Hur gick det inatt vid tolvslaget med era djur?

MJLee

Trådstartare
Här gick det finemang. Vis av förra året när jag kom in efter fyrverkeri och hittade Nikita gömd bakom toan med enorma ögon :rage: laddade jag i år rejält. Nerfällda persienner, Nikita och jag i sovrummet och hela kvällen X-Men och Les Miserables på hög volym. :D Dreamies och gos när det smällde som värst och mycket hög volym på revolutionen. Hon ryckte till lite några gånger men återgick sedan till sina Dreamies. Som tur var så var det inte riktigt lika mycket i år, antagligen eftersom jag flyttat.

Red and Black och The Final Battle all the way ;)

Här gick det finemang. Vis av förra året när jag kom in efter fyrverkeri och hittade Nikita gömd bakom toan med enorma ögon :rage: laddade jag i år rejält. Nerfällda persienner, Nikita och jag i sovrummet och hela kvällen X-Men och Les Miserables på hög volym. :D Dreamies och gos när det smällde som värst och mycket hög volym på revolutionen. Hon ryckte till lite några gånger men återgick sedan till sina Dreamies. Som tur var så var det inte riktigt lika mycket i år, antagligen eftersom jag flyttat.

Satt inne med hundarna och spelade TV-spel på hög volym, så vi hörde ingenting. Hästarna och fåren fick foder i skogen, så de höll sig lugnare än året innan, när en glad granne fyrade av en massa bomber över deras ängshage.

Hundarna är inte skottberörda alls, men jag riskerar inget. Fritte sov sig igenom både eldstriden på TV och smällarna ute.
15747736_10154346175248666_6540872932055296307_n.jpg

Inga smällar här så allt var lugnt :up: Kissen jag har kvar bryr sig dock inte, kissen jag fick lov att ta bort i höstas var berörd förra nyår trots att det inte var så farligt smällande då :(

Jodå, Herr Häst verkar ha tagit nyårsafton med ro. Han är inte överdrivet rädd verkar det som, både när jag red igår eftermiddag och idag på eftermiddagen hörde man enstaka raketer på långt håll, men han verkade helt oberörd av det. Och precis runt stallet (eller ja, typ en radie av 1 km runt stallet) smälls det öht inget. Så jag tror det var rätt lugnt för honom :up:

Lilla matte var det däremot värre med. Det smälldes mer än på många år, trots volymen på TVn på väldigt högt, hörde man knappt Bingolotto för alla smällare. Och sådär lagom till 23-23.15 hade jag fått trevlig liten migränattack :grin: (Höga ljud är en tydlig trigger för min migrän...). Men så länge Herr Häst hade det bra ska jag väl inte klaga.......

Varken katterna eller hundarna är nämnvärt berörda så det gick fint. Hästar fick stå inne över natten för säkerhets skull och hönsen hoppades jag tog det med ro, ingen äggkastning på väggarna i hönshuset i morse. ;)

Mina två katter reagerade som de brukar göra, dvs sover igenom dagen/kvällen med de sporadiska smällarna medan de under själva tolvslaget sitter och kikar på fyrverkerierna från mitten av lägenheten. Det smäller nog lite för högt för att sitta och kika i fönstren, men ändå inte så otäckt så att de går och gömmer sig i garderoben (dit de alltid flyr när det är något otäckt på gång).

I år gladdes jag också åt att det var mindre fyrverkerier än vanligt trots att jag bor i de centrala delarna av en stad. I perioder under kvällen var det knäpptyst och vid tolvslaget brukar det braka loss så att rutorna skallrar men inte i år. Dagen efter brukar också innergården vara beströdd med diverse pulver och andra rester från raketerna men idag såg det fint ut. :)

Min katt satt i fönstret och tittade på raketerna och verkade mest besviken då det var över och sprang runt i resten av min förnster och kollade efter raketer

Hundarna bryr sig inte. Ponnyerna sprang en gång från ena delen av hagen till den andra. Mindre än vid ett genomsnittligt bus.

Så bra skulle jag säga :)

Min mors hund är alltid lika udda.
Han går gärna ut och sätter sig på backen och kikar på himmlen med oss andra.:angel:

Den andra fick vi ge lugnande för hon stressade nästan ihjäl sig ett år :(

Min hund (Beauceron, 10 år) skäller och är arg när de första smällarna hörs. Han vill ut och jaga rätt på odågorna. (Han gjorde samma sak på MT:ts skott - han stack upp i skogen för att leta reda på skytten och kom sen lycklig tillbaka med honom - Kolla vad JAG hittade?! ) Sen orkar han inte bry sig längre utan vill mest att vi ska få gå och sova nån gång. Han reagerar alltså på smällarna, och jag tror inte han tycker om dem, men han reagerar mest så att han vill rusa dit och stoppa eländet. Vilket oroar mig; tänk om nån skulle kasta en smällare mot honom och han bet tag i den?! Därför får han absolut inte vara lös när det smäller ute.

Vi bor i buschen. Här smällde inget. Oavsett är både häst och hund inte rädda. Så vi hade lugnt.

Min pappa var på hotell vid Arlanda med skotträdd hund. Det var mindre lyckat. Det lät som fasen. Deras planerade middag blev avbruten och uppflyttad på rummet.

Katten gick ut vid 12 snåret han verkar inte bry sig nämvärt, i morse låg han i soffan.
Iofs så är folk duktiga här ute smäller varken före eller efter 12 slaget.

Min ena katt låg mest och sov, han kom fram i sluttampen av smällandet och var mest på goshumör. Själv stod jag och kollade raketer men det ville han inte vara med på.
Andra katten varierade mellan att sitta och titta och att tycka att det blev lite småläskigt. Satt sig i trygghet i sitt klösträd vid något tillfälle men hängde annars mest med mig :)

[QUOTE="MJLee, post: 17881068, member: 131137"46] Oj förlåt! Kollade runt och det verkade inte finnas en tråd om enbart hur era djur klarade tolvslaget. Mea culpa! :o[/QUOTE]
Sorry, jag är trött, ledsen o har ont i huvudet, borde inte pyst ut min frustration på dig. Förra året var min nu 9 åriga hund bara något berörd av smällare, raketer o fyrverkerier. Han började utveckla skräck o panik för åska o blixtar när han var i 5 årsåldern, innan dess helt oberörd.
Eftermiddagen o natten har varit en mardröm. I går kreverade nåt bombaktigt precis när han var på väg från köket till sovrummet, han kissade ner sig, sin bädd o min säng. Idag upptäckte jag att bädden han har i vardagsrummet också är nedkissad.

Han kämpade tappert emot medicineringen igår (Nozinan), idag har den full effekt o han gör inte många knop.
@russinbulle o @RedChili var nära att råka riktigt illa ut pga diverse idioter.

Kexet var oberörd, han tyckte det var lite intressant när de började skjuta som tusan precis utanför, men annars låg han och sov sig igenom nyårsfirandet.

Mina katter brukar inte bry sig något nämnvärt. I år bor vi dock mer centralt än vad vi gjort tidigare, men jag tog med mig katterna för en natt i en liten by ute på landet. De var sedan ensamma vid tolvslaget, men jag tror inte att det sköts några raketer på närmare avstånd än 5 km så det lär nog ha varit lugnt för deras del.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka