Hur ger ni lucern hackat strå?

B

benjamin

Jag har börjat lucern-hack. Men det är lite dammigt eller.. Kan man ge det i krubban brevid annat kraftfoder som inte är uppblött. Eller är det för dammigt? Hur gör ni?

Sv: Hur ger ni lucern hackat strå?

Dammigt ska det nog inte vara..
Det jag ger är inte dammigt men väldigt torrt.
Jag ger det i krubban med fuktigt kraftfoder, sen brukar jag blanda 1 dl olja över lucernet och även duscha det snabbt med vatten sen blandar jag ihop allt.
Men sen är min häst så att han inte gillar när det är torrt, jobbigt att tugga antagligen nu när han varit van vid blött gräs i flera månader.

jag ger det också i krubban tillsammans med kraftfodret. Eftersom jag blöter kraftfodret så blöts även lucernet, men annars så behövs det inte blötas. Det ska inte damma.

Jag lägger det i en stor 20-liters hink som jag hänger i hennes box. Oftast får hon rätt stora mängder, 2-4 kg hack.

Jag ger min pålle lucernhack i krubban. Lägger det oftast på ena sidan och sen ger jag kraftfodret i den andra delen av krubban.. Hans kraftfoder är lite blött och ibland ser jag att han blandar runt det själv.. Dvs mixar hacket med kraftfodret och äter det så, men i bland äter han upp kraften först och hacket sen..

Bra att han får göra som han själv vill.

När jag gav lusernhack blandade jag allt foder i en hink. Först fick betforen svälla och ovanpå den hällde jag sedan lusernhack plus pellets i nämnd ordning. När fodret sedan utfodrades i krubban hamnade lusernet precis under betforen och blev lagom blött i mitt tycke. Även hästen verkade uppskatta det och åt bra.

Lusernhacket ska INTE damma. Jag hade en gång en bal som det var ett litet hål i och innehållet i den balen var mycket torrare och nästan lite dammigt i förhållande till de balar som varit hela. Jag vågade inte chansa, förpackningstyp och sätt är ju nästan som vid ensilering, så jag åkte till Granngården och fick en ny bal.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur