Hur går ett korrekt och säkert hästköp till?

Öh, hur kan du ö h t uttala dig om "vad det flesta gör"? Det har du ju ingen aning om, utanför de affärer du har insyn i. Och det är ju rimligt att inom en viss krets gör man på ett visst sätt.

ALLA jag gör affärer med kräver förskottsbetalning. Men det är också seriösa näringsidkare som inte har några problem med trovärdigheten.

Kontanter signalerar mygel lång väg, det är extremt svårt att få tag på summor utöver det man kan pressa ur en bankomat.

Jag pratar om hästköp, inte transporter eller bilar. Det är väl ganska ointressant i denna frågan.
 
Jag har betalt kontant och fört över pengar från datorn som jag tog med mig , dvs hon satt brevid och såg när jag förde över pengarna och båda sätten i samband med hämtningen.
 
Öh, hur kan du ö h t uttala dig om "vad det flesta gör"? Det har du ju ingen aning om, utanför de affärer du har insyn i. Och det är ju rimligt att inom en viss krets gör man på ett visst sätt.

ALLA jag gör affärer med kräver förskottsbetalning. Men det är också seriösa näringsidkare som inte har några problem med trovärdigheten.

Kontanter signalerar mygel lång väg, det är extremt svårt att få tag på summor utöver det man kan pressa ur en bankomat.

Jag köpte en häst i höstas. Vi gjorde upp affären via internet.
Handpenning skulle betalas, ca tre månader innan hämtning. Det handlade om ett föl vilket var skälet till att affären gjordes upp så pass lång tid innan hämtning.
Hästen skulle fullbetalas innan avhämtning.

Säljaren tog "lite tid" på sig att lämna ut kontouppgifter så någon handpenning erlades aldrig.
Jag hämtade hästen en lördag; gjorde en överföring via internetbanken dagen innan.
Säljaren kollade inte innan, om pengarna kommit in.

Jag hade fem år tidigare köpt föl av samma säljare vilket sannolikt var skälet till att det blev lite hur som med betalningen.

Annars har jag "som regel" betalat via banköverföring i samband med hämtning: säljaren har sett när jag gjort överföringen till kontot och sedan har vi gemensamt dragit ut ett transaktionskvitto.

Sista hästen jag "fick" betalade jag kontant när säljaren - som var angelägen att bli av med hästen - levererade den hem till mig. Priset var så lågt att kontant var ett väldigt hanterligt sätt.
 
Annars har jag "som regel" betalat via banköverföring i samband med hämtning: säljaren har sett när jag gjort överföringen till kontot och sedan har vi gemensamt dragit ut ett transaktionskvitto.

Det förutsätter
1) att säljaren är villig att stå risken till pengarna är på kontot.
2) att det är en överföring som inte går att återkalla (se ovan). En av våra fem banker har möjlighet att återkalla en överföring samma dygn. Går det inom banken landar pengarna direkt. Går det till annan bank har man till midnatt sig att återkalla pengarna.

Rubriken för tråden är korrekt och säkert hästköp. Säkert i det här fallet beror ju på vilken sida man står, säljaren eller köparen.
 
Det förutsätter
1) att säljaren är villig att stå risken till pengarna är på kontot.
2) att det är en överföring som inte går att återkalla (se ovan). En av våra fem banker har möjlighet att återkalla en överföring samma dygn. Går det inom banken landar pengarna direkt. Går det till annan bank har man till midnatt sig att återkalla pengarna.

Rubriken för tråden är korrekt och säkert hästköp. Säkert i det här fallet beror ju på vilken sida man står, säljaren eller köparen.
Nyfiken vilken bank som har den möjligheten?
 
Jag köpte häst i vintras och betalade med Swish, säljaren hade inte det men fixade i och med att då kunde jag betala i stallet innan hästen lastades. Mycket smidigt!
 
Handpenning är betald och det finns ett kontrakt på detta. Hur går man vidare sen och hur betalar man enklast hästen? I min värld så skriver man på kontrakt och betalar hästen när den hämtas. Tidigare hästar som jag köpt har inte varit så dyra och då har vi betalat kontant.
Nu vill ägaren till hästen att jag ska föra över hela summan redan nu så att det finns på hennes konto när vi hämtar hästen. Detta innebär ju noll i säkerhet för mig under dessa dagar som är kvar till hästen ska hämtas så det känner jag mig inte alls bekväm med. Men vad kan jag föreslå istället?

Sist vi köpte häst (december 2014) hade vi gjort som du att vi betalade handpenning först, o sen när vi kom till säljaren o gick igenom alla papper (pass mm) innan lastning så gjorde jag en överföring på deras hemmadator o visade upp att den var klar. Inga problem. Jag tror att dom hade samma bank, så dom såg pengarna direkt.

Vid köp av förra hästen (2008) fanns inte denna underbara teknik o då förde jag över pengarna dagen innan hon skulle hämtas.
 
Och vi skulle troligtvis bli halshuggna av Buke om jag gjort en tråd där jag skrev att hästen besiktades hos ägaren utan oss, hästen skickades med transportbolag hit, vi skrev kontrakt och pengarna fördes över efter hästen kommit hit. :)

Vi litade på varandra dock, både säljare och köpare. Man kan alltid bli lurad hur man än gör, så jag tror helt enkelt på att man får göra beslutet att lita på varandra eftersom man bara kan vara försiktig till en viss grad. Känns det som om man inte kan lita på säljaren så stå över hästköpet.
 
Förde över pengarna samma dag som jag hämtade min häst. Många vet jag har betalar med postväxel och lämnat innan hästen går på transporten. Jag hade inte fört över några pengar så i förskott faktiskt. Vill se med egna ögon att hästen är i rätt skick när den går på transporten.
 
Betalade på plats via överföring, både när jag köpte hästen och när jag köpte mitt hästsläp. Mycket smidigt för båda. Hade tur att de hade samma bank som mig. Annars tror jag swish är smidigt för bägge, går att ändra överföringssumman tillfälligt också.
 
Numera så är ju Swish det absolut bästa alternativet. Att ta ut mer än 10 000 på banken kräver ju att man beställer i förväg och även talar om vad man ska ha pengarna till. Banköverföring kan ta tid om man inte har samma bank och i vissa fall återkallas.

Men mina senaste hästar är köpta på faktura. Bestämde med säljaren att jag skulle ha dom och fick faktura. Samtidigt beställde säljaren transport med lastbil. Jag hade mer tid på men betalade med en gång så bägge var betalde innan de var framme här.
 
Handpenning är betald och det finns ett kontrakt på detta. Hur går man vidare sen och hur betalar man enklast hästen? I min värld så skriver man på kontrakt och betalar hästen när den hämtas. Tidigare hästar som jag köpt har inte varit så dyra och då har vi betalat kontant.
Nu vill ägaren till hästen att jag ska föra över hela summan redan nu så att det finns på hennes konto när vi hämtar hästen. Detta innebär ju noll i säkerhet för mig under dessa dagar som är kvar till hästen ska hämtas så det känner jag mig inte alls bekväm med. Men vad kan jag föreslå istället?

Jag har skrivit in i kontrakt att jag ska betala inom ett visst datum då jag köpt häst. Vi åkte hem till säljaren efter besiktning och skrev papprena. Det är en av mina bästa vänner. Så hon visste att jag inte skulle försöka smita undan.
Men jag har betalat på samma vis och skrivit in samma i kontrakt då jag köpt hund.
Båda gånger har säljaren föreslagit det. Och de är uppfödare av häst/hund och vana att sälja enligt lag, safe för båda parter.
 
Nyfiken vilken bank som har den möjligheten?
Blocketpaket är en variant annars är det väl Paypal och liknande betalningslösningar. Swisch är väl utmärkt men jag har använt postväxlar. Lite abstrakt har det känts att lämna över ett papper och sedan stå med en vacker häst i grimma.
 
Uppdatering.. Omständigheterna gjorde att vi inte kunde hämta hästen direkt efter besiktningen. Vi hade inte kommit överens tidigare om hur betalningen skulle ske så jag hade tagit för givet att det skulle lösas på plats när vi hämtade hästen.
Jag kände mig iallafall inte bekväm med att betala en så (för mig) stor summa flera dagar innan jag hämtar hästen. Så ägaren och jag har kommit överens om att jag betalar kontant vid hämtning. Känns helt ok!
 
Lite off topic, men jag skulle inte ens lämna handpenning om det inte samtidigt skrivs ett köpekontrakt som reglerar hela köpet (besikting, användningsområde, betalning, överlämnade/hämtning, försäkring, vem som står risken tills hästen hämtas osv osv)
Det sista undrar jag oxå vem är ansvarig mellan Besiktning och hämtning av hästen?
Själv såg jag det som självklart att hästen var kvar ett dygn på min egna risk om något skulle hända hästen, var ju inte säljarens fel att jag inte tog med transporten och kunde ta med hästen med en gång.

Tur jag inte håller på med försäljning av hästar, hade ju fått kraftigt magsår av betydligt mindre.
 
X betalade jag före hämtning. Andra hästen från samma uppfödare = låg risk.

F avbetalning på 4ggr, första på plats, de andra tre efter hämtning.

L betalade jag kontant på plats.

B överföring innan de körde från hemmet.

P kontant på plats.

X och F enda som kostade mer än 10.000kr så inga högriskaffärer.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 965
Senast: Fibusen
·
Äldre Fick detta på mailen och undrar om någon går på sånt här längre och betalar in summan det som står nästan längst ner " m, de enda pengar...
Svar
5
· Visningar
1 460
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp