Hur gör ni med era mamma grisar?

Sv: Hur gör ni med era mamma grisar?

Fifi´s långsjal


Om du ska sy en trikåsjal så ska du tänka på att tyget skall vara mest elastiskt på bredden och helst inte så mycket på längden. Det bör inte heller vara för tjock, för då blir det nog hemsk varmt.


Om du ska sy en vävd sjal så ska du försöka hitta ett tyg med så mycket "giv"/elasticitet om möjligt på diagonalen. Provdra lite olika tyger i affären så märker du skillnaden.


Du kan skarva på mitten om du vändsyr sömmen:
- lägg aviga mot aviga och sy ihop
- lägg sedan räta mot räta och sy ihop igen, då blir den första sömmmen invikt
- sy sedan fast med en tredje söm den "flärp" som blir.


Det som är trist med att sy själv är att det blir så attans långt att fålla, men jag gjorde så att jag strök till som jag ville ha den med strykjärnet och sydde sen direkt utan att nåla.


Längd 4-5,5 meter ungefär beor på vad du vill knyta och hur lång du är. Bättre för lång än för kort om jag säger så...


Bredd de flesta sjalar är ca. 70 breda (verkar det som).


Om man sneddar kortändarna så blir de smalare och mindre tyg i knuten gör det då på det viset att tyget totalt bildar en romb.
 
Sv: Hur gör ni med era mamma grisar?

Jag hittar inte min tidning där de visar hur man knyter en sjal :cry: får söka på nätet.

"Viktklasserna" då? Rasmus väger väl 6,5 kg nu ungefär. Inte speciellt lång.
Varken jag eller sambon är speciellt långa, jag är väl 165 och han 175 MAX. Men han är ju mkt bredare än mig :angel:

Nu ser jag faktiskt fram emot en sjal. Ska in till stan på fredag och kolla efter något fint tyg!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 054
Senast: Amk
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 037
Senast: paradiset
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 395
Senast: escodobe
·
Gravid - 1år ...idag är verkligen en sån dag. Jag skulle vilja lämna bort Arvid, åka ut i skogen och bara skrika mig hes, sen när rösten är borta så...
2
Svar
30
· Visningar
3 113
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp