Hur gick det för era hundar på 12 slaget?

Meibla

Trådstartare
Här lät det som att 3:e världskriget hade brutit ut från kl 22,30 fram till kl 02 inatt. Misstänker att det har vart likadant på många ställen i landet. :(
Mina hundar snarkade sej igenom alltihop och jag är väldigt glad att dom inte bryr sej, men jag satt och tänkte på alla stackars hundar som är livrädda för smällare. Dom kan inte haft det allt för lätt inatt :(

Sv: Hur gick det för era hundar på 12 slaget?

Min tuffa coola kille var, som jag skrev i ett annat inlägg, helt avslappnad och oberörd. När jag gick ut på balkongen kom han efter och passade på att "lätta på trycket" på sin tidningshög, stod och tittade på raketerna som grannarna sköt iväg från gatan utanför och sedan tröttnade han och gick och la sig i soffan igen. Låt oss hoppas att lugnet håller i sig resten av livet.

Jag har också ägnat många tankar till de som har djur eller barn som är rädda...

Här började de smälla av raketerna redan vid 19-tiden på kvällen, för att hålla på långt efter tolvslaget. Hundarna var det ingen fara med, däremot så höll udertecknad på att få en hjärnblödning vid sista nattrastningen och jag såg allt glaskross överallt. :crazy: Ska det vara så förb*nnat svårt att kasta tomma flaskor i sopkorgarna, istället för att krossa dem på grusgångar och trottoarer. :devil:

Vi har tre hundar, tillsammans klarar vi av att bära dem om det inte går att komma förbi på annat sätt, men hur 17 ska man kunna rasta dem om man går ut ensammen? :confused: :mad:

Min hund låg och sov=) han är inte ett dugg rädd för smällarna utan man kan gå ut och gå om det är så.
Men det utsätter ja inte han för inte för han är rädd utan för det låter för högt!
Är inte avis på dom som har skotträdda hundar måste va oerhört jobbigt :crazy:

Igår var jag ute på promenad vid 17 tiden och redan då small det på rätt bra. Min hund brydde sig som tur är inte om smällarna. Tack gode Gud för det!

Inte heller i natt verkade han ha problem med smällarna. Nån gång när det small så in i norden, förmodligen bobmer, lyfte han på huvudet, men sen var det inget mer med det.

Nu ska jag ut på första promenaden iår. Blir intressant att se hur mycket skit det ligger efter vägarna...

Kelly var lugn hon brukar bli lite orolig men iår gick det riktigt bra, det var mkt färre raketer iår och det räckte att mata henne med chips så var hon lugn. Hon är ett riktigt matvrak :smirk:

Tänkte att jag skulle berätta en liten rolig histora som inträffade för ca 2 år sen på nyår.

Lillhundens mormor, Pippi brukar aldrig bli orolig på nyår, hon används till fågeljakt och är van vid smällar mm, men detta år var hon väldigt uppspelt och orolig, de testade att ta med henne ner i källaren men det blev bara värre så hennes husse tänkte att en promenad så hon fick se allt kunde hjälpa så han tog med henne och en dummy ut. Väl ute blev hon väldigt uppspelt men var inte rädd, husse kastade dummyn och Pippi blev jätteglad.
Deras teori var att Pippi trodde att det pågick en jakt ute och hon fick inte vara med. När hon väl kom ut och fick "vara med" vi jakten blev hon väldigt nöjd och glad.

Charlie var lugn och reagerade inte så mycket. Vi testade att ta med honom ut vid 23.45 men då small det knallar så han ville gå in igen...

Sen låg han och sov på golvet under en halvtimma då det smällde som värst...

Underbara Charlie...

Vår femåriga hund blev allt mer nervös för att vid 12-slaget nå ett slags antiklimax. Då var det bara gälla skall i falsett som gällde och han ville absolut ut! :crazy:

Den lille herrn tuggade på sitt ben för att emellanåt försöka leka lite med storebrorsan, men inte hade han något för det... :(

Besviken lekte han med mig istället - så man kan säga att jag lekte med en arm och lugnade med en annan.

Framåt 2-tiden coolade folk ned sig såpass att jag vågade mig på att rasta den store. Lilleman gick ut ett par gånger och det verkade nästan som om han var lite fascinerad. Han tittade upp i skyn på fyrverkerierna, sedan satte han sig att bajsa under en buske i godan ro... :cool:

Dom låg själva i köket och lyssna på musik
Har haft många hundar men ingen har varit rädd.
För vi har låtigt dom vara och inte fjantat med dom som m¨ånga värkar göra blir så trött på det :mad:

Jag har aldrig "fjantat" med vår äldsta hund. Jag har tvärtom ignorerat honom så mycket det går.

Men det är ganska svårt när han skäller och krafsar på en. Har jag sagt: "nu räcker det" och bett honom lägga sig, så gömmer han sig under soffan - för att fem minuter senare komma och krafsa igen... :crazy:

Igår satt jag på golvet och faktsiskt så skällde han något mindre när jag var tillsammans med honom. I soffan vägrar han att sitta -då blir han om möjligt ännu mer nervös.

Men jag skulle inte beteckna min hund som "rädd", snarare "berörd". En rädd hund hutar man inte åt, anser jag.

Så gjorde vår enna med men vi stängde då dören så lärde den sig det :smirk:

min vovvs hade det inte lätt...han låg och skakade och hyperventilerade i 2-3 timmar....efter halv två någon nång lugnade det ner sej och han kunnde sova resten av natten iaf....

Vår hund brydde sig inte om smällarna. Vi bor i skogen men har nära till samhället, dock var det väldigt lite fyrverkerier i år....runt 12 slaget smällde det en del, både innan och efter var det ganska tyst.

Min hund (schäfertik på drygt två år) är totalt oberörd av skott, smällare eller fyrverkerier. Hon bryr sig inte öht. Gick ett spår i skogen med henne igår em o de jagade samtidigt rätt nära. Hon spårade på som vanligt. Samma förra årets nyårsafton, då vi firade i Landskrona o alla husen hade köpt en helvetes massa bomber o granater. Ibland lät det som värsta eldöverfallet, men hon bara låg vid fönstret o sov. Lyfta knappt på ögonlocket när det var som värst. Hon anser inte att det är nåt att bry sig för... Skönt med stabila, orädda hundar! Lider med alla de andra stackarna....min förra hund (terrier) var så rädd att hon sket på sig.

Vår gammelhund är sedan några år tillbaka skotträdd men vi har upptäckt att han är lugnare utomhus än inne. Vi gick upp till stallet och stod sedan på en veranda och skulle titta på smällarna. De första gick bra men sedan vid 12 slaget så brakade det loss och vår mellanhund (som aldrig brytt sig tidigare) blev helt hysterisk och började springa runt som en tok. Jag fick tag i henne innan hon drog till skogs och stängde sedan in henne i huset där vi var, tyvärr så måste jag erkänna att jag lämnade henne där då vår 2½ åriga son var helt hysterisk utanfö och behövde mig. Gammelhunden och valpen satt helt coola och tittade på fyrverkerierna. Undrar om gammelhunden är helt döv nu då han inte reagerade ett dugg. Han har blivit skotträdd i takt med att hörseln försvunnit.
Vår mellanhund var lugn igen när jag hämtade henne 00.10 och så fort det var tyst så gick vi hem igen och då hade jag henne i ett grimskaft som koppel. Hon var lite nervös när hon hörde smällare på håll men så fort hon kom in så gick hon och la sig helt lugnt.

Herrejösses :eek: vilken inställning du har. Skulle alla ägare till skotträdda hundar eller djur överhuvudtaget vara lallande idioter menar du?
Alla som har djur som är rädda gör väl allt som står i deras makt för att underlätta för djuren så mycket man kan.
Utan att för den skull förvandlas till någon idiot!
Din teori att stänga in djuren ensamma i ett rum och handskas med rädslan på egen hand ger jag inte ett skit för.
Hos oss är jag flockledaren och där jag är ska mina djur vara.
Jag har haft hundar som varit extremt skotträdda och har haft och har hundar som inte bryr sig ett dyft och jag har definitivt inte behandlat dom olika på något sätt. Så ditt sätt att idiotförklara alla djurägare med rädda djur är bara pinsamt och visar på att du inte vet ett skit om vad du pratar om.

Mia.

Det gick över förväntan. Han skällde och levde rövare vissa stunder men lugnade sig ganska fort ändå. Vi umgicks med honom under kvällen. Att stänga in honom själv i ett rum skulle inte falla mig in...

Senast ändrad av en moderator:

Vår hund är rädd för raketer, fast inte så jättemycket. När han hör raketer så skakar han.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar