Hur gick det inatt vid tolvslaget med era djur?

[QUOTE="MJLee, post: 17881068, member: 131137"46] Oj förlåt! Kollade runt och det verkade inte finnas en tråd om enbart hur era djur klarade tolvslaget. Mea culpa! :o
Sorry, jag är trött, ledsen o har ont i huvudet, borde inte pyst ut min frustration på dig. Förra året var min nu 9 åriga hund bara något berörd av smällare, raketer o fyrverkerier. Han började utveckla skräck o panik för åska o blixtar när han var i 5 årsåldern, innan dess helt oberörd.
Eftermiddagen o natten har varit en mardröm. I går kreverade nåt bombaktigt precis när han var på väg från köket till sovrummet, han kissade ner sig, sin bädd o min säng. Idag upptäckte jag att bädden han har i vardagsrummet också är nedkissad.

Han kämpade tappert emot medicineringen igår (Nozinan), idag har den full effekt o han gör inte många knop.
@russinbulle o @RedChili var nära att råka riktigt illa ut pga diverse idioter.[/QUOTE]

Men åååh! *kramar* vad fruktansvärt. :cry: Det är pga sådana mardrömmar som fyrverkerier borde förbjudas förutom på vissa specifika ställen där man kan smälla av under vaktpersonals bevakande. Min pappas hund var sådan också. Hon var paniskt skotträdd (intressant eftersom hon var jaktlabb/pointer och alla hennes syskon var jakthundar) och gömde sig i duschen när det åskade - hon visste alltid innan när det skulle börja och var bättre än vilken barometer eller SMHI prognos som helst.

Som tur var bodde hon på landet långt från allting men när jag hade henne i stan ett år var det hemskt. Hon grät bokstavligen och försökte klämma in sig under badkaret - som är ungefär fem cm max från golvet. Till slut satt vi där båda två i badrummet medan hon skakade av rädsla och var i princip okontaktbar. Och hon var världens coolaste hund annars. Hon vägrade att gå ut nästa morgon och jag fick bokstavligen bära ut henne. Jag vet inte om jag kunnat göra något liknande som jag gjorde med Nikita i år men jag tvivlar. Hennes panik och rädsla var för stor. :(

Kattsitter brorsans katt medans han veckopendlar för jobbet i ett par månader. Katten är i sig ganska försiktig och rädd av sig, så jag hade psykat upp oss för tolvslaget.

Som spenderades med katten i fönstret där hon glatt 'jagade' raketer. Blev skitbesviken när det var slut.

Fröken häst hade tagit tolvslaget med ro, och bara tyckt det var trevligt att någon kom med extra mat mitt i natten! Mer sånt!

Här small det på rätt bra. Vovven bestämde sig för att hon behövde gå ut och göra sina behov strax efter tolvslaget så då gick hon och jag en promenad och kollade på fyrverkerier. Hon bryr sig inte alls som tur är.

Min katt firade sitt första nyår, hon fick vara hos svärföräldrarna som bor lite på landet. Men hon hade inte reagerat på de smällar som hördes som tur va! Saknar min hund så att det gör ont ibland, avlivade honom i februari, men igår på nyår kändes det väldigt skönt att han inte lever och därför slapp eländet med fyrverkerier.. Avlivade honom pga psykisk ohälsa och alla raketer gjorde inte den psykiska ohälsan bättre... Han åt clomicalm dagligen och nozinan ca en vecka runt nyår..

Labben är inte rädd, men för säkerhets skull fick han ett tuggben precis innan 12-slaget och brydde sig inte alls om smällandet.
Katten fick rätt stora ögon och försvann ett tag precis vid midnatt, var jätterädd att han smitit ut men han hade nog gömt sig inne. Vid halv ett gick han ut en sväng. Vi bor i en liten by så det smällde inget i närheten då.

Valpen (4,5 månader) fick ett grisöra och tyckte det var allmänt trevligt. Hon var också ganska trött då vi inte brukar vara uppe så sent annars och hon fått lite extra motion.
Vi var hos mina föräldrar där det inte smäller så mycket. Men mamma tänkte sig inte för och öppnade dörren för att se vilken av de närmaste grannarna det var som sköt. Då lyfte valp på huvudet, men jag tror faktiskt det var dörren hon reagerade på och inte att smällandet blev högre :D.

Jag red in nyåret, det smällde på ganska bra. Hästen tyckte jag var mer jobbig som krävde att hon skulle jobba än att det smällde utanför. Sedan när vi gick tillbaka såg vi när huset bredvid stallet smällde, vi stannade och tittade. Både hon och jag ryckte endast till vid själva smällen men stod helt blickstilla, är rätt nöjd över min häst. :)

Här gick det finemang. Vis av förra året när jag kom in efter fyrverkeri och hittade Nikita gömd bakom toan med enorma ögon :rage: laddade jag i år rejält. Nerfällda persienner, Nikita och jag i sovrummet och hela kvällen X-Men och Les Miserables på hög volym. :D Dreamies och gos när det smällde som värst och mycket hög volym på revolutionen. Hon ryckte till lite några gånger men återgick sedan till sina Dreamies. Som tur var så var det inte riktigt lika mycket i år, antagligen eftersom jag flyttat.

Red and Black och The Final Battle all the way ;)

Det gick ok. 2015 fick de gå in i stallet vid tre och få massor med hösilage, så vid tolv var de mätta = blev oroliga av fyrverkerierna (tror jag, jag var bortbjuden och kom hem vid ett, då var ledarstoet svettig och orolig).

Så ifjol (haha) tog jag in dem först vid halv elva och de fick hösilage först när det började smälla vid halv tolv. Stoet orolig, men inte så farligt. Jag masserade och då varvade hon ned. De andra tre (inkl fölet) var hur lugna som helst. :)

I år ska jag dessutom ge extra gott kraftfoder, så de är ännu mer fokuserade på att äta.

Provade fö att ha bomull i öronen på stoet, men hon skakade ur dem hela tiden. ;)

Jag är supertacksam, jag bor i ett villaområde men det verkar som att folk insett att det inte är roligt med fyrverkerier längre. Igår var det bara ca 3-4 stycken på vår gata som smällde vid 12 :banana::up:

Några mindre smarta individer gick bakom vårt hus i skogen för att smälla sina raketer redan vid 23, men pappa gick ut och bad de rikta sig bort ifrån vårt hus eller flytta ut på gatan där de inte var 30-40 meter ifrån våra kaningårdar, för att respektera djuren. De blev lagom arga. :meh:

Men, men. De flesta kaniner tog det med ro. Jag satt inne hos jättarna och matade de. Blev attackerad av hungriga pälsbollar, men Arya tyckte ändå att det var obehagligt vid 3 tillfällen och sprang och gömde sig. :cry: (eller inte obehagligt, hon blev rejält rädd) Frassen tog det med ro, som hon alltid gör, och försvann till och med ut i inhägnaden när maten tog slut trots att det small som bara den ute :rofl: (jag hade alltså satt mig inne i "buren" hos de). Kort och gott tror jag dock att frassens lugna inställning smittade av sig. :up:
Den äldre honan blev skrämd men sökte skydd hos sin döva burkamrat. Bebisen var lite orolig (hennes första nyår, men de försvann bara ner i hålorna några gånger. Inga kaniner blev stela av skräck i år dock, vilket var skönt.

Stallägaren rapporterade från stallet att hästarna varit lugna. Det var bara min häst som varit lite orolig och nervös, men inget värre än så. :)

Jag red in nyåret, det smällde på ganska bra. Hästen tyckte jag var mer jobbig som krävde att hon skulle jobba än att det smällde utanför. Sedan när vi gick tillbaka såg vi när huset bredvid stallet smällde, vi stannade och tittade. Både hon och jag ryckte endast till vid själva smällen men stod helt blickstilla, är rätt nöjd över min häst. :)
Har även lite filmbevis på hur hästen var:

Det gick faktiskt oväntat bra, det sköts här men i etapper så de sköt en stund, höll upp ett tag och sköt igen. Kira sprang lite fram och tillbaka i början, men sedan hittade hon ett bra ställe i tvättstugan där hon kunde ligga så hon höll sig där. Jag och barnen satt i soffan, åt godis och kollade på film. När vi inte brydde oss gjorde inte Kira det så mycket heller

Hunden bryr sig inte så mycket. Han vaknade till lite vid tolv när det lät som värst.
Det brukar låta som rena kriget här i någon vecka runt nyår. Och Vid tolv är det ett inferno. Det har varit något lugnare i år men det smäller fortfarande flera gånger i timmen.

Min stora oro är hundvakten som mår väldigt dålig av fyrverkerierna. Han är mer skotträdf än många hundar...På nyår är ju hunden hos mig, men när jag jobbar är hunden där. Hans oro riskerar att smitta av sig på hunden. Men det finns inget annat hundpassar alternativ tyvärr

Katten och äldsta hunden är fullständigt oberörda, de sov vid midnatt. Unga hunden vilade men tittade upp när det kom några riktigt rejäla smällar, men då var det mest att hon funderade på vad som hände. Rädd är hon inte och det är jag glad för.

Katten vaknade när grannen började smälla 23.55 o gömde sig rätt snabbt under sängen. Kom ut efter 50 min. Gick då ut till hästarna som denna gången hade haft tänt o radio på hög volym (brukar inte vilja ändra på rutinerna men tänkte testa). Lika upprörda som vanligt. Äter inte i sitt vindskydd ett gäng dagar innan o efter (funkar o lägga ut maten mitt i hagen) o äter lite fram på morgonen nyårsdagen i boxen (2 kg mindre per häst).

Vi verkar se o höra det mesta inom några mil men bara en nära granne som smällde o de sa till innan o var klara på typ 10 min runt tolvslaget så det var skönt!

Våra 5 hundar är helt oberörda av skott och ljud men svärmors gamla collie har stora ljudrädslor. Eftersom vi bor på landet och här har aldrig smällts smällare mm på nyår så brukar de fira här med oss, för hundens skull.
Nu fick vi nya grannar i januari så nu blev detta deras första nyår. Och de gick bananas med fyrverkerier :mad:
Tack och lov verkar svärmors hund ha tacklat av och blivit redigt döv under året (han blir 13 i sommar) så han tog det rätt bra. Tiken som har valpar skällde och blev lite förbannad direkt det började men tystnade efter någon minut.

Personligen tycker jag det var rätt nonchalant av dem att inte meddela sina grannar som alla har djur (vi har kennel) att de tänkte panga å ha sig, så folk kunde förbereda sig med att ta in djur från hagar osv :meh:

Min italienska vinthund klarade sig bra, med lugnande tabletter från mörkrets inbrott igår. Vi var i en ovanligt smakfullt ljudisolerad lägenhet så ingenting hördes utifrån, naturligtvis var det ett himla liv på utsidan så det gick inte bra alls men på något sätt överlevde vi till ljuset återkom på nyåret och tog en härlig lång promenad i solskenet. Allt var som vanligt igen och jag är så tacksam över att det gick såpass bra, tidigare år har det varit katastrof..

Började ge stesolid vid 12. Gav sista dosen 23. Åkte ut till landet hos min mor. Gick bra fram till tolvslaget.

Nästa år ska vi prova att vara hemma så min mors hundar inte är snälla mot vår hund

Mina katter brukar vara hyfsat lugna med tanke på hur vansinnigt mycket det smäller här - nästan hela december och halva januari är det både smällare och raketer, och på nyårsnatten brukar det vara rent världskrig. De brukar gå undan runt tolvslaget när det blir outhärdligt för öronen, men de kommer fram igen så fort det lugnar ner sig litegrann. I år har jag en ny katt som jag var lite osäker på, men han reagerade likadant som de två andra. Skönt.

Tyckte att det var betydligt lugnare i år än det har varit tidigare. Kunde till och med uppskatta fyrverkerierna litegrann nu när det gick att urskilja enskilda raketer - allt försvann inte i en sörja av ljus och ljud som det brukar.

Tycker ändå att det är helt vansinnigt att vem som helst får hantera sprängämnen.

Här brukar det braka loss rejält vid tolvslaget, så trots att vi nu bara har en obrydd jycke(och en ännu mer obrydd katt) hade vi laddat upp med ett köttigt älgben. Kaninerna fick lite extra gott också, jag var lite orolig för att de skulle bli rädda.
Men i år verkade hela byn ha bestämt sig för att strunta i fyrverkerier, för de smällar som hördes kom från en bit bort. Väldigt trevlig överraskning, inte minst för de bybor som har hästar och smällarrädda hundar. Idag har det dock pangats litegrann men ingen i huset har brytt sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka