Hur gör ni för att inte bli lurade?

Inte_Ung

Trådstartare
Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden.
Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och telefon-bedrägerier.
Det är knepigt både att sälja och att köpa saker samt att både hyra och hyra ut stallplatser och bostäder.

Människor luras helt enkelt.
Hur gör ni för att undvika att bli drabbade?

Jag gör en del kontroller av adresser, telefonnummer och i förekommande fall ekonomin.
Men ändå så slinker det ibland igenom någon som inte gör rätt för sig.
Mot SMS och fiskande mail har jag klarat mig på att jag inte gör affärer på det viset och inte löser problem genom att okontrollerat skicka pengar.
Att jag aldrig fattar några beslut utan att tänka över dem, helst över natten, har skyddat mig från att bli lurad på telefonen.
Vilken bedragare gillar att behöva återkomma i morgon eller att bli uppringda senare om jag skulle vara intresserad?
Om jag känner mig intresserad så kontrollerar jag ju att allt är som det skall vara tills nästa gång vi hörs.
TELE2 har t.ex. inte alls kontaktat mig när det har ringt en "säljare" som påstår att de representerar dem och vill att jag skall logga in med mitt BankID.
"En jättebra deal endast i dag", tror inte det faktiskt.
Kanske bra för dig men inte för mig.
 
TELE2 har t.ex. inte alls kontaktat mig när det har ringt en "säljare" som påstår att de representerar dem och vill att jag skall logga in med mitt BankID.
"En jättebra deal endast i dag", tror inte det faktiskt.
Kanske bra för dig men inte för mig.
Har dom ringt dig? som säger att dom är från Tele2? För det har ringt från ett nummer i en evighet till mig och när jag ringer upp numret så kommer jag till ett telefonsvar som säger att dom har ringt med uppdrag åt tele2 och att dom kommer ringa mig igen. Jag har tyckt det varit konstigt då jag är mitt i ett årsbundet abonnemang just nu som inte går att ändra ändå, då kanske jag kan blockera det numret istället..jag svarar ju inte ändå iofs.
 
Undviker i det längsta att svara på okända nummer, lägger på direkt om det är nån från ett företag. Klickar inte på länkar i mail/sms, skulle det komma något som påstås vara erbjudande från ställe jag handlat på innan kontrollgooglar jag istället för att se om det är sant. Kollar reviews på Trustpilot och genom Google innan jag handlar från ett nytt ställe på nätet. Har verifiering påslagen för kreditkort och köp via Klarna.
 
Har dom ringt dig? som säger att dom är från Tele2?
Japp.
Och jag ringde till TELE2 för att klaga på att de krävde inloggning på Mobilt BankID samt hade urusel koll på mina abonnemang. De brukar ha jättebra koll när de ringer för att sälja förlängning.
Och så ringde de på mitt Telia kontantkort i stället för mitt Comviq nummer som tidigare låg hos TELE2.

TELE2 svarade att de inte hade någon sådan försäljning på gång och bad mig att polisanmäla, så då gjorde jag det med telefonnummer och allt.
Polisanmälde alltså.
Samtalen upphörde genast kan jag avslöja.
 
Japp.
Och jag ringde till TELE2 för att klaga på att de krävde inloggning på Mobilt BankID samt hade urusel koll på mina abonnemang. De brukar ha jättebra koll när de ringer för att sälja förlängning.
Och så ringde de på mitt Telia kontantkort i stället för mitt Comviq nummer som tidigare låg hos TELE2.

TELE2 svarade att de inte hade någon sådan försäljning på gång och bad mig att polisanmäla, så då gjorde jag det med telefonnummer och allt.
Polisanmälde alltså.
Samtalen upphörde genast kan jag avslöja.
Okej, ja det låter skumt. Jag har blockerat numret nu.
 
Jag försöker att inte klicka på något utan att tänka mig noga för. Verkar som att min telefon sorterar bort spam-sms, så jag får nog inte så mycket skräp där. Svarar aldrig på okända nummer (googlar efteråt och kollar vad det var) och blockar friskt! Kollar alltid mejlavsändaren noga om det kommer mejl från kända företag. Ser mejladressen vettig ut?
 
Jag är inte så enormt oroad över att bli lurad, däremot är jag väldigt irriterad om någon kontaktar mig utan anledning, oftast för att sälja något. Så det funkar som en bra spärr för att inte bli lurad också.
Jag lägger på omedelbart om det är någon som ringer och inte har ett legitimt ärende, jag säger inte ens nej tack, och blockerar genast. Har meddelat alla företag jag är kund hos att jag inte vill bli kontaktad, och jag deltar aldrig i några undersökningar eller tävlingar på nätet där man kan bli kontaktad efteråt. Jag prenumererar heller inte på några nyhetsbrev eller liknande från något företag.

Så om det ändå rings eller kommer mail eller SMS så drunknar det inte i flödet av en massa annat halvt irrelevant utan står ut på ett sådant sätt att det blir uppenbart att det är något lurt.

Beställer på nätet gör jag också så sällan att jag har koll på vad är på väg och varifrån.

Och ja, jag köper aldrig något jag blir erbjuden, hur bra erbjudandet än är, det är jag som kontaktar företaget om jag vill köpa något.
 
Svarar aldrig på okända nummer om jag inte väntar på samtal, om det är viktigt lämnar dom meddelande.
Klickar aldrig på länkar i sms eller e-post.
Köper aldrig 2nd hand där det inte är i närheten så jag kan plocka upp det själv och betala kontant.
 
Jag har aldrig gjort en affär över telefon, svarar inte när försäljare ringer så just den typen av bedrägerier oroar jag mig inte för alls. Telefonen varnar för rena bedrägerinummer men får sådana väldigt sällan. Kan tänka mig att det är skillnad på om man driver eget företag eller, sorgligt nog, är äldre.

Däremot handlar jag en del på nätet och försöker använda förnuftet. Betalar hellre några kronor extra för att gå via en känd sajt och om möjligt inom EU, handlar inte för mer än att jag kan förlora pengarna och använder alltid paypal, klarna eller motsvarande vid betalning. Har aldrig stora belopp på kortet heller, omutifallatt.

Har shoppat på nätet regelbundet i över 20 år och har hittills klarat mig från scams.

Personrån/stölder har jag aldrig varit med om heller och är inget jag reflekterar över i vardagen. Har alltid plånbok och telefon i axelremsväska med dragkedja eller i innerficka på jacka men det är väl typ det.
 
Köp inte av någon som kontaktar dig, kontakta företaget du vill handla av.
Har de en jätte bra deal bara idag, säg tack jag ringer er.
Sök upp bolagets nr och ring då vet du åtminstone att du har ringt till rätt ställe.

Det är en bra grundregel, köp aldrig någonting du inte själv tänkt köpa föreslaget av någon som trängt sig på.
Sen kan ju ett samtal med någon (även säljare) tända upp lite tankar och det kanske är något man vill ha, och då kan man söka upp någon som säljer det i lugn och ro några veckor senare när man hunnit begrunda det och i samma lugn och ro förstått vad det är man får tillgång till och vad villkoren är.
 
Har Nix, spamfiltret på i telefonen, svarar inte på nummer jag inte känner igen om jag inte väntar samtal. Kollar upp nummer som ringt.
Kollar upp företag innan jag handlar på nätet.
Dörrförsäljare möts av ett artigt nej tack och om de envisas (oftast larmföretag) ber jag dom fara åt helvete.
 
Alltså när man är lugn och "vid sina sinnes fulla bruk" är kanske risken inte så stor att man blir lurad. Men jag tror att det är farligt att tro att man alltid kommer att agera rationellt. Så frågan är hur man bäst förbereder sig för att klara sig den dag som man av någon anledning (tillfällig eller permanent) eventuellt är mer mottaglig för bedrägerier?

När jag nyligen köpte bil berättade bilfirman att t ex SEB har en gräns på 150'/dag så om jag skulle föra över pengarna därifrån så fick jag dela upp betalningen. Den typen av defaultgränser tycker jag är bra. Jag utgår från att den går att ändra om man hör av sig i förväg, men att det tar lite extra tid. Även om 150' är mycket pengar att förlora är det i alla fall en gräns. Jag förde över pengarna från ICA-banken som visade sig inte ha någon gräns alls.

Flera banker har defaultgränser eller möjlighet att själv begränsa överföringar, swishbelopp etc. Men jag har fånigt nog dålig koll på vilka. Vilka möjligheter finns att minska riskerna på olika banker? Vilka spärrar har ni lagt in?

Bl a för att försvåra snabba, oplanerade överföringar har vi de mesta sparpengarna på andra banker än där vi har transaktionskonton.

Min demente pappa ringde sin personliga bankman sedan många år (som inte visste att han var dement) som genomförde för honom ofördelaktiga affärer. Jag hade känt mig trygg med att han inte längre kunde hantera bankdosa eller Mobilt BankID på egen hand ... (Nu vet bankmannen att han är dement.)
 
Hur gör ni när någon vill köpa från er? Vissa köpare föredrar ju att ringa framför att messa. Jag har en del kontakter med vården där vissa ringer från ett mobilnummer så jag svarar alltid. Och säger ett artigt nej tack och lycka till. En del blir faktiskt lite paffa och säger ja, tack och lägger på. Antagligen så vana vid att folk skriker på dem.

Sedan är det en gammal dam som finns på samma riktnummer som min pappa och det har hänt att han ringer från fast telefon. Hon är lite virrig och trots att jag förklarat upprepade gånger att det inte är mig hon vill prata med så ringer hon tillbaka med jämna mellanrum. Naturligtvis identifierar jag mig aldrig med bank-id i telefonen utom när jag ringer bankens kundtjänst och andra som jag vet är kosher. FK är ett typiskt bank-id nummer. Eller säger något som kan tolkas som ja. Säger ibland att om de vill vara miljöbovar och skicka informationen till mig via snail mail så kan de göra det. Förhoppningsvis använder de återvinningsbart material. Då kan det också bli tyst i telefonen och sedan lägger de på. Det jag aldrig svarar på är utlandsnummer även om när man vaknar och fiskar efter mobilen i sängen så kan det hända att jag automatiskt säger hallå. Som tur är så visar displayen alltid att de ringer från utlandet, så Mauritius och liknande går bort ;)
 
Svarar inte på "konstiga" nr. Annars brukar jag svara på okända nr då det kan vara någon från olika jobbsituationer som ringer.
Annars är mitt nr dolt på gott o ont så inga försäljare som ringer om jag inte redan varit kund där då.

För några veckor sen ringde en säljare från Telenor då min rabatt på abonnemangen skulle försvinna om jag inte band upp mig igen.
Då behövde jag godkänna med bankID. Dock la vi på under tiden jag höll på. Så när jag godkännt avtalet som kom skickat med den länk mm så såg han det i deras system och ringde upp mig igen men lite kontrollfrågor så att han visste att det var jag som skrivit under avtalet mm.
Tyckte det kändes som en bra procedur. Sen att det stod Telenor/deras nr när han ringde kändes det bättre. Annars hade jag nog varit mer chalur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp