Hur går ett korrekt och säkert hästköp till?

devilsdaughter

Trådstartare
Handpenning är betald och det finns ett kontrakt på detta. Hur går man vidare sen och hur betalar man enklast hästen? I min värld så skriver man på kontrakt och betalar hästen när den hämtas. Tidigare hästar som jag köpt har inte varit så dyra och då har vi betalat kontant.
Nu vill ägaren till hästen att jag ska föra över hela summan redan nu så att det finns på hennes konto när vi hämtar hästen. Detta innebär ju noll i säkerhet för mig under dessa dagar som är kvar till hästen ska hämtas så det känner jag mig inte alls bekväm med. Men vad kan jag föreslå istället?
 
När jag köpte min betalade jag genom bank överföring, vi hade samma bank så överföringen gick direkt (erbjöd oxå swish vilket han inte hade) medan jag förde över pengar skrev han kvittot för hästen efter det åkte jag hem för att komma tillbaka dagen efter och hämta hästen med tillhörande pass.

Skulle inte själv tillåta en köpare att hämta varan utan att sätt att betalning gått igenom.
 
Självklart ska pengarna vara på kontot innan hästen/bilen/varan hämtas.

Lättast är ju att Swisha på plats, när allt är kontrollerat (så sålde jag näst senaste bilen). Annars får ju köparen stå risken och föra över från bankkonto (vanligast).
 
Jag menade alltså att jag tycker att den ska betalas när man hämtar den, innan lastning typ. Inte i efterhand. Men att betala flera dagar innan och utan kontrakt på att jag betalat tycker jag känns vanskligt.
 
Betala vid avhämtning innan ni lastar hästen. Nu för tiden är det ju så enkelt att göra överföringar via mobilen både via swish och internetbanken.
 
Tycker handpenng är för att hålla hästen tills besiktning och efter det bestämmer köparen om köparen vill köpa eller inte och om köp blir av betalas hästen annars går hästen ut på marknaden igen.

Varför ska säljaren ligga ute med pengar mellan besiktning och hämtning?
 
Betala vid avhämtning innan ni lastar hästen. Nu för tiden är det ju så enkelt att göra överföringar via mobilen både via swish och internetbanken.

De flesta bankerna tar 1 dygn mellan överföringen till pengarna landar på kontot om man inte har samma bank. En av våra internetbanker medger att jag återkallar en överföring fram till midnatt.

Jag hade alltså med ovanstående förslag kunnat göra övergörningen hos säljaren, åka hem med hästen och sedan återkalla pengarna.
 
Skulle jag sälja en skulle kravet vara pengar på kontot den dagen hästen hämtas.
Min första häst, var kravet att säljaren skulle leverera hästen. Hon ville se stall, miljö och få en känsla av situationen innan hon lämnade ifrån sig hästen. Jag var skitnervös för vi hade stampat jordgolv i stallet. Jag städade och städade. Hon struntade i jordgolvet:-)
Jag tycker säljaren krav är rimliga.
 
Jag menade alltså att jag tycker att den ska betalas när man hämtar den, innan lastning typ. Inte i efterhand. Men att betala flera dagar innan och utan kontrakt på att jag betalat tycker jag känns vanskligt.

Jag hade inte gjort det. Tänk om hästen blir skadad innan du hämtar den? Postväxel, finns inte det längre? Annars hade jag tagit med Cash helt enkelt!
 
Jag gjorde en överförning på kliniken när hästen gått igenom besiktningen.
Det var en lördag, pengarna fanns hos henne på måndag.
Åkte från Stockholm till Småland för besiktning och köp, så det var inte precis nästgårds.
 
Jag har ju alltid tagit med hästen hem direkt från besiktningen och lämnat över en postväxel då, skulle nog aldrig göra på annat sätt. Vem vet vad som händer mellan besiktning och hämtning av hästen?
 
Jag har ju alltid tagit med hästen hem direkt från besiktningen och lämnat över en postväxel då, skulle nog aldrig göra på annat sätt. Vem vet vad som händer mellan besiktning och hämtning av hästen?

Det avtalar man ju om. Det är en typisk kontraktsförutsättning. Är inte hästen i det skick den ska enligt kontraktet, återbetalas pengarna eftersom affären hävs.

Litar man inte på att säljaren betalar tillbaka, tycker jag man ska avstå från affären.
 
Det avtalar man ju om. Det är en typisk kontraktsförutsättning. Är inte hästen i det skick den ska enligt kontraktet, återbetalas pengarna eftersom affären hävs.

Litar man inte på att säljaren betalar tillbaka, tycker jag man ska avstå från affären.

Eller så betalar man på plats som typ 99% faktiskt gör!
 
Eller så betalar man på plats som typ 99% faktiskt gör!

Förutsätter en betalningsmetod som fungerar. Själv vägrar jag ta emot kontanter. Postväxel är bökigt eftersom banken har så konstiga öppettider.

Förra veckan sålde jag ett hästsläp. Skickade faktura, betaldes dagen därpå. Hämtning har inte skett ännu. Förskottsbetalning alltså.

Säljer jag något får köparen välja hur betalning ska ske, men pengarna ska vara på kontot innan varan hämtas.
 
Jag har bara köpt två hästar i mitt liv och i båda fallen har jag gjort en banköverföring i samband med kontraktsskrivning efter att besiktningen är gjord. Har funkat alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Förutsätter en betalningsmetod som fungerar. Själv vägrar jag ta emot kontanter. Postväxel är bökigt eftersom banken har så konstiga öppettider.

Förra veckan sålde jag ett hästsläp. Skickade faktura, betaldes dagen därpå. Hämtning har inte skett ännu. Förskottsbetalning alltså.

Säljer jag något får köparen välja hur betalning ska ske, men pengarna ska vara på kontot innan varan hämtas.

Sen hånas folk på buke för att för att dom varit så korkade att dom betalt hästen innan avhämtning...
Dom allra flesta tar postväxel eller går med på internetöverföring på plats. Dom flesta kräver inte att pengarna ska vara på kontot innan affären är klar.
 
Sen hånas folk på buke för att för att dom varit så korkade att dom betalt hästen innan avhämtning...
Dom allra flesta tar postväxel eller går med på internetöverföring på plats. Dom flesta kräver inte att pengarna ska vara på kontot innan affären är klar.

Öh, hur kan du ö h t uttala dig om "vad det flesta gör"? Det har du ju ingen aning om, utanför de affärer du har insyn i. Och det är ju rimligt att inom en viss krets gör man på ett visst sätt.

ALLA jag gör affärer med kräver förskottsbetalning. Men det är också seriösa näringsidkare som inte har några problem med trovärdigheten.

Kontanter signalerar mygel lång väg, det är extremt svårt att få tag på summor utöver det man kan pressa ur en bankomat.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 965
Senast: Fibusen
·
Äldre Fick detta på mailen och undrar om någon går på sånt här längre och betalar in summan det som står nästan längst ner " m, de enda pengar...
Svar
5
· Visningar
1 460
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp