Hur gjorde man förr i tiden??

A

aana

Ja, hur kollade man om stona va dräktiga innan ultraljud och andra finesser fanns? Hade man några knep som man trodde på som kunde visa? Någon som vet, trolldom eller spåkonst kanske, hihi.

Sv: Hur gjorde man förr i tiden??

Som Hanna skrev, brunstade de inte om så förutsatte man väl att de var dräktiga.
Sen kan man ju faktiskt KÄNNA dräktighet och brunststatus genom vanlig rektalisering, dvs utan ultraljud. Och den metoden är säkert ganska gammal, skulle jag gissa!

Nu e jag kanske helt korkad ;) men vad är rektalisering?

Hos oss hade min far en veterinär som lärt sig dräktighetskontroll på ston när han var i Amerika och började dräktighetskontrollera stona 1944

aana skrev:
Nu e jag kanske helt korkad ;) men vad är rektalisering?
Veterinären stoppar in näven via ändtarmen och känner på dem, i det här fallet på livmodern. Kan även känna brunststatus på äggstockarna.

Med rektalisering via ändtarmen

Ja, jag kom på det när jag gått och lagt mej, tänkte på rektoskopi :smirk: . Ibland står hjärnan still bara :angel: .

På 60 och sjuttio talet lämnade vi in blodprov

Lät dem gå med hingsten tills han tappade intresset?

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 505
Senast: PrinceFair
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 835
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka