Hur går man till väga?

M

Morotsbiten

När man har en häst så säger man ju ja men den är utbildad LA..
Hur går man till väga för att utbilda en häst??
Måste man rida upp för någon så man får de på papper att hästen är utbildad si å så??

tacksam för svar :)

Sv: Hur går man till väga?

är väl bara o starta det programmet i en träningstävling eller liknande. då får man ju bedömning.

Det krävs inga papper för att påstå att hästen är utbildad till en viss nivå. I vissa fall verkar det enda som behövs vara total brist på självkritik från ägare/ryttare...

Men om man kan visa ett godkänt tävlingsresultat för hästen är det förstås väldigt svårt för någon att komma och påstå att den INTE är det!

Jag har provridit en häst som skulle vara utbildad LA, men det visade den ialla fall inget av den dagen. Jag har haft en fd travare på halvfoder och han var förvisso utbildad i LA-rörelser (dressyr), men han hade absolut inget på en dressyrtävling att göra...

Det finns dessutom lite olika åsiker om vad det ska innebära. Personligen anser jag att hästen ska behärska de olika momenten men inte nödvändigtvis stark nog att klara alla rörelserna tillsamman i ett helt program. Andra menar att hästen ska vara startklar i klassen och alltså även ha div andra egenskaper så att den är lämpling som tävlingshäst.

Jag tycker att hästen är utbildad i LA om den tränar på den nivån (form, övningar mm.), däremot behöver den inte vara startad. :smirk:

Lena_B skrev:
Det krävs inga papper för att påstå att hästen är utbildad till en viss nivå. I vissa fall verkar det enda som behövs vara total brist på självkritik från ägare/ryttare...
Jag kan bara instämma :bow: Inför ett ev. köp provred jag en gång en häst som sades vara utbildad L:B dressyr. Den hästen gick knappt att få fram i trav, galopp var inte att tänka på. Behöver jag nämna att det inte blev något köp :crazy: .

Hur man går tillväga för att utbilda en häst?

Allt man lär hästen är att utbilda den.

Ehh jo jag vet hur man utbildar en häst.. men jag trode att amn var tvungen att typ göra prov så som amn gör för att rida upp si g en grad!

Okej ja men tack då för era svar.. varför jag frågar är för jag har en 5 åring som jag vill att den ska utbildas iaf minst LA dressyr.
Men då är det bara ut och tävla tills man är uppe i den nivån man nu vill att hästen ska va i...

Han är aldrig tävlad men han kan trav, skritt, rygga, galopp skänkelvikningar, bak/fram delsvändningar och går i relativt stadig form(riden kontunuerligt sedan feb i år) innan dess var han rider i ca 5 månader totalt .. ej i sträck!

Du frågade hur man utbildar en häst och jag svarade...

Ett tips är att om man är osäker och verkigen är villig att satsa på hästen, skicka hästen till en beridare/utbildare.

Detta bör då givetvis vara en velrennomerad och proffionell person.

Senast ändrad:

Morotsbiten skrev:
Men då är det bara ut och tävla tills man är uppe i den nivån man nu vill att hästen ska va i...

:confused: Är det inte bättre att utbilda häst (och ryttare?!) innan man överhuvudtaget börjar tävla?

Inte för att jag tävlade så mycket, men inte var det det för lite tävlande som hindrade mig från att nå GP med min häst! :D

Är det inte bättre att utbilda häst (och ryttare?!) innan man överhuvudtaget börjar tävla?

Jo men där jag frågar hur man går till väga att UTBILDA... är de bar aå lära in hästen moment och sedan rida hemma och när han kan de tävla i de man nu lärt in.. vi säger LB??
Självklart måste man ju utbilda hästen inan man kan tävla.. om jag ska starta en LA klass lkan de va en fördel om hästen kan gå en LA pass :smirk: :)

Ryttaren kan LA så där är de inge problem.. detta är en 5 åring

Inte för att jag tävlade så mycket, men inte var det det för lite tävlande som hindrade mig från att nå GP med min häst!

hehe.. ja jag känner dig inte så jag är den sista som vet vad felet var för ni inte tävlade GP :smirk:

Enn nä jag frågade hur de går till att utbilda en häst om man måste rida upp för en domaren ..
Att rida in en häst vet ja nog hur man gör.. och hon som har min 5 åring med. :smirk:

Så jag frågar om och så får vi se om du kan svara på min fråga...

När folk säger .. min häst är utb LA.. vad grundar de på vad??
Att de har tävlat eller att hästen har papper på att den är utbildad LA??
Mitt sto har i sitt stambomspapper att det står att hon är utb LA då!

Eller kan amn säga att hästen är utb MSV fast den inte är de???

Måste man inte klassa upp sig i dressyr.. du kan väl inte gå ut på första dressyrtävlihngen i Msv även om hästen kan de??.. eller??

För det första: Vet man inte hur det går till att utbilda en häst, så ska man heller inte försöka ge sej in på det.!!

Sen, så kan jag ju säga min åsikt om det där med LA.
JAg tycker att om någon säger att en häst är utbildad LA, så ska den kunna de rörelser som ingår i programmet.
Kanske inte helt 100%igt korrekt och så, men den ska iaf kunna det.
Man kan oxå skriva/säga att hästen är tävlad LA och det är då en helt annan sak.

Det är skillnad på att rida in och på att utbilda en häst.
Din ursprungsfråga var faktiskt hur man utbildar en häst och det var det jag svarade på.

Jag svarar igen. Utbildning är allt man gör med hästen dvs träning. Inte sjutton behöver man en dressyrdomare varje gång man tränar?
Träna /utbilda är samma sak.

Sedan kan man för att förtydliga för någon säga att hästen är utbildad si och så.
Säger man att hästen är utbildad exempelvis LA dressyr så finns det vissa rörelser och krav på form ,man hänvisar till.

Man kan också säga att hästen är tävlad den och den klassen så vet de som är intresserade vad hästen kan och resultaten kan kollas upp.

Hur kunnig du är på att rida in hästar låter jag vara osagt, men din fråga säger en del....

För det första: Vet man inte hur det går till att utbilda en häst, så ska man heller inte försöka ge sej in på det.!!

Vem har sagt att JAG ska utbilda en häst?? jag frågar en enkel fråga bara hur de går till.. har inte nämt att jag har en häst JAG ska utbilda :smirk:

Jag vet hur man rida in en häst och lär in moment upp till LA MEEEEN jag trode att för att få kalla en häst UTBILDAD till LA att man var tvungen att rida upp för typ en domare och att man verkligen fick ett papper på att hästen verkligen ÄR utbildad LA eller vad man nu vill utbilda sin häst i!

Men tydligen är de inte så som många här inne sagt!

Utan de är bara och rida hemma lära in momenten dvs utbilda hästen och sen ge sig ut på tävlingsbanorna och tävla....

Och så får amn klassa upp sig via tävlingarna!

Hur kunnig du är på att rida in hästar låter jag vara osagt, men din fråga säger en del....

att rida in hästar är jag rätt bra på.. om man ska gå på de jag har ridit in och hur de går för de häsatrna idag :p

MEN att tävla och veta regler är jag HELT kass på då jag inte är intresserad för fem öre av att tävla :smirk:

Så vad som gäller för 3 års tester uppklassning och hej å hå kan du säkert mycket bättre än jag.. Jag frågar bara en fråga och du är otrevlig och kallar min okunnig och har otrevlig ton :crazy:

Tänk på hur du svarar folk... jag förstår om folk här inne inte vågar att fråga saker.. man blir ju direkt idiotförklarad :mad:

Ursäkta mig om jag inte är lika perfekt och kan ALLT som du tydligen kan.. Jag är bara männsklig och kan behöva fråga om saker ibland :smirk:

Sen, så kan jag ju säga min åsikt om det där med LA.
JAg tycker att om någon säger att en häst är utbildad LA, så ska den kunna de rörelser som ingår i programmet.
Kanske inte helt 100%igt korrekt och så, men den ska iaf kunna det.
Man kan oxå skriva/säga att hästen är tävlad LA och det är då en helt annan sak.

Ja de jag menar... jag trode att för att få verkligenkalla att en häst är utbildad ex LA nu tar jag bara LA som ett exempel :smirk:

Så måste amn ha ridit upp för en domare och fått ett visst antal % i ridningen vi säer 50% för att få G på ridprovet och amn fick en stämpel att hästen nu är utbildad i LA! och har behörighet att nu Tävla LA klasser i dressyr

Men jag hade tydligen fel... :o :eek: :D

Var var jag otrevlig?

Jag svarade på din fråga. Dessutom flera gånger.

De som är tillräckligt kunniga för att rida in och utbilda hästar brukar kunna de saker du frågar om, därför var jag skeptisk till ditt kunnande.

Sedan är den en fördel att när man ställer en fråga tala om vad saken gäller. Du Frågade hur man utbildar en häst. Långt senare förtydligar du att det inte gäller dig själv osv.

Ska vi gissa halva frågan då eller?
Man utgår givetvis från att det är den ställda frågan man svarar på och om inte annat anges att det gäller trådskaparen.

Sedan kan man med hjälp av frågan faktiskt bilda sig en uppfattning om frågeställarens kunnande.
Nybörjare frågar nybörjarfrågor helt enkelt.

OCH man får mer än gärna ställa frågot på forumet, ingen blir idiotförklarad för det.
Idiotförklarad KAN man bli om man inte kan läsa ett svar..

ex. Frågar någon hur man tränsar en häst antar man automatisk att frågeställaren är nybörjare eftersom vana hästmänniskor KAN tränsa en häst. Om sedan samma frågeställare skriver att den ska tävla eller rida in hästen...det är då man blir mörkrädd.

Var var jag otrevlig?
I sättet du sa de på tyckte jag framgick som lite otrevligt, men de är lätt att misstolka toner eftersom amn inte hör de via nätet.Säger du att du inte var otrevlig så tror ja dig :)

De som är tillräckligt kunniga för att rida in och utbilda hästar brukar kunna de saker du frågar om, därför var jag skeptisk till ditt kunnande.

Du måste skilja på de människor som har kunskap och som bara rider in hästar och aldrig tävlar eller visar dom.
Dessa ryttare blir inofficiella och märks aldrig av.

De ryttare som rider in, visar sina hästar och tävlar bli officiella

Sedan är den en fördel att när man ställer en fråga tala om vad saken gäller. Du Frågade hur man utbildar en häst. Långt senare förtydligar du att det inte gäller dig själv osv.

Jo jag såg de sen att de var lite dåligt formulerat av mig.. få be så hämskt mkt om ursäkt :bow:

Sedan kan man med hjälp av frågan faktiskt bilda sig en uppfattning om frågeställarens kunnande.

De kan amn faktiskt inte... inte över nätet jag akn fråga här enbart för att se vad folk svarar.. jag kanske redan vet svaret men vill se hur olika svar amn får..
En undersökning från min sida...
Tänk på att detta är internet och man kan INTE utgå från folks kunnighet över en data....
Jag kan lätt söka upp en sjukdom som en på bukefalos frågar om och skriva av och vips så låter jag mkt kunnig fast jag i verkliga livet hade inte en blekaste vad de var för sjukdom innan jag kollade upp på nätet :smirk:

Nybörjare frågar nybörjarfrågor helt enkelt.

Jag vet inte men jag kanske tillhör en nybörjare med 20 års hästvana åp nacken?????
Frågar man en som har 50 års hästvana är jag förmodligen en nybörjare...

frågot på forumet, ingen blir idiotförklarad för det.
Idiotförklarad KAN man bli om man inte kan läsa ett svar..

Idiotförklarad ska man ALDRIG bli tycker ja... de som har dyslexi då och som har svårt att läsa svar?? ska de bli idiotförklarad??? :crazy:

personligen tycker ja att tycker man någon ställer en dum fråga så svara inte tråden alls!

e
x. Frågar någon hur man tränsar en häst antar man automatisk att frågeställaren är nybörjare eftersom vana hästmänniskor KAN tränsa en häst. Om sedan samma frågeställare skriver att den ska tävla eller rida in hästen...det är då man blir mörkrädd.

De tycker jag inte.. finns många tävlingsryttare som de går bra för om aldrig nästan har sadlat en häst..Utan de har kommit till stallet hoppat upp på hästen(som skötaren gjort iordning så klart) och rider hästen förbannat bra..

Sedan finns de dom som kan sköta om en häst till punkt och pricka vet allt om sjukdomar och hur man tränsar och sånt´MEN de kan inte rida så speciellt bra!!
Deras intresse är inte att rida utan att pyssla om hästen.. vissa vill bara rida och betalar då för de :smirk:

Sen som jag svade innan de kan vara folk som frågar bara för att få se hur folk svarar!

Mna kan tränsa på olika vis.. vissa spänner loss bettet vissa inte.. vissa spänner nosremmen först vissa achenremmen vissa står rakt frammför vissa på höger sida vissa på vänster sida...

Så nog är de lite intressant å höra hur folk tränsar om man nu tycker de!!

Man behöver inte vara bakom flötet bara för man frågar något!! :p

Va inte så snabb att dömma folk i sitt kunnanden över nätet!!

Oavsett om man tävlar eller inte ska man ha tillräcklig kunskap om hur man rider in en häst och utbildar den.
Sådan kunskap kommer inte från tävlingbanan..

Rider man in en häst ska man också veta hur man utbildar den. det har inget med tävling att göra.

Ang skriva av och verka kunnig. Där visar sig okunskapen ganska snart eftersom man inte kan svara på ev följdfrågor och föra en diskution.

Vad det angår eliten av tävlingsryttare har du nog läst för många skrönor.
Det är alltid tävlingsryttarens ansvar att se till att hästen får korrekt skötsel och vård. Tävlingsryttarna är i de flesta fall mer uppdaterade vad det gäller nya rön än vad Svenssonryttaren är.

För att komma till toppen får man börja på botten coh lära sig allt från grunden. Med erfarenhet kommer kunnandet.

Oavsett om man tävlar eller inte ska man ha tillräcklig kunskap om hur man rider in en häst och utbildar den.
Sådan kunskap kommer inte från tävlingbanan..
Rider man in en häst ska man också veta hur man utbildar den. det har inget med tävling att göra.

Rida in och utbilda är för mig samma sak.. man utbildar en häst lär den nya saker :smirk:

Ang skriva av och verka kunnig. Där visar sig okunskapen ganska snart eftersom man inte kan svara på ev följdfrågor och föra en diskution.

Varför kan amn inte de?? de är ju bara att slå upp följdfråga på nätet så finner amn svar ska du se..Internet är stort :smirk:

Vad det angår eliten av tävlingsryttare har du nog läst för många skrönor.
Det är alltid tävlingsryttarens ansvar att se till att hästen får korrekt skötsel och vård. Tävlingsryttarna är i de flesta fall mer uppdaterade vad det gäller nya rön än vad Svenssonryttaren är.

Ja och du tror de sköts till punkt och pricka?? man får inte vanvårda djur men endå finns de människor som gör de :smirk:

Visst tycker amn att de ska vara så ochvisst är de så oftast MEN... de finns de som inte gör så

Jag har sett många tävlingsryttare enbart rida och frågar man ex vad slinger är höjer de ögonbrynet och tittar på en :crazy:

För att komma till toppen får man börja på botten coh lära sig allt från grunden. Med erfarenhet kommer kunnandet.

Tyvärr är de ju inte så.... de som är på toppen har pengar och folk runt om kring som ställer upp..Ofta har de föräldrar som själva tävlat på hög nivå och barnen får de bästa ponnierna att tävla på.
Rider lektion 4 dagar i veckan för landets bästa tränare. Får tävla får allt serverat på silverfat..Nog är de inge konst att komma upp i nivå då inte :smirk:
Sen finns de undan tag fattiglappen som gråter blod och får köpa sig ett billigt sketet föl och har tur att just de fölet kan hoppa eller har bra steg eller vad de nu är man vill tävla i=)
Men generellt så är de pengar som styr :crazy:

När jag praktiserade i ett tävlingsstall så ringde tävlinsryttarna ner till stallet sa åt mig sadla den å den hästen jag ska rida om 60 minuter...

De kom ner hästarna stod iorningsgjorda de tog sina hästar red och kom tillbaks och lämna över de till mig.

Så vet jag att de funkar på många tävlingsstallar..

En elitryttare som har ca 8-10 hästar om dagen att rida skulle inte hinna de om de ska mocka, borsta och kolla igenom varje häst.
Jag har en häst hemma och jag är där i ca 3-4 timmar.. för EN häst ridningen tar 45-60 minuter :smirk:
Därför har de hästskötare som sköter om allt de "jobbiga" som tar tid och de lägger tid på ridningen :smirk:

De finns genvägar till toppen i alla grenar.. PENGAR! ;)

Men nog om detta... jag vet hur man rider in och utbildar en häst min fråga var bara om man behövde bevispapper för att kunna säga att en häst är utbildad si och så!
Nu har jag ju fått svar.. så jag tackar för mig i denna tråd... hej då :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 431
Senast: Mia_R
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 581
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka