Hur ger man acetylcystein?

flipofacoin

Trådstartare
Min häst fick acetylcystein utskrivet i går tillsammans med metacam för sin hosta. Vet sa att jag skulle prova att ge det med betfor men han äter det inte, kan man spruta in det i munnen med en spruta eller kan det vara skadligt på något vis, har ni något annat förslag?

Sv: Hur ger man acetylcystein?

Nja jag skulle inte spruta det i munnen såvida alla bubblor i var borta ??

Själv blandade jag det både i betforen och havren och lusernen ;)

Kan du inte börja med svagare dos så pålle vänjer sig och blanda det med allt kraffoder istället för med enbart betforen ? Och sen öka upp dosen ?

Mia

Han ska ju ha metacam i fodret också, kan det göra något om det blandas? Konstiga frågor kanske, jag kan ju spontant tänka att det blandas i magen hur som helst men...:confused:

Metacamen sprutar du in i munnen :) Den skulle jag inte blanda i maten för det är nog svårt att få dom att äta .

Mia

Metacamen sprutar du in i munnen :) Den skulle jag inte blanda i maten för det är nog svårt att få dom att äta .

Mia

Men Metacam är ju supersmaskens. Det brukar bara vara att hålla upp sprutan så slickar hästen i sig det själv och vill gärna ha mer.

Han ska ju ha metacam i fodret också, kan det göra något om det blandas? Konstiga frågor kanske, jag kan ju spontant tänka att det blandas i magen hur som helst men...:confused:

Om du löser upp acetylcysteinet ordentligt borde det kunna gå bra att ge i munnen med spruta.

Det går att spruta i munnen, när det slutat bubbla.

Dock, det är en bra ide att variera sida för varje dos, min fick sår i mungipan (gav i samma hela tiden) och på läpparna på den sidan av just acetylsysteinet efter ett par veckor.

Men Metacam är ju supersmaskens. Det brukar bara vara att hålla upp sprutan så slickar hästen i sig det själv och vill gärna ha mer.

Nej det brukar inte vara några större problem men frågan är vad smaken blir om du blandar det även med den andra medecinen ?

Borsta tänderna och ät sen en apelsin typ ? Det var min tanke :)

Mia

Det går att spruta i munnen, när det slutat bubbla.

Dock, det är en bra ide att variera sida för varje dos, min fick sår i mungipan (gav i samma hela tiden) och på läpparna på den sidan av just acetylsysteinet efter ett par veckor.

Det var min tanke att det blir så starkt så koncentrerat och med så stor dos till häst ? Måste vara bättre att vänja in det i maten lite i taget , både för mage och slemhinnor .

Mia

Om det går så är det nog bäst. Min TVÄRVÄGRADE äta det i mat tyvärr så vi hade inga andra val än att ge i munnen.

Nej det brukar inte vara några större problem men frågan är vad smaken blir om du blandar det även med den andra medecinen ?

Borsta tänderna och ät sen en apelsin typ ? Det var min tanke :)

Mia

Aha, du tänkte så. Jag fattar. Eller dricka vatten efter man ätit äpple.

Tack för era svar!!!!
Ja han tvärvägrar att äta acetylet :cry:
Delade upp kraftfodret i två ikväll, ett med metacam och det försvann i ett nafs men sen resten med acetylet det vägrar han att äta, möjligvis om jag handmatar honomkan han tänka sig att smaka lite men sen vägrar han ... det får nog lov att bli sprutan.

Tack för era svar!!!!
Ja han tvärvägrar att äta acetylet :cry:
Delade upp kraftfodret i två ikväll, ett med metacam och det försvann i ett nafs men sen resten med acetylet det vägrar han att äta, möjligvis om jag handmatar honomkan han tänka sig att smaka lite men sen vägrar han ... det får nog lov att bli sprutan.

Fast lämnar han maten och den är kvar tills imorgon bitti ? Ger du honom i sprutan lär han aldrig smaka på maten sen om den luktar Acetycystein om den ... Minska dosen i tillvänjining och ha i massor av äpplen och kanske riv några i maten och blanda om :-)

Mia

Saken är den att han går på lösdrift, just för hostan...stod han i box kunde maten ligga kvar men nu går det inte...ska prova med äpplen.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
38
· Visningar
3 008
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
527
Senast: Joppsa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 453
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka