Sv: Hur går man till väga?
I sättet du sa de på tyckte jag framgick som lite otrevligt, men de är lätt att misstolka toner eftersom amn inte hör de via nätet.Säger du att du inte var otrevlig så tror ja dig
De som är tillräckligt kunniga för att rida in och utbilda hästar brukar kunna de saker du frågar om, därför var jag skeptisk till ditt kunnande.
Du måste skilja på de människor som har kunskap och som bara rider in hästar och aldrig tävlar eller visar dom.
Dessa ryttare blir inofficiella och märks aldrig av.
De ryttare som rider in, visar sina hästar och tävlar bli officiella
Sedan är den en fördel att när man ställer en fråga tala om vad saken gäller. Du Frågade hur man utbildar en häst. Långt senare förtydligar du att det inte gäller dig själv osv.
Jo jag såg de sen att de var lite dåligt formulerat av mig.. få be så hämskt mkt om ursäkt
Sedan kan man med hjälp av frågan faktiskt bilda sig en uppfattning om frågeställarens kunnande.
De kan amn faktiskt inte... inte över nätet jag akn fråga här enbart för att se vad folk svarar.. jag kanske redan vet svaret men vill se hur olika svar amn får..
En undersökning från min sida...
Tänk på att detta är internet och man kan INTE utgå från folks kunnighet över en data....
Jag kan lätt söka upp en sjukdom som en på bukefalos frågar om och skriva av och vips så låter jag mkt kunnig fast jag i verkliga livet hade inte en blekaste vad de var för sjukdom innan jag kollade upp på nätet :smirk:
Nybörjare frågar nybörjarfrågor helt enkelt.
Jag vet inte men jag kanske tillhör en nybörjare med 20 års hästvana åp nacken?????
Frågar man en som har 50 års hästvana är jag förmodligen en nybörjare...
frågot på forumet, ingen blir idiotförklarad för det.
Idiotförklarad KAN man bli om man inte kan läsa ett svar..
Idiotförklarad ska man ALDRIG bli tycker ja... de som har dyslexi då och som har svårt att läsa svar?? ska de bli idiotförklarad???
personligen tycker ja att tycker man någon ställer en dum fråga så svara inte tråden alls!
e
x. Frågar någon hur man tränsar en häst antar man automatisk att frågeställaren är nybörjare eftersom vana hästmänniskor KAN tränsa en häst. Om sedan samma frågeställare skriver att den ska tävla eller rida in hästen...det är då man blir mörkrädd.
De tycker jag inte.. finns många tävlingsryttare som de går bra för om aldrig nästan har sadlat en häst..Utan de har kommit till stallet hoppat upp på hästen(som skötaren gjort iordning så klart) och rider hästen förbannat bra..
Sedan finns de dom som kan sköta om en häst till punkt och pricka vet allt om sjukdomar och hur man tränsar och sånt´MEN de kan inte rida så speciellt bra!!
Deras intresse är inte att rida utan att pyssla om hästen.. vissa vill bara rida och betalar då för de :smirk:
Sen som jag svade innan de kan vara folk som frågar bara för att få se hur folk svarar!
Mna kan tränsa på olika vis.. vissa spänner loss bettet vissa inte.. vissa spänner nosremmen först vissa achenremmen vissa står rakt frammför vissa på höger sida vissa på vänster sida...
Så nog är de lite intressant å höra hur folk tränsar om man nu tycker de!!
Man behöver inte vara bakom flötet bara för man frågar något!!
Va inte så snabb att dömma folk i sitt kunnanden över nätet!!