Hur gick det inatt vid tolvslaget med era djur?

Mina djur bryr sig inte nämnvärt. Nu bor jag iof inte i någon fyrverkerimecka men i förrgår var jag och ena hästen och tränade när dom smällde fyrverkerier utanför och hon var precis lika fokuserad som vanligt. Lillhästen kom jag på ned att ligga och sova igår efter tolvslaget fast det fyrades av fyrverkerier några hundra meter bort. Hästarna undrade mest vad jag höll på med som lämnat radion på och lyset tänt och var i stallet alldeles för sent. Katten undrade varför någon knackade på fönstren och ville se vem som försökte komma in, det kunde ju vara en fågel. Skönt med coola djur.

Här var det väldigt lugnt, vi såg några fyrverkerier på avstånd, en hembygdsförening brukar ha ett stort varje år till nyår vilket gör att de flesta samlas runt det. Här hemma smällde korkarna ut vuxenbubblet och barnbubblet, utöver det var det lugnt så huliganen tyckte nog att det var som vilken vanlig kväll med gäster som helst.

Katten gjorde som vanligt, sov fram tills vi gick ut på balkongen 10 i 12 och kom då krypande lågt lågt ut och fram till mig. Då tycker han det är läskigt men han bara måste kolla på fyrverkerier för de är så roliga, och mattes famn är trygg :love: Efteråt blev han som vanligt sur över att det roliga var över.

Dagen innan räddade jag en stackars hund som var ute och sprang på vägen. Jag var ute på löprunda och hunden sprang först på trottoaren på andra sidan vägen och började sen sicksacka och vimsa runt på vägen :eek:. Tänkte först att vad fan är det för oansvarig ägare som låter hunden göra så, stannade och insåg att där fanns ingen ägare. Eftersom den sprang mitt bland bilarna bestämde jag mig för att försöka fånga in den. Är definitivt inte hundmänniska och tycker att hundar är extremt obehagliga men är man djurmänniska så...
Det tog mig 40-50 minuter att få tag i hunden, den var otroligt stressad och nästan inte kontaktbar alls. Dessutom lyckades den bli påkörd i tumultet och haltade. Jag använde min löparjacka som koppel runt halsbandet den hade, någon smällde en smällare rätt långt bort och hunden bara slängde sig ner på marken och kissade på sig :( Sedan tog det ytterligare en kvart innan den satt sig upp och vi fick lite kontakt med varandra och kunde börja promenera mot djursjukhuset som, som tur var, fanns bara 2-3km bort. Ville bära då hunden haltade mer och mer men jag är som sagt hundrädd och har inte mycket erfarenhet med hundar och ville inte bli biten eftersom den var så rädd.
Djursjukhuset hittade chip, skulle ringa ägaren, och tog mitt namn och telnr. Jag sprang hem kraftigt nedkyld och tog ett varmt bad och upptäckte att jag skakade av adrenalin.
Ägaren ringde och tackade typ tusen gånger, hunden hade slitit sig pga att någon fyrat av en hel drös med fyrverkerier i närheten och hon hade förtvivlat letat efter sin vovve.

hundarna skällde lite när de närmsta grannarna i radhusområdet drog av en vända fyrverkerier, och två av hästarna var lite oroliga (lösdrift), både hundar och hästar fick en extra omgång mat och sen var ordningen återställd. det är väl fördel när det blåser och regnar fyrverkeriet blev kortvarigt ;) katterna rörde inte en fena.

Skall vi som har smällarrädda hundar skämmas?
Va? Missade jag någonting nu eller? Var inte frågan hur det gick för djuren på nyår? Är det fel att vara stolt över sin hund?

Att vara stolt över sin egen hund betyder inte att man per automatik ser ner på andra som har rädda hundar. Du kan tyvärr inte ta ifrån mig den känslan att jag är jäkligt glad över att min hund klarade av det så bra som han gjorde.

Va? Missade jag någonting nu eller? Var inte frågan hur det gick för djuren på nyår? Är det fel att vara stolt över sin hund?

Att vara stolt över sin egen hund betyder inte att man per automatik ser ner på andra som har rädda hundar. Du kan tyvärr inte ta ifrån mig den känslan att jag är jäkligt glad över att min hund klarade av det så bra som han gjorde.
Jag är också glad för dig o din hunds skull.

De vuxna hundarna var i hundgårdarna på landet (inte berörda och närmsta fyrverkeri ca 2km bort) och valpen var med oss i samhället.
Vi gick ner i källaren (suterräng) hos värdparet typ 23.45 och sedan somnade vi och sov till 00.45 :p Vi hade fördragna gardiner och lite musik på, men bombandet hördes väl ändå eftersom många grannar sköt. Helt oberörd valp som lyfte lite på huvudet vid de första rakterna som gick av ca 21, sedan sov han resten av kvällen.

Befann mig på landet, grannarna smällde ca 10 raketer, katterna sov och kunde inte bry sig mindre och kompisens smällrädda hund tog några varv men lugnade sig snabbt. Ett skönt nyår med trevligt sällskap

Här hemma var det rena rama kriget utanför. Folk smällde även på gården precis utanför vårat köksfönster... Ena katten satt i vardagsrumsfönstret och tillbringade kvällen genom att titta på fyrverkerierna. Den ena var skeptisk i några minuter, och satte sig sedan brevid. Så, jag hade två katter som satt i ett fönster och tittade på tokigheterna istället för att vara rädda. Så glad över att dom tar det så bra.

Lider verkligen med alla djur som mår så dåligt dessa dagar.

Här blev det konstaterat att hunden nu är döv då hon i normala fall brukar bli lite orolig minuterna runt 12, men inte i år.

Hästarna var som dag och natt, Simba höjde huvudet och tittade medan Toppen var på väg ur boxen i panik så henne får jag hitta någonting till nästa år för i år var det inga som var riktigt nära ens utan anstalten var närmast och dom skickade av raketerna på andra sidan från oss sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka