Hur går jag till väga???

Thelmiz

Trådstartare
Jag köpte under sensomaren en häst i utlandet som jag fick hem under hösten.
En fullblodshingst som tilltänkt ridhäst. 8 år och super fin.Tanken var att ta hem honom och kastrera han och ha han som hobby häst. Men allt eftersom tiden gått så har jag fått se hans kvaliteer. Och skulle nog vilja visa honom som hingst för avel. Men jag har ingen aning om hur man går till väga?

När han kom så kunde han absolut ingen ting så några resultat ifrån ridningen har han ju knappast, däremot lite löpresultat. Men jag tror han verkligen skulle passa ridhäst aveln, då han har bra gångarter för att vara ett fullblod och en mycket god exteriör. Och ett helt oslagbart temprament. Super trevlig i alla avseenden.:love:

Någon som vet vart jag kan vända mig??
 
Sv: Hur går jag till väga???

Vill du ha honom godkänd för fullblodsavel måste han ha galoppmeriter.

Vill du ha honom godkänd för halvblodsavel måste han ha tävlingsmeriter, en åttaåring minst fem placeringar i 1.40 nationell hoppning eller minst två resultat på eller över 70 % i St Georg eller Msv A1 som 7-åring.

Vad som gäller för ridponnyavel har jag inte koll på.
 
Sv: Hur går jag till väga???

Fast vilka fullblodshingstar som går i halvblods aveln har de meriterna du beskriver???

Löpresultat har han i sitt hemland. Som är registrerade i thoroughbred database.

Talade med en fd jockey som sa att de inte har gk eller icke gk längre på fullblods hinstar utan endast har en avels värdering sen är det fritt att använda dom. om de är friska vill säga.

men jag vill veta mera.. så snälla... mera tips..
 
Sv: Hur går jag till väga???

Meriterna är tagna ur hingstregementet för halvblod. Du kan läsa själv här http://www.asvh.se/avel/hingstar/hingstreglemente

Inom halvblodsaveln är man inte så intresserad av fullblodshingstar, de ska ha gjort något på tävlingsbanan inom ridhästgrenar för att vara intressanta. Den sista fullblodshingsten som godkändes på sina löpmeriter i Sverige har över 2 miljoner i vinstsumma från galoppen men får ändå knappt några ston.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 011
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: sorbifolia
·
Western Jag har helt tomt på hjärnkontoret! Vi har kört fast med allt, jag börjar tappa sugen och hästen lika så. Vi har inte ridit lektion...
Svar
16
· Visningar
1 147
Senast: sthu
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp