Sv: Hur ger ni maten?
Tycker du ska prata med din vet. ang tandproblemen och varför tandlossningen uppstår.. Jag kan med gott samvete och hjärta erkänna att jag inte är någon expert på det ämnet, och inte har gjort några efterforskningar i det heller, utan helt enkelt har fått detta rekommenderat av foderexperter samt varit i kontakt med vet. pga av tandlossning hos en av hemlösingarna här..
enligt vet. berodde det främst på dålig kost, och inget annat.
Dessutom innehåller även torrfoder magnesium, zink, m.m. m.m...
Problemet i burkmat och ica-foder är att det inte är någon balanserad samansättning.. Eller det är kanske också fel? ?
Och jo, konsistensen har betydelse för matsmältningen... Prova äta bara filmjölk med änna olika tillskott av nödvändigheter, så ska du se att den blir skillnad i systemet..
Så här upplevde jag ivf mitt foderbyte från ica-mat till royal:
Katterna gick förrut ca 2-3 ggr om dagen på låda för att skita, nu går de max 1. dvs normalt.
Katterna äter mindre, men är lika pigga och glada, samt har en finare päls.
Dessutom, så hade två av katterna diarré som jag inte blev av med. Den ena katten hade haft det en längre tid. (jag hade haft henne i 1.5 månad och hon hade diarré under denna tiden, vet. föreslog foderbyte till royal)
Katt nr 2 bytte från Royal till mitt vanliga, så klart succesivt, men fick diarré även han, som inte återställdes innan han återigen började äta royal.. =P
I min värld talar även erfarenhet mot allt vad jag kan läsa och höra, så länge det inte i praktiken motbevisas. Mina katter mår mycket bättre, och är friskare än någonsin.. Inga problem har uppstått sedan jag bytte foder, och därmed är det enl. mig bevisat att katterna mår bättre av ett väl sammansatt foder, än ett hopslafs i burk