Hur ger ni maten?

Sv: Hur ger ni maten?

Dina katters tänder kanske ser bra ut, men magen/tarmen då? Det behöver dessutom inte ge några symptom förän katten kommer upp i åldern lite..
Själv använder jag royal sensible, som är extra skonsamt för mage och tarmar, samt använder plack off (stavas inte så) och har heller inte några problem med kisarnas tänder fast att jag även har en katt som kommit upp ganska bra i åldern..
Självklart har många åkommor med ärftlighet att göra, men på vilket sätt berättigar det att ge ett halvtaskigt foder?

Hur kan foder som är individuellt anpassat till katten samt innehåller allt det katten behöver (och inget mer) vara halvtaskigt? Katter är köttätare, varför innehåller torrfoder massa spannmål? Hur många katter går runt och tuggar i sig spannmål på åkrarna i vilt tillstånd?

Ser att det är fler än jag som gått på torrfodermyten :D

köper du foder som är individuellt anpassat till din katt då? och har du analyserat det fodret du ger på ngt vis?

Det är väl inte heller naturligt att katter äter blötmat?? eller vart vill du komma?

Det finns inte färdigt foder att köpa som är individuellt anpassat. Speciellt inte torrfoder. I princip alla torrfodersorter innehåller mycket spannmål, varför?

Jag pratar inte om blötmat, jag pratar om BARF. Fullt naturligt för katten att äta kött.

Men nej, jag ger mina torrfoder fortfarande och troligen kommer dom 2 jag har nu att få fortsätta äta det resten av sina liv. Mest för att ingen av dom äter nått annat nu när dom är vana. Torrfoder smakar ofta väldigt gott, mycket smakämnen tillsatta.

Jag vet och det spjälkas i magsäcken. I tunntarmen ligger pH på 7-8 och i så högt pH kan inte kalciumföreningar spjälkas.

Varför drar du slutsatsen att det sönderdelas i tunntarmen då? magsaften ligger normalt på 1,5 till 2.. Och det är en sur lösning.. vad tunntarmen har för Ph vet jag inte säkert, men normalt sätt så är det tolvfingertarmen som har ett basiskt Ph..

Varför drar du slutsatsen att det sönderdelas i tunntarmen då? magsaften ligger normalt på 1,5 till 2.. Och det är en sur lösning.. vad tunntarmen har för Ph vet jag inte säkert, men normalt sätt så är det tolvfingertarmen som har ett basiskt Ph..

Jag drar inte den slutsatsen, däremot har du skrivit att tarmarna arbetar med att spjälka ben i tidigare inlägg. :smirk:

Duodenum har ett pH på ungefär 6-6,5 dvs. inte basiskt utan lätt surt. Det insöndras starkt basisk lösning i duodenum men eftersom det som kommer från magsäcken är så väldigt surt hamnar man på ett snittvärde där runt pH 6. Längre ner i tunntarmen ligger pH på 7-8.

Har jag skrivit att kalsiumfosfat sönderdelas i tarmarna så får jag väl stå för ett misstag.. Det har heller ingen större betydlese i disskusionen. Det jag ville komma fram till är, att någon tidigare har skrivit att katten inte kan äta torrfoder för att tarmarna/magen inte kan smälta det, då refererades det till möss, som ju är mjuka.. Men hela musen är inte mjuk, då det innehåller skelett som katten sätter i sig. Tarmen och magen behöver något att arbeta med, det vill säga, inte bara en massa mjukslaffs.. Dessutom behöver tänderna kalciumfosfatet i skelettet (som även finns tillsatt i fullgoda torrfoder) På så vis är inte mjukmat nyttigt för varken tarmar, mage eller tänder...

Har jag skrivit att kalsiumfosfat sönderdelas i tarmarna så får jag väl stå för ett misstag.. Det har heller ingen större betydlese i disskusionen. Det jag ville komma fram till är, att någon tidigare har skrivit att katten inte kan äta torrfoder för att tarmarna/magen inte kan smälta det, då refererades det till möss, som ju är mjuka.. Men hela musen är inte mjuk, då det innehåller skelett som katten sätter i sig. Tarmen och magen behöver något att arbeta med, det vill säga, inte bara en massa mjukslaffs.. Dessutom behöver tänderna kalciumfosfatet i skelettet (som även finns tillsatt i fullgoda torrfoder) På så vis är inte mjukmat nyttigt för varken tarmar, mage eller tänder...

Fodrets konsistens har ju ingenting med kroppens förmåga att spjälka det att göra utan det är innehållet. Torrfoder innehåller mycket stärkelse vilket kräver en viss typ av enzymer, enzymer som katten inte syntetiserar särskilt mycket av (katten har tex. ingen amylas alls i sin saliv som människan och väldigt låga halter disackaridas i tunntarmen). Den stärkelse som inte spjälkas kan istället jäsas av bakterier i tjocktarmen vilket kan ge ett irriterat tarmsystem vilket sedan försämrar kattens förmåga att tillgodogöra sig andra näringsämnen tex. fett och protein.

Ett foder som innehåller lite stärkelse ger inte detta problem (och burkmat innehåller sällan mycket stärkelse). Fibrer kan behövas i små mängder men vet du vad, det burkar burkmat också innehålla. Burkmat innehåller även kalcium, järn, magnesium och alla andra mineraler och vitaminer katten behöver. Burkmat är som sagt precis lika mycket helfoder som torrfoder.

När det gäller tanddiskussionen väntar jag fortfarande för vetenskapligt stöd för dina påståenden. Inte ens i Small Animal Clinical Nutrition kan jag hitta stöd för dina påståenden.

Adoptivkatterna har fri tillgång på torrfoder och vatten.
En gång om dagen får de lite burkmat. Lite olika tider, men katterna verkar inte må direkt dåligt.
De är båda kastrerad och faktiskt bra i hullet. Trodde de skulle öka på sig mycket mer sen jag kom in i deras liv.

När torrisarna blir för små (i botten av paketet/påsen) så äter de inte upp smulorna (*morr*) men det är väl sånt man får ta...

Ser att det är fler än jag som gått på torrfodermyten :D
Kan du utvecka det där lite...? Vad ska katterna äta då...? Och vilket märke? :crazy: Mina får RC torrfoder till vardags och mjuk mat i påse på lördagar (Pussi). Siri är galen i mjuk mat, men Mis vägrar äta det sen en tid tillbaka. Tidigare tyckte hon också om det.

gammel katten får mat 4- 6 gånger per dag, han säger till när han är hungrig och får då en lagom portion. För det mesta torrfoder, men nån gång om dan blötfoder.;)

Hade igentligen viljat att han skulle få ha fri tillgång på torrfoder men eftersom han aldrig slutar äta funkar inte det!:crazy:

Tycker du ska prata med din vet. ang tandproblemen och varför tandlossningen uppstår.. Jag kan med gott samvete och hjärta erkänna att jag inte är någon expert på det ämnet, och inte har gjort några efterforskningar i det heller, utan helt enkelt har fått detta rekommenderat av foderexperter samt varit i kontakt med vet. pga av tandlossning hos en av hemlösingarna här..
enligt vet. berodde det främst på dålig kost, och inget annat.

Dessutom innehåller även torrfoder magnesium, zink, m.m. m.m...
Problemet i burkmat och ica-foder är att det inte är någon balanserad samansättning.. Eller det är kanske också fel? ?

Och jo, konsistensen har betydelse för matsmältningen... Prova äta bara filmjölk med änna olika tillskott av nödvändigheter, så ska du se att den blir skillnad i systemet..

Så här upplevde jag ivf mitt foderbyte från ica-mat till royal:

Katterna gick förrut ca 2-3 ggr om dagen på låda för att skita, nu går de max 1. dvs normalt.

Katterna äter mindre, men är lika pigga och glada, samt har en finare päls.

Dessutom, så hade två av katterna diarré som jag inte blev av med. Den ena katten hade haft det en längre tid. (jag hade haft henne i 1.5 månad och hon hade diarré under denna tiden, vet. föreslog foderbyte till royal)
Katt nr 2 bytte från Royal till mitt vanliga, så klart succesivt, men fick diarré även han, som inte återställdes innan han återigen började äta royal.. =P

I min värld talar även erfarenhet mot allt vad jag kan läsa och höra, så länge det inte i praktiken motbevisas. Mina katter mår mycket bättre, och är friskare än någonsin.. Inga problem har uppstått sedan jag bytte foder, och därmed är det enl. mig bevisat att katterna mår bättre av ett väl sammansatt foder, än ett hopslafs i burk

KL

Min katt får burkmat tre ggr/dag. Ibland byts något av maten dock ut mot torrfoder (han får äta upp den påsen som är kvar, innan jag slutar med det).

Min veterinär och jag är väldigt överens om att mina katters tandhälsa är alldeles utmärkt och att jag inte behöver ändra mina och mina katters rutiner någonging alls.

Konsistensen har ingentint med matspjälkningen att göra, däremot näringsinnehållet. Du vet att det finns fiberyoghurt numera, eller? ;)

Vår katt har fri tillgång på torrfoder och får bara annan mat mycket sällan. Alla mina djur (hästar + hund) har fri tillgång för att jag vill att de själv ska bestämma när de vill äta + att de inte ska hetsäta. Tom shettisen är i fin form trots att han har fri tillgång.

Fri tillgång på torrisar och vatten. Fyller på mat när det börjar bli/är slut, oftast på morgonen innan jag går till jobbet. Byter vatten samtidigt och diskar ur vattenskålen.
Anledning - detta sätt funkar utmärkt för både katten och mig!

Min kise på 6 månader har fri tillgång till torr foder, hon får inte burk mat då hon helt enkelt inte vill ha det.
Kollar kisens mat två gånger om dagen, morgon och kväll, så att hon har mat hon kan käka under dagen när vi inte är hemma, samt att hon har lite mat att käka på natten.

Sedan har jag en äldre herre på ca 12 år boendes på mina föräldras gård tillsammans med min mammas katt. De lever ute dygnet om/året om, men har fri till gång till ett varmt pann rum.
De får burkmat en gång om dagen (på morgonen), sedan så pregar de nog i sig en hel del egen fångad mat, för de är ganska så runda om magen bägge två...

Senast ändrad:

Har ju världens mäst borskämda katt och hon får 2ggr/dag kokt torsk och kokt kyckling. Övriga har doserat torrfoder 1 gång/dag

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama