Hur går ett korrekt och säkert hästköp till?

Jag hade både postväxel och kontanter , ifall jag skulle lyckas pruta:)
Man kan ha en postväxel på ett lite mindre belopp (det man hoppas komma ner till :) ) och kontanter upp till det planerade beloppet. (Jag gjorde så när jag köpte släp - när jag köper häst tittar jag först och betalar sedan, och då brukar inte prutande ingå i planen.)
 
Köpte hästtransport idag och betalade via swish. Mycket smidigt, bara att ändra max-beloppet på internetbanken innan så att man kan föra över det som behövs. Vi skrev kvitto också :)

När jag köpte hästen förra våren hade jag tänkt föra över pengar via internetbanken på kliniken men säljaren bara "äh, krångla inte med det utan sätta över pengarna när du kommer hem"
Jag bara :eek: O_o (sen betalade jag jättesnabbt så fort jag kunde när jag kom hem)
 
Både när jag köpt och sålt häst har de betalats vid hämtning. Men jag hade ärligt talat inte varit så hemskt nervös att betala några dagar innan hämtning. En försäkrar ju hästen när en köper så skadar den sig/dör får en ut pengarna en lagt ut. Som säljare hade jag faktiskt inte velat stå med den risken om köparen inte kan hämta på ett tag efter besiktningen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 965
Senast: Fibusen
·
Äldre Fick detta på mailen och undrar om någon går på sånt här längre och betalar in summan det som står nästan längst ner " m, de enda pengar...
Svar
5
· Visningar
1 460
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp