hur genomför ni ett bra galoppombyte?

P

pandaz13

hej.. jag rider en c-ponny som nästan är hysterisk att rida. Förut bara sprang hon hela tiden och man kunde inte få stopp på henne. Nu har jag prövat att rida med pelham-gummibett och nu går hon hur bra som helst! Förutom när vi övar på galoppombyten.. att genomföra bytet är inget stort problem men direkt efter nästan kastar hon sig framåt och börjar därefter nästan skena..

Min fråga är: Hur genomför ni erat galoppombyte? och har ni något tips till mig? :)

Sv: hur genomför ni ett bra galoppombyte?

Jag är definitivt ingen stjärna på byten så än så länge blir det bara sk hopp-häst-byten dvs jag petar till honom lite med nya ytterskänkeln så att hästen hamnar lite ur balans och då byter han. Inget som skulle ge några högre poäng vid en dressyrtävling med andra ord:angel:.

Trots min okunnighet så har jag en teori om varför din ponny gör som den gör. Det kan vara så att den inte är riktigt i balans vid bytet och att den därför "trillar" iväg efter för att återfå balansen igen. Orsaken kan vara att den inte är tillräckligt stark och balanserad för att kunna bära sig i bytet eller att du som ryttare inte är helt i balans.
Om detta är orsaken kan det vara en bra idé att börja om med enkla byten tills hästen hittat styrkan och balansen. Efterhand minskar man antalet skrittsteg tills bytet sitter.

Vad säger din tränare?

min tränare säger att det är för att hon är så olydig som hon gör så.. Hon är f.d. gymkana-ponny och hon säger att det är för att hon har lärt sig att byta snabbt och snabbt komma iväg igen efter.. Men jag tycker det låter mer sannolikt att hon gör så för att hon är i oblalans som du säger :) tack, det ska jag tänk på :)

Planera bytet, de är väldigt viktigt ! och många halvhalter med lätta tygeltag om hon blir "springig" tänk på att inte sitta och hålla för mkt i tygeln utan ge och ta :) o tänk på att inte göra någon stor sak av bytet så att du själv trissar upp dig för de smittar av på häste:) sen kan du ju använda tyngden mer o skänkeln mindre i byter så du inte råkar trycka för hårt med skäkeln(de är lätt hänt, sen är de bara att träna :D lycka till!

Fråga:
kan du utan problem göra halt från galopp? (lugnt och sansat, mjuk och LÄTT i handen, hästen avslappnad )
kan du från halt komma upp i galopp? (lugnt och sansat se ovan )
kan du kontrollera galoppen såpass att du kan rida halt - galopp tre steg - halt ? (lugnt och sansat se ovan)

ja det kan vi :) Hon har blivit jätteduktig att göra halt från alla gångarter.. det är bara vid bytena som hon slänger sig ^^

Går det på tränsbett?

Jag är nog inne på vad jag tror Elizette är inne på.. Att hästen inte är i balans och på hjälperna. Då blir bytena svåra och hafsiga. Hästen kommer rusa framåt efter då den i bytet tappar balansen ännu mer.

Vad är det för en tränare? Klart det har att göra med balans. Sen är jag skeptiskt till att träna byten på en ponny som "varit hysterisk att rida". Speciellt om ponnyn bara fräser iväg efteråt så har bytet ingen fuktion i ridningen.

Öva istället på förvänd galopp, utan hysteri, och håll dig till enkla byten. Mycket nyttigare.

BRA! Då bör det inte vara ett problem att byta ner hästen till ett snällare bett. På ett tränsbett kommer du få svar på huruvida hästen fuskat på det skarpare bettet. Som Tua säger, Är jag skeptisk till huruvida hästen är avslappnad och balanserad och tror att detta är det grundläggande problemet.

Men som nämnt, om hästen ÄR avslappnad, lyhörd och balanserad ska det inte vara något problem alls att byta ned till ett trevligare bett. Prova detta och återkomm med hur det då fungerar att:
kan du utan problem göra halt från galopp? (lugnt och sansat, mjuk och LÄTT i handen, hästen avslappnad )
kan du från halt komma upp i galopp? (lugnt och sansat se ovan )
kan du kontrollera galoppen såpass att du kan rida halt - galopp tre steg - halt ? (lugnt och sansat se ovan)

Det är ju bara onödigt att rida på ett skarpare bett, än man behöver, eller hur? :)

hej.. jag rider en c-ponny som nästan är hysterisk att rida. Förut bara sprang hon hela tiden och man kunde inte få stopp på henne. Nu har jag prövat att rida med pelham-gummibett och nu går hon hur bra som helst! Förutom när vi övar på galoppombyten.. att genomföra bytet är inget stort problem men direkt efter nästan kastar hon sig framåt och börjar därefter nästan skena..

Min fråga är: Hur genomför ni erat galoppombyte? och har ni något tips till mig? :)

Min ponny är precis likadan vid byten, han gör halt från alla gångarter så balansen är nog inget problem, men jag känner tydligt hur vikten åker ut på frambenen då han gör bytet, därefter smiter han.
Det gäller bara att göra bytet och genast det är gjort göra en liten förhållning för att sedan börja samla den och sedan göra följande byte och efter det samla hästen igen. Ibland behövs det en hårdare förhållning för att få hästen att lyssna.
Träna byte vid byte av volt, det har hjälpt mig massor, han växlar fortfarande upp ett steg efter bytet på rakt spår (lixom han gjorde på volterna förr) men på volten blir det höger galopp, rakställning, förhållning, byte, förhållning, ställning vänster, några varv så galoppen lugnas och så från början igen. Hästen måste hela tiden lyssna och blir lugnare så småningom. Det viktiga är att den inte slipper att smita och att samla upp den så fort som möjligt efter bytet.

Innan du börjar med byten tycker jag du ska gå ner till tränsbett igen.
Även om det känns mjukt och fint så är pelhamet väldigt skarpt, och med tanke på att du har problem med bytena så är antagligen även formen ett problem.
Är hästen så lydig som du säger så kommer det inte vara några problem.
(Läs det elizette skrev...)

Själv tycker jag det är jätteviktigt att hästen är stark INNAN man börjar med byten.
Hästen ska lixom gå så pass samlat och självbärande att bytet inte ska vara några problem.
Att hästen rusar brukar vara ett tydligt tecken på att hästen inte är tillräckligt stark och självbärande.
En annan sak kan vara att du ger för skarpa eller felaktiga hjälper.
Ett galoppombyte ska ske med småsmå hjälper som är väl förberedda.
Det är ett vanligt fel att folk "trycker till" när de ska byta, men det är ju inte meningen att man ska göra.

När du tränar på bytena, gör det gärna i serpentiner/volter till en början så att hästen blir tvingad till att samlas upp efter bytet, och du blir tvungen att rida med sätet ordentligt.

jag pröva vad du sa! och bytte till ett bett som jag kallar d-bett.. vet inte om de heter så, men de är som ett vanligt 3-delat bett.. och nu hon jättehet -.- jag tränar för min tränare på onsdagar och jag var sjuk förra onsdagen.. så jag vet inte vad hon kan ge mej för tips än.. men nu går jag mest på volterna och gör mkt serpentiner osv för att hålla henne sysselsatt så att hon inte ska kunna rusa.. men fortfarande slänger hon sig i bytena! jag försöker att verkligen ha henne i stadig galopp innan, men hon slänger upp huvudet och får jättehöga steg så hon blir helt stutsig i galoppen

Läs igenom tråden en gång till.

När hästen är lugn och avslappnad på tränsbett DÅ kan du börja med byten. Inte innan.
Är hästen spänd så kan du inte få till ett bra byte. Så är den enkla sanningen, det finns lixom ingen genväg.

Om hästen rusar är den antingen het och olydig och det resulterar i framvikt som gör att den rusar. Eller så är den i framvikt och upplevs het och rusig för att den helt enkelt försöker springa ifatt sin framfallande kroppsvikt/tyngdpunkt.
I båda stadier är hästen spänd. Och är den spänd blir bytena dåliga. Hela hästens rörelser blir försämrade. Och det är ingen idé att träna byten innan man fått en bra, balanserad grundgalopp.
Träna på det först och främst!:)

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 673
Senast: Soffan74
·
Träning Hej! Jag har ett 4- årigt camargue sto som jag har ridit in själv, var inte speciellt erfaren när jag köpte och förstod nog inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
1 540
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags red jag en hopplektion igen. Det var första gången jag red lektion efter mitt ofrivilliga uppehåll. Jag fick jättehästen på...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama