Hur gör ni för att inte bli lurade?

Det kräver ju att den andra vågar betala utan att ha fått varan.
Någon i transaktionen måste ju vara modig nog att börja.
Antingen genom att skicka saken först eller genom betala först.

Om ingen vågar vara först så blir det ju ingen försäljning/köp.
Hur skall man hantera det?
Absolut. Det modet får ligga på köparen. Mig veterligen är det det som är normen och det har aldrig varit några problem. Någon gång har köpare varit skeptisk då hen sagt sig blivit lurad förut men hen har då kunnat de det från min sida också och tagit risken (och fått sin vara).
Vill köparen inte betala i förskott så står det hen fritt att ta sig till mig eller avstå köp :)
 
Jag har en grundregel och det är att jag själv ska ta initiativ till alla köp och då ta kontakt med företaget ifråga själv. Jag köper aldrig något av någon som kontaktar mig men får aldrig heller några säljsamtal på mobilen av någon outgrundlig anledning. Skönt men obegripligt, haft samma nummer i över 20 år och aldrig blivit kontaktad av en säljare eller liknande. Mitt telefonnummer finns inte heller på nätet inte ens på mrkoll eller ratsit och andra liknande sidor. Är väldigt försiktig med i vilka sammanhang jag ger ut både mobilnummer och mailadress.

Jag köper i princip aldrig något av privatpersoner på annonser på internet längre efter att ha blivit lurad ett par gånger trots att jag försökt göra en del bakgrundskontroller. De flesta gånger har det gått bra när jag köpt på nätet men jag har slutat med det efter jag blivit lurad två gånger. Enda gången jag köper något av privatpersoner är om jag personligen kan möta upp säljaren. Jag har till exempel börjat samla muminmuggar och jag köper bara begagnade muggar av pålitliga företag främst i Finland men också i Sverige, både för att minska risken för förfalskningar men också för att inte bli lurad.
 
Skönt men obegripligt, haft samma nummer i över 20 år och aldrig blivit kontaktad av en säljare eller liknande. Mitt telefonnummer finns inte heller på nätet inte ens på mrkoll eller ratsit och andra liknande sidor. Är väldigt försiktig med i vilka sammanhang jag ger ut både mobilnummer och mailadress.
Jag har flera telefonnummer uppdelat på olika operatörer för att alltid ha täckning, en fördel är då att jag inte har alla dessa liggande offentligt. Jag har flera mailadresser av samma orsak.
Då kan en bli helt nerdyngad av reklam och spam utan att det egentligen gör något.
 
En gång när en man skulle komma och titta på ett rum som vi skulle hyra ut, så flyttade han liksom bara in när vi öppnade dörren för att visa rummet.
Det tog flera veckor att få ut honom ur huset.
Inte betalade han för sig heller.
Det finns verkligen människor till allt.
 
Jag har flera telefonnummer uppdelat på olika operatörer för att alltid ha täckning, en fördel är då att jag inte har alla dessa liggande offentligt. Jag har flera mailadresser av samma orsak.
Då kan en bli helt nerdyngad av reklam och spam utan att det egentligen gör något.


Jag har också flera mailadresser lämnar ut vissa som jag inte använder till annat på ställen på nätet där jag absolut inte vill lämna ut min mer officiella eller vad man ska kalla den..Har inget behov av mobilnummer på flera operatörer då jag bor mitt i stan och i princip aldrig rör mig på ställen med dålig täckning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp