunchfodringarna och andra hästägaren får ut o insläppen.

Det blir ett himla pysslande och åkande. Men det är värt att få rå sig själv och bara vara med hästarna. Och vi har en himla bra kommunikation och kan byta pass med varandra, beroende på vem som är i stallet först eller sist, så att säga. Någon kanske ändå ska dit med foder eller strö och då är det ju onödigt att den andre åker bara för att namnet står i kalendern.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Just nu har jag ingen inackorderad häst, men det brukar jag ha. För mig är det ingen skillnad. Jag sköter fodringar, in och utsläpp till alla. Sen kan jag be om hjälp vid speciella tillfällen förstås, men ingen regelbunden stalltjänst hos mig. Jag vill ta hand om det. Det känns enklast och bäst så. Men nu har jag aldrig mer än max 2 inackorderingar heller. Det blir helt annat om man har ett större stall förstås.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Lunchhö i hagen runt 13
ena hästägarens man lunchfodringarna
Det blir ett himla pysslande och åkande.

Kan ni inte fixa så att hästarna t ex morgon- och lunchfodras automatiskt, så slipper ni ju åka så många gånger?
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Kan ni inte fixa så att hästarna t ex morgon- och lunchfodras automatiskt, så slipper ni ju åka så många gånger?

Stallägarna bor på gården, så de fixar det oftast. Och så har man visst hästägaransvar också, när man tagit på sig ansvaret att ha en egen häst. Man bör ha tid och intresse att titta till sin häst förutom när man ska rida, tävla och ha roligt.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Stallägarna bor på gården, så de fixar det oftast. Och så har man visst hästägaransvar också, när man tagit på sig ansvaret att ha en egen häst. Man bör ha tid och intresse att titta till sin häst förutom när man ska rida, tävla och ha roligt.

Lät i ofs lite kryptiskt känner jag :) men lite sanning ligger bakom det, då jag blir mörkrädd när jag läser trådar här emellanåt där hästägarna är överlyckliga över att de bara behöver rida sina hästar och att allt annat ingår i stallhyran... För mig är ändå stalltiden så mkt mer. Det är den atmosfär, där jag kan få koppla av och vara mig själv och jag har ändå valt att äga egen häst för att sköta arbetet runt omkring den. Annars kunde jag lika gärna rida på ridskolan en eller ett par dagar i veckan, vilket skulle vara billigare och mindre komplicerat.

Och som sagt Stallägarna fixar oftast frukostfodringen och andra hästägarens man lunchfodringen, andra hästägarens man passar då på att mocka, eftersom ägaren har problem med astma.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag kan tänka mig att det som menades med att köra ihop frukost och lunch är att det kan vara svårt att fodra lunch mitt i veckan om alla jobbar kontorstider. Min stallägare har stallet som hobby och har ett annat jobb, så hon är aldrig hemma mitt i veckan, mitt på dagen. Vi kan lösa det eftersom hon är föräldrarledig en dag i veckan, plus att hon är hemma lördag-söndag, jag pluggar så att jag oftast kan ta hästarna mitt i veckan och den tredje tjejen jobbar skift, så det är flera dagar som hon också kan det. Men om jag börjar jobba nästa år kommer jag endast kunna lunchfodra lördag och söndag, alternativt efter klockan fyra.

I mitt förra stall skötte vi alla mål själva. Det var tidig morgonfodring klockan sex, utsläpp vid nio, insläpp vid sexton-sjutton och sen kvällsfodring vid 22. Egentligen tycker jag det är bättre, alla måste ta alla pass, ingen kan mygla undan och slippa. Dessutom kanske man med lätthet klarar av att ta hand om en häst, sin egen, men inte har tid att ta hand om x antal hästar till. Det blev ett himla körande fram och tillbaka, som jag "slipper" nu när vissa pass ingår i hyran (jag släpper in mina egna hästar varje dag och självfallet mockar jag mina boxar själv, jag skulle inte ens vilja att någon annan hade ansvaret för att mocka mina boxar och packa mitt hö), men det blev heller inga orättvisor i det stallet. Ingen gjorde mer än någon annan, för alla fick ta det fulla ansvaret för sina egna hästar.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag står i ett halvkollektiv med 12 hästar och 7 hästägare, där fodring morgon och lunch ingår plus utsläpp. Sen delar vi på kvällar och helger genom att skriva upp på ett schema för varje månad. Totalt blir de 1-2 pass per vecka. Vi brukar räkna julaftons kväll, nyårskväll och midsommar kväll som 2 pass. Så tar man någon av dem räknas de dubbelt. Har fungerat bra under alla 12 år jag stått där. Tror vi tillåtit att hästarna kommit in lite tidigare dessa dagar för att alla ska få en chans att fira, och att alla förberett och lagt in foder för att de ska gå smidigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 612
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Ni som står i något form av kollektivstall, hur gör ni med stallpass i ert stall? Jag har, tyvärr, haft oturen att stå i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 524
Senast: EmmaN
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 588
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp