Hur ger ni maten?

Sv: Hur ger ni maten?

Jag fyller på maten när den är slut (torrfoder) ger lite sheba ibland oxå..

Fri tillgång på Royal Canin Outdoor. Förut hade vi ofta två sorters torrfoder samtidigt, så fick de välja själva ;)

Jag vill ha fri tillgång för jag tycker att många katter som får "morgon/kvällsgiva" verkar så stressade över maten och verkar vilja äta mer än när de har fri tillgång.
Sålänge katten/katterna funkar på fri tillgång så ger jag hellre så (man får anpassa fodersort efter hullet, har man en som lätt går upp i vikt kan man ju välja ett foder som inte är lika kraftigt).

Står kattens mat framme alltid eller ger ni tidsbestämda portioner?
Om maten inte står framme, hur ofta ger ni då katten mat?

Varför gör du som du gör? :)

Vår katt är väldigt smal, så hon har fri tillgång (torrfoder), hon blir ändå inte tjock. Lagar vi mat med rått kött så brukar hon få "slamset", då får hon äta så mycket hon orkar, så slänger vi resten innan det blir dåligt.

När vi hade två katter var den andra katten betydligt mer matglad, hon skulle bli tjock som en gris med fri tillgång. Då fick katterna mat två gånger om dagen, den smala katten så mycket hon ville ha, och den tjocka katten en utmätt portion. När den smala katten inte ville ha mer tog vi bort maten, annars kom den tjocka och åt upp det som var kvar.

Får hon bara kokt fisk och kokt kyckling? Det är inte särskilt bra att ge som helfoder, då en hel del viktiga ämnen såsom taurin, vitaminer och kalcium saknas och/eller förstörs vid tillagningen och kan leda till allvarliga bristtillstånd, vissa t.o.m dödliga.

Katterna får en viss mängd varje dag, fördelat på morgon och kväll, men det är i princip fri tillgång eftersom de sällan ätit upp allt på morgonen när jag slänger de bitar som är kvar och fyller på nytt. De äter torrfoder enbart (tyvärr) eftersom de vägrar annat. Mjukmat, kycklingfilé, kött, tonfisk, räkor, you name it, de äter det inte. (Slicka av såsen på Shebas bitar i sås går bra ;) )
Filmjölk brukar de däremot vilja slicka ur min tallrik när jag har ätit klart på morgonen. :D
Skulle _väldigt_ gärna ge mina ögonstenar nyttigare kost, men jag kan ju inte svälta dem när de vägrar äta annat. :crazy:

Eftersom jag är hemma såpass oregelbundet som jag är så är det omöjligt att hålla matider, därav får de torrisar på fri tillgång samt vatten som står framme jämt.
Blötmat är jag försiktig med, lilla katten äter allt med god aptit men hon får så dålig mage av alla blötfoder jag prövat med och större katten vill inte ha något annat än sina älskade Mjau torrisar (helst vill han ha dem som smakar fisk och räkor :p ) så det blir inget blött.
Prövade att blöta torrisarna men det ville ingen ha ;)

Föresten vill jag inte ha katter som är ställda efter en klocka :crazy: Där jag jobbar finns det två katter och en är så van vid att varje morgon SKA han ha sin blötmat (fast skålen är full med torrisar) och har man fullt upp med den som äger katten som ska ha hjälp med annat håller jag på att få psykbryt på mistluren på golvet som gnölar efter mat hela tiden :crazy:

Föresten vill jag inte ha katter som är ställda efter en klocka :crazy: Där jag jobbar finns det två katter och en är så van vid att varje morgon SKA han ha sin blötmat (fast skålen är full med torrisar) och har man fullt upp med den som äger katten som ska ha hjälp med annat håller jag på att få psykbryt på mistluren på golvet som gnölar efter mat hela tiden :crazy:

Man behöver inte ge maten vid specifika tider. Det gör inte jag. Jag ger katterna mat 3 ggr/dag (kan bli 4 grr/dag på helger) men jag ger inte samma tid varje dag. Det funkar alldeles utmärkt. Katterna blir inte programmerade för mat vid speciella tider, men de vet att de får mat.

Min har fri tillgång på sitt torrfoder av den enkla anledningen att hon ändå inte äter mer än vad hon behöver (hon skulle gott kunna äta liiite mer). På katthemmet fick hon mat på bestämda tider, då tror jag hon åt ännu mindre.

I min värld talar även erfarenhet mot allt vad jag kan läsa och höra, så länge det inte i praktiken motbevisas. Mina katter mår mycket bättre, och är friskare än någonsin.. Inga problem har uppstått sedan jag bytte foder, och därmed är det enl. mig bevisat att katterna mår bättre av ett väl sammansatt foder, än ett hopslafs i burk

Alltså, det märks ganska tydligt i din text att du inte har läst så speciellt mycket näringslära.
Varför skulle burkmat bara vara ett "hopslafs"? Har du tittat på innehållsförteckningen på en burkmat av bra kvalitet? Det innehåller kött och mineraler, ev lite grönsaker. Inget annat. Om man kan något om vad katter har för näringsbehov så förstår man att det är kött de behöver och inget annat.
Tittar man på innehållsförteckningen på en påse torrfoder så finner man där en hel del ingredienser som inte skulle komma ner i en kattmage på naturlig väg ute i det vilda; tex vete, ris, majs, socker osv.

Som Sol redan har förklarat så bra så är katters mag-tarmsystem dåligt anpassat för att spjälka kolhydrater. De är däremot utmärkt anpassade för att spjälka proteiner, fett och mineraler.

Det är ju egentligen inte så svårt. Det är bara att titta på vad katter i det vilda lever av; bytesdjur. Vad består bytesdjur av? Protein, fett och mineraler (och vatten). En liten mängd kolhydrater kan följa med (maginnehåll), och det är då oftast halvspjälkat redan av bytesdjurets tarmsystem.
Det säger ju sig självt att katten mår bäst av att äta mat som liknar deras naturliga föda så mycket som möjligt, och på konversiell väg kommer man då närmast med burkmat.
Är man orolig för tandhälsan så kommer man troligtvis inte speciellt långt med torrfoder heller. Väldigt många katter som enbart äter torrfoder får tandsten. Jämför man med hur en katt får jobba med tänderna med kött och ben mot hur det får jobba med torrfoder så förstår man att torrfoderkulorna utgör väldigt lite motstånd för kattänder. Katters tänder är ju skapta för att klippa sönder kött och krossa ben. Inte för att krossa torrfoderkulor (som för övrigt många katter sväljer hela).

Du kan ju fråga de "foderexperter" som du har fått info av vart de i sin tur hämtat sin information av. Om de säger fodertillverkare så kan man ju tänkta till en extra gång innan man sväljer informationen med hull och hår. Såklart RC och de andra torrfodertillverkarna säger att just deras foder är bäst för katten...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama