Hur gör man.........

M

molla

Jag har en 3-åring som är väldigt svårfödd, antagligen till följd av ett allvarligt parasitangrepp som föl. Jag har alltid varit tvungen att ge stora mängder foder för att han inte ska rasa i vikt. Det jag undrar över är om det finns något speciellt foder man kan ge där dom håller hullet bra men ändå inte blir så vansinnigt pigga :crazy:
Han får nu:

16 kg hösilage (4 MJ, 22 SRP, 1,8 Ca, 0,8 P, TS 41%)
0,75 kg lusern
1 kg krafft groov
1,5 kg kornkross
0,2 kg vetekli
0,3 kg betfor

Lägre än så i energiinnehåll kan jag inte gå för då blir han som ett spjälstaket. Har tyvärr inte möjlighet att få tag på bättre grovfoder.
Den här foderstaten håller honom OK i hullet (skulle dock inte skada att bli lite tjockare) men han är djävulskt pigg också!! Nån som har något tips?
 
Vissa hästar har svårare att hålla hull vid hög smrp/MJ-kvot. Du kan ju eventuellt prova att sänka kvoten till 6,5 och se om det hjälper.

Hästen räknas som unghäst tills den är 3 år i fodersammanhang, sedan bör man successivt kunna gå över på en vuxenfoderstat.

Tror du att du kan få honom att äta mer silage? I såfall kan du ju byta ut lucernet mot 2 kg silage till.

Förresten, hur ser det ut med mineraler, vitaminer och selen i foderstaten?

mvh Jessica
 
Jag provade att ge honom 20 kg av silaget och inget lusern ett tag, men då tunnade han ur direkt. Ca/P-kvoten är på 1,7 om jag inte minns fel, minns inte värdena på vitaminer och selen men jag kollade att det täckte behovet i alla fall. Har hört något om att vissa hästar har svårt att tillgodogöra sig näringsämnena i grovfoder, kan det stämma :confused:
Jag har alltid fått lära mig att ge mycket grovfoder, men kan det vara fel till vissa hästar?
 
Jag har läst trådar där det står att vissa hästar blir extremt pigga av just lucern av någon anledning. Du kan ju prova att byta lucernet mot lika mycket Groov.

mvh Jessica
 
Jaha, det visste jag inte! Trodde det skulle vara tvärtom, eftersom det räknas som grovfoder. Helt klart värt ett försök, tack för hjälpen!!
 
Jag lånar tråden lite...

Jag minns att det var en diskussion här för ett tag sedan om huruvida hästar blev heta av proteinrikt grovfoder. Jag var inte med då, men strax efter fick min medryttarhäst ett mycket kraftig silage och han blev som förbytt. Detsamma gällde hästar i andra stall som fick samma silage - också heltokiga. Nu äter han hö igen, och är sitt gamla jag. Han är fortfarande pigg och så, men inte som när han åt silaget (då han galopperade på stället när man skulle borsta honom och var mer i luften än på marken när man red). Kan det vara samma mekanismer som slår till i lucernet? Och vad i hela fridens namn är det i så fall?
 
Ja, visst låter det underligt? :confused:

Men eftersom flera har rapporterat samma sak så förekommer det ju, helt klart.

Molla!!! Återkom gärna med eventuellt resultat. *nyfiken*

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 187
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp