Hur gör jag med jobbet om jag är gravid?

C

Curly

Tror jag är grav. Jobbar nu extra eller deltid, men väntar på en heltidstjänst som jag hoppas jag får till hösten. Skulle jag vara gravid nu så är jag troligen i ca 12:e veckan när de tillsätter den tjänsten efter semestrarna. Jag vet att man inte måste berätta om sin grav. förrän minst då dels pga risk för missfall. Men till en annan viktig sak: Jag kör taxi, färdtjänst och sjukresor. Kan vara ett ganska tungt jobb dels då rampen väger lite (man ska väl inte lyfta för tungt under grav.) dels för att man måste ta i när man arbetar med rullstol eller bår t ex. Vill ju inte riskera missfall, men vill heller inte vara hemma hela grav. pga "fel" jobb! Dessutom vet jag inte riktigt hur föräldrapenningen räknas eller vad den baseras på. Hinner jag bara jobba heltid ett tag och deltid några månader innan dess har jag läst nåt om att blir man sjukskriven tidigt så baseras pengen på hur man skulle jobbat fram till födseln.
 
Sv: Hur gör jag med jobbet om jag är gravid?

Jag kör taxi, färdtjänst och sjukresor. Kan vara ett ganska tungt jobb dels då rampen väger lite (man ska väl inte lyfta för tungt under grav.) dels för att man måste ta i när man arbetar med rullstol eller bår t ex.

Har inte svar på alla dina frågor...

Men om man inte får problem av det så är det ok att vara aktiv under hela graviditeten. Är det ett jobb du gjort tidigare och klarat av så är det säkert inga problem om du har hyfsat god fysik.

Jag har varit aktiv hela graviditeten med upp till 6 hästar att sköta om. Nu med 7 v kvar håller jag på och mockar ut bädden ur lösdriften. Visst får jag ont i rygg och fogar av det men det går över efter nattens sömn. Dessutom får jag lika ont fast på annat sätt när jag sitter stilla tex framför datorn.

Lycka till!
 
Sv: Hur gör jag med jobbet om jag är gravid?

Utöver det svar du redan fått så är det som så att arbetsgivaren är skyldig att anpassa ditt jobb så att du kan slippa tex tunga arbetsuppgifter under din graviditet.

För övrigt sa min BM att "det går inte att "lyfta sönder" en graviditet". Med andra ord: lite tunga lyft är nog inget större problem så länge du inte får sammandragningar eller har stora problem med foglossning tex.
 
Sv: Hur gör jag med jobbet om jag är gravid?

Tack för svar. Då man som chaufför kör ensam kan inte arb.givaren anpassa det mer för mig. Gillar inte riktigt tanken på att vara ute på vägarna när jag är gravid. =( T ex tvärbromsningar och bältet mot magen, stress osv. Det är ju vardag i jobbet.
 
Sv: Hur gör jag med jobbet om jag är gravid?

Tack för svar. Då man som chaufför kör ensam kan inte arb.givaren anpassa det mer för mig. Gillar inte riktigt tanken på att vara ute på vägarna när jag är gravid. =( T ex tvärbromsningar och bältet mot magen, stress osv. Det är ju vardag i jobbet.

Nej, det de i så fall kan göra är ju att du får jobba med andra sysslor; tex administration under graviditeten. MEN; det är inte säkert de har möjlighet till detta. I så fall kan man bli berättigad till havandeskapspenning via FK.
 
Sv: Hur gör jag med jobbet om jag är gravid?

Jag är i v.24 och lever precis som vanligt. Vilket betyder att jag fortfarande jobbar heltid och gör samma arbetsuppgifter som innan.

Jag jobbar som slaktare, och det är tungt. Men jag mår bara bra och bebisen också.

Det enda jag saknar är att det inte alls finns möjlighet att sätta sig och vila eller dricka/äta något under arbetspassen.
 
Sv: Hur gör jag med jobbet om jag är gravid?

tvärbromsningar och bältet mot magen

Jag har en grej som gör att bältet dras ner (mellan benen) istället för att ligga mot magen. Har fått det av en kompis, så jag minns inte vad det kallas. Men fråga i någon barnbutik ifall du är intresserad. Det är en enkel grej så den kan inte kosta så mycket.
 
Sv: Hur gör jag med jobbet om jag är gravid?

Hinner jag bara jobba heltid ett tag och deltid några månader innan dess har jag läst nåt om att blir man sjukskriven tidigt så baseras pengen på hur man skulle jobbat fram till födseln.

Ja, så tror jag det är. Det viktiga blir alltså att ha ett jobb. Att du ev blir sjukskriven spelar ingen roll för SGI. Fast det gäller väl att man ska ha haft jobbet ett visst antal dagar oxå?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 977
Senast: Fiorano
·
Gravid - 1år Är gravid i vecka 25. Har hästar, jobbar 100% och har ett barn på två år. Detta brukar fungera väldigt bra. Har lite hjälp med hästarna...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
13 063
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp