Hur ge foderjäst?

B

bennyboyen

Har en liten fundering... Hur ska jag få i min shettis foderjästen? Han får just nu inget annat än ett par kg hö. Provade att blanda ut den med vatten till en gröt tillsammans med lite mineralpellets, men det va ringen höjdare...
Funderar ev. på att leta rätt på någon större spruta, typ avmaskningsspruta och försöka ge honom på det sättet...

Någon annan som har någon bra idé?

Sv: Hur ge foderjäst?

Ja det hade väl varit lite enklare... Tyvärr vill jag inte ge honom några äpplen/morötter pga ev fång :(
Fick tipsa av vet. att ge foderjäst. Enligt förpackningen ska han ha 120gr vilket blir ganska mycket...
Hur mycket bakjäst ger man då? Till en 200kg shettis?

Jag blandar Foderjästen med vatten (vispar ut det) men jag gör det ganska löst, så shettisen "dricker" i sej det, då går det ner. Blir det för "grötigt" blir han lite kinkigare på att äta det.

Så kanske lite vattnigare:confused:

Marlene

Jag ger ett halvt paket, det är ingen stor morotsbit/äpplebit som behövs
men blandar så att det klibbar fast. Annars avsköljd betfor.
Har aldrig gett vanlig foderjäst men kan inte mig att man behöver några mängder att blanda med.

Trist att det kanske är fång, hoppas inte.

Okey, ska prova att blanda det lite tunnare än vad jag gjorde igår.
Kompisen i hagen däremot tyckte det var mumsigt när hon fick smaka och hade lätt käkat i sig allt på 3 röda... dom e så olika:laugh:

Kanske ska prova att ge vanlig bakjäst och se vad han säger.

När jag ringde vet i tisdagskväll sa hon att jag kunde ge av metacamet jag hade hemma redan och sen skulle hon komma dagen efter. Hon kom igår vid 13-tiden och då var han SÅ mycket bättre!!! Igårkväll när jag var ute hos honom igen kunde jag inte se någon symtom alls!!!

Både jag och vet misstänker belastningsfång. Pga att hovis fått kämpa för att få hovarna att se skapliga ut och att han senast (för ca 2v sen) tog ganska mycket.
Jag har märkt att han varit lite ömfotat när vi ridit på grusvägarna i skogen men tänk att det går nog över...

Jag håller tummarna för att det är pga belastning och inte foder:crazy:

Tack för alla tips!

Ja det hade väl varit lite enklare... Tyvärr vill jag inte ge honom några äpplen/morötter pga ev fång :(
Fick tipsa av vet. att ge foderjäst. Enligt förpackningen ska han ha 120gr vilket blir ganska mycket...
Hur mycket bakjäst ger man då? Till en 200kg shettis?

Min tant (maxad D-ponny) får ett halvt paket bakjäst om dagen... hon äter det direkt ur handen på mig... men hpn har fått det i kraftfodert hela vintern så hon är van vid det och tycker det är gott! =)

Jag ska iväg och inhandla lite bakjäst för att de om det funkar!

Idag har jag försökt lura honom ;) Han är lite dålig på att dricka tillräckligt mycket ( jättebra för magen:crazy: ) Så nu fick han helt enkelt högivan i en 20liters hink full med vatten och jästpulvret utblandat i det. Och han står ju faktiskt och pillar i sig av det nu...lurad...;) Fast det klart det lär ju bli kvar massa jäst i det vattnet han inte dricker upp, men lite borde han ju få i sig och det är ju bättre än ingenting!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 544
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 118
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 364
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka