Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Kiwifrukt

Trådstartare
Frågan riktar sig i första hand till er som antingen har era hästar installade hos någon annan, eller ni som har eget stall med inhyrda hästar, ni med eget stall och bara egna hästar får ju dra hela lasset ändå. Hur gör ni med stallpass i ert stall? Vad ingår? Hur löser ni "obekväma" stallpass som ingen vill ta? Luncher? Storhelger?

I mitt stall ingår kvällsfodring och utsläpp i stallhyran. Vi är tre stycken i stallet, så var tredje helg tar vi ut hästarna en hel helg. Lunchfodringen hjälps vi åt med, och eftersom stallägaren är föräldraledig en dag i veckan, jag pluggar och inte är i skolan alla dagar, och den tredje personen jobbar skift löser vi det nästan jämnt. I värsta fall har vi fått be en granne fodra. Alla mockar och släpper in sina hästar själva.

Det enda problemet har varit storhelgerna, och då tänker jag framför allt på jul och nyår. Jag som alltid firar jul på hemmaplan, men nyår borta, har alltid lättare att ta mycket pass under julhelgen (då även insläpp av de andras hästar och kvällsfodringen), men problemet har varit att ingen annan har velat ta nyår heller, och på så sätt lyckats "mygla undan" båda helgerna. Hur gör ni? Hur löser ni problemet?
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Det ingår utsläpp,lunch,insläpp Mån-Fre, Sen delar vi på utsläpp och insläpp under helgen,lunchen ingår alltså 7 dagar/veckan. Dom passen som vi hjälps åt med är Fredag insläpp,Lördag utsläpp,Lördag insläpp,och Söndag utsläpp. Vi är 16 hästar,och har ett pass var 4: de vecka per häst. Vi har två hästar och har nu i helgen tex Lördag insläpp och Söndag utsläpp,sen har vi inget mer förrens om 4 veckor igen.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vi har i grunden fullservice minus mockning och iordningställande av foderhinkar som vi alltid sköter själva.

OM vi vill så får vi ta pass och får då reducerad hyra. Vi kan välja på alla pass ! Vi som tar pass har fasta pass i veckorna (i stort sett - kan vi inte vid något tillfälle så tar stallägaren passet). På helgerna har vi ett rullande schema för luncher och intag
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

rullande schema för frukostfodring+utsläpp på vardagar.
insläpp, kvällfodring, mockning etc sköter hästägaren själv på vardagar.
En täckehantering ingår vid utsläpp på vardagar

Sista personen som har sin häst i stora stallet ger kraftfoder och släcker i stora stallet.
Jag står i ett mindre stall på sidan av, där är vi bara två hästägare så vi fodrar och nattar våra själva.

Separat rullande schema för helg pass frukostfodring+utsläpp och insläpp+ kvällsfodring.
Varge helgpass delas av två hästägare som tillsammans bestämnmer vem som ska ha insläpp eller utsläpp
En täckeshanteringar ingår vid utsläpp, och en täckeshantering vid insläpp.

Det är 12 hästar,
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Utsläpp vardagar ingår i hyran, ej röda dagar samt morgon, lunch och em-fodring.

Fredag kväll till söndag lunch/em (beroende på årstid, sommartid äter de inte lunch/em) är rullande jour, 2 hästägare per helg.

Likaså rullande schema söndag kväll - torsdag kväll, 3 hästägare delar på bestämd dag i veckan, jag ha t ex var tredje onsdag.

Inför storhelgerna har vi möte. Då värderas alla pass på röda dagar enligt 1-3 poäng (morgon är tex mer värd än ett lunchpass) och alla ska komma upp till en viss summa. Sedan försöker vi lösa så det funkar för alla :)
Men visst blir det inte alltid helt rättvist...
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

våra pass inkluderar utsläpp på morgonen och insläpp på eftermiddagen. Lunch är det bara min häst som ska ha så jag ger honom varje dag och natt är det stallägaren som tar eftersom hon bor på gården och vi inte vill ge våra hästar sista målet innan klockan tio. vi har ett insläpp och ett utsläpp per häst och vecka, har man två hästar blir det alltså dubbelt, och man får själv skriva upp sig på de pass man kan. var nionde vecka är det dessutom obligatoriskt att ta in eller ut på en fredag eller lördag, för alla undvek de dagarna som pesten och det slutade med att samma person fick ta de dagarna hela tiden eftersom hon inte kunde planera särskilt långt i förväg på grund av jobb. det fungerar utmärkt för oss, alla vet vad de ska ta och när, och det hela är väldigt rättvist. kör det ihop sig är det bara att man byter pass med någon som kan. vid in och utsläpp tar den som har passet av/på täcken på alla, och på morgonen ska även lindor av för de som är lindade. stallägaren släcker, matar katterna och larmar logen/stallet/sadelkammaren när hon fodrar. Vi är 11 hästar men färre ägare då vissa har fler hästar.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Kl

Rullande turer på helger from fre kväll till söndag kväll men även måndag morgon, övriga vardagsturer enligt önskemål..dock ska man välja 1 morgon och 1 kväll varje vecka per box så att schemat går ihop.

Vi har numera bara morgon och kvällspass iom fri tillgång på silage i hagarna under dagen.

Julafton samt nyår går in på de rullande turerna, vilket gör att någon måste ta de turerna iom att man i förväg är utplacerad. Blir man inte av med den så får man ju vackert ta sitt pass. Alla turern som antas att man drar sig för att välja är rullande för att vara rättvisast och att hästarna ska slippa bli utan mat.

Kan ni inte dra lott? Alternativt om ingen vill ta hade jag sagt att då får var och en sköta själv den dagen..Problemet brukar ju tyvärr vara att någon ställer upp jämt och tar allt för att man kan..och sen andra som utnyttjar det. Bara för att man firar på hemmaplan innebär det ju inte att man ska bli tagen för givet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Jag vet ju inte exakt hur det kommer bli i år, eftersom det är en ny tjej och hon verkar än så länge bra och samarbetsvillig, så i år kanske det löser sig av sig självt. Det har varit x antal personer som stått i stallet bara ett kort tag, så det är bara jag och stallägaren som varit där hela tiden medan jag har varit där, så att säga.

Jag hade personligen tyckt att en lösning på storhelgsproblemet hade varit att vi hade tagit en morgon var under julhelgen (julafton, juldagen, annandagen) i och med att vi är tre stycken, och eftersom nyårsafton är en måndag så hade stallägaren fått ta nyårsdagen när hon bor på platsen, är hemma och mitt i veckan får hon betalt för att ta ut våra hästar. På mitt förra stall tog alla ut och in sina egna själva varje dag, och egentligen var det bättre, då brukade vi lösa det som så att min pappa släppte ut mina hästar nyårsdagen eftersom han ändå är morgonpigg, men han vågar inte ta ut alla de andra hästarna också och ska absolut inte behöva det heller. Vi brukade ge hästarna vid tre när vi åkte hem, så de klarade sig lite längre in på morgonen, så man slapp vara i stallet redan vid sex. Men jag tror att om det blir bråk om nyår i år också (förra året tog jag massor av pass julhelgen, även såna som jag egentligen inte ska behöva ta, men de som hade sluppit hela julen ville absolut inte ta nyår), så föreslår jag att då får var och en ta ut sina egna hästar.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Fullservice, skulle aldrig vilja ha ngt annat. Inga måsten som skapar stress.
I nya stallet kommer jag dock hjälpa till när jag har tid o lust, får träningar i utbyte, guld!
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vem skulle inte VILJA ha fullservice ;) Men det är nog för många en kostnadsfråga. Vi är 19 hästar där jag står. Helt kollektivt egentligen men vi har en tjej som tar morgon, lunch och em samt mockar på vardagar. Kvällar och helger har vi ett rullande schema. Helgerna sköter vi så att vi har en dag var. Blir alltså ca en dag var 8 vecka och det tycker jag bara är mysigt och dessutom bra motion.

Vi har "eget ansvar" på röda dagar. Vilket innebär att man själv får skriva upp sig på pass och då är det egna samvetet som gäller att man tar sin del under året. Fungerar förvånansvärt bra och är en lösning som ger mycket frihet. Ska jag tex resa bort över julen så får jag ta ett extra pass på nyår.

Hade inte det fungerat så skulle man helt enkelt vara tvingad att ta sin del varje röd dag/storhelg och kan man inte så får man sälja den eller byta...

Jag har stått i många inackorderingsstall men aldrig trivts så bra som i detta. Trots att jag stått både helinackorderad och i nyare stall.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

*kl*

Rullande schema för helger som sätts av stallägaren på hösten och behöver man byta för storhelger och annat så gör man det. Nu är vi ganska många i stallet (16 boxar) så det är relativt lätt att lösa.

Uppdelningen är sådan att när man har jouren har man morgonfodring+utsläpp samt kväll, och lunchfodring dagen efter. Insläpp sköter var och en själv. På det viset blir man inte uppbokad hela dagen även om man har jouren. Mycket praktiskt och vad jag tror en bidragande orsak till att det oftast går att byta för det blir inte jättetungt att ta julafton t.ex.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vi tar ju in våra hästar när vi rider om de inte redan är inne, men de får gå ut igen om det är ett tag kvar till intag.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

jag har bara en inackordering och vid jul/nyår så gör vi så att för mig spelar ingen roll om jag tar insläpp eller utsläpp så har hon fått välja vilket hon tar. Hon brukar ta jualfton morgon och jag kväll. Jag tar nyårsafton kväll och hon tar nyårsdagen morgon. På det sättet kan vi båda fira jul och nyår och vi har gjort så i de närmaste 10 åren som vi har stått i samma stall :-)
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Nu är det rätt många år sen jag hade hyresgäster, dock funkade allt superbra där. Vi var 3 hästägare och 4 hästar. God kommunikation, viljan att lösa det så bra som möjligt. Att kunna känna att det inte är ett hinder att få "ledigt" någon dag eftersom alla var glada i att ha fått det själva någon gång då och då. Hästägarna var av den kalibern att dom ville till stallet mest varje dag och det var i undantagsfall det blev förhinder.

En bröt armen och vi andra hjälptes då åt med hennes häst tills hon kunde sköta det själv. Jag hamnade på sjukhus och båda hjälpte mig med min häst...och då reducerade jag deras hyra, självklart. Alltså, viljan att göra det så bra som möjligt gjorde ju att det funkade.

...sen har jag ju haft någon enstaka hyresgäst som inte riktigt passade i den modellen och vederbörande fick till slut flytta...:cool:
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

vi brukar slå ut storhelgerna över året, dvs jul, nyår och midsommar med grundregeln att inte samma person ska ta både julaftonskväll/morgon, nyårsafton kväll/morgon eller midsommar kväll/morgon. Brukar funka fint!
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Midsommar brukar aldrig orsaka några problem i mitt stall eftersom våra hästar går på bete maj-september, så då kan man titta till hästarna midsommaraftons förmiddag och sen titta till dem någon gång under midsommardagen, det blir inga "pass" på det sättet. Deras sommarhage ligger avskilt, det finns inga hus i närheten och risken för att det ska bli stökigt är minimal. :)
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Då hade jag gjort det jag skrev ang de andra storhelgerna .
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vi är 4 personer i stallet och det är 7 hästar.
Stallägaren och den en av de andra inackorderingarna tar typ alla pass men stallägaren bor ju på gården och den andra bor typ på gården, är en hel grusväg mellan bara :)
Dessutom jobbar de båda skift så det brukar aldrig vara några problem för dem att ta in eller ut hästarna.
Vi fodrar dessutom bara morgon och kväll.
Jag och den andra inackorderingen tar in/utsläpp om de andra inte kan eller om vi ändå ska vara i stallet på den tiden.

För oss funkar det och det är ett bra upplägg. Har hittils aldrig varit så att alla ska bort samtidigt även om det hänt att det blivit lite obekvämt att ngn fått ta väldigt många pass en viss helg eller så.
Men det är så sällan så när det väl händer tycker ingen av oss att det är ngn större grej.
 
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

vi är två personer i stallet, jag har två hästar, kompisen en. jag tar tre vardagmornar, hon två.. den som inte har morgonen (fodra, släppa ut) har kvällen (ta in, fylla vattenhinkar, foder finns klart i boxarna)
på helgerna gör vi så att en har ALLT, även den andras häst/hästar. så man får vara lite hästledig om man vill :)
Kompisen som har en häst har en helg, sen tar jag två helger, sen tar hon en osv..
hästarna har fri tillgång på foder i hagen så någon lunchfodring behövs inte.

storhelger blir nog inga problem (har inte stått i detta stall över någon storhelg än).. ingen av oss verkar resa bort särskillt mycket och stallet tar typ en timme på helgmornar med mockning åt alla tre hästar + fodring och utsläpp, intaget gör man på en kvart om man vill.. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Vi sköter alla pass kollektivt och skriver "schema" vecka för vecka.
Vi är 4 personer i stallet och 7 hästar och får trixa lite ibland med att få ihop alla pass men hittills har vi löst det varje vecka.

Storhelgerna har nog varit det minsta problemet, vi hjälps åt och ser till att dela upp dagarna mellan oss.
Ska någon bort över jul tex så får man vara beredd på att ta mer pass under nyårshelgen helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 612
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Ni som står i något form av kollektivstall, hur gör ni med stallpass i ert stall? Jag har, tyvärr, haft oturen att stå i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 524
Senast: EmmaN
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 588
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp