Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min har fri tillgång till torrisar och vatten. Blötmat får hon en sån här portionspåse om dagen, hälften morgon o hälften kväll. Morgonen är lite olika, beroende på om man är vaken eller inte, annars väcker hon en kl 9 senast o ska ha käk. Kvällsmaten är ALLTID kl 17, då sitter hon i köket o jamar Om man inte är hemma så blir man attackerad när man kommer hem o blir utskälld
Hon äter inte upp en hel påse, därför får hon bara halva, vet att nån reagerade på det förut. Hon knaprar ju lite då och då hela dagen så hon klarar sig gott. Hon är i jättefint hull o klarar det alldeles själv att inte föräta sig.
Mina katter får mat 3 ggr/dag. Jag tycker inte att torrfoder är bra kattmat och torrfoder är den enda mat man kan låta stå framma dygnet runt.
Jag anser inte heller att katten måste ha tillgång till mat hela tiden. Dumheter att katten skulle behöva det, fri tillgång på föda är om något högst onaturligt och det märks tydligt på den ökande andelen feta katter att det inte heller är sunt.
Föder man sin katt med fel mat, dvs burkmat och torrfoder som inte håller måttet, så är det inte konstigt om katter blir övergödda.
Har de däremot fri tillgång till ett sunt och nyttigt torrfoder som innehåller alla ämnen som de behöver få i sig, så äter de även mycket mindre än om man ger dem "ica-mat"...
Burkmat och ica-torrfoder bidrar till tandfickor (sedan tandlossning) och även problem med magen och tarmar... Även om man kanske inte märker något på sin 3-4 åriga katt, så kommer skillnaden att vara stor när katten når 10-15 års ålder...
Hur ser ett sunt och nyttigt torrfoder ut?
BS. Katter blir feta även på dyrt torrfoder, tro mig jag vet av erfarenhet. Sedan är det klart att man kan göda sin katt fet på vilken mat som helst, men den snabbaste vägen är att låta katten ha fri tillgång på mat.
Kom gärna med lite vetenskapligt stöd för dina påståenden om att dyra torrfoder skulle vara bättre för tänderna än burkmat och billigt torrfoder. Jag hävdar att ingen av typerna gör särskilt mycket alls för att förebygga tandsten. Jag fick borsta tänderna på mina katter när de åt dyrt torrfoder, numera när de äter hemgjord mat behöver jag det inte. Köttbitarna och benen gör jobbet (senast i måndags berömde veterinären tänderna på min 7-åring, tänder som ser betydligt bättre ut idag än de gjorde när hon som 3-åring bara käkade dyrt torrfoder).
Mig veterligen finns det ett fåtal torrfoder som bevisligen ger LITE effekt mot tandsten och det är sådana vars pellets är stora, hårda och/eller som innehåller kalciumbindare och det är kanske en promille av dagens torrfoder (oavsett prisklass) som är formulerade på det sättet. Sedan har tandhälsan med mer än bara mat att göra, det har med gener att göra också. Vissa katter får kassa tänder oavsett vad de äter och trots högklassig tandvård.
Hur ser ett sunt och nyttigt torrfoder ut?
Dina katters tänder kanske ser bra ut, men magen/tarmen då? Det behöver dessutom inte ge några symptom förän katten kommer upp i åldern lite..
Själv använder jag royal sensible, som är extra skonsamt för mage och tarmar, samt använder plack off (stavas inte så) och har heller inte några problem med kisarnas tänder fast att jag även har en katt som kommit upp ganska bra i åldern..
Självklart har många åkommor med ärftlighet att göra, men på vilket sätt berättigar det att ge ett halvtaskigt foder?
Att katten inte skulle klara av att sönderdela torrfoder i tarmen skulle jag tro veror på allvarligare åkommor än så..
Kattens tarmar ska klara av att bryta ned skelett från vilt? men inte torrfoder?