Hur går en utställning till?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Evenstar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 780

Evenstar

Trådstartare
Funderar på att ställa ut min häst, nu när den årliga riksutställningen hålls i närheten i år. Men varken jag eller häst har varit på utställning förut! Någon som kan förklara lite hur det går till och vad man ska göra? :bow:

Sv: Hur går en utställning till?

Vad är det för ras?

Generellt kan man säga att hästens exteriör och gångarter bedöms efter följande:
A. Typ
B. Huvud, hals, bål och kors
C. Extremiteter
D. Rörelser i skritt
E. Rörelser i trav

Hästen ställs upp för domaren med öppen sida dvs så att alla benen syns. Därefter skrittar och travar man enligt domarens anvisningar. Sedan rangeras alla hästarna i klassen och poäng och kritik läses upp.

Det är en knabstrupper. Lite speciell ras då den finns i alla storlekar och typer i stort sett..

Man brukar gå på ring först oxå i varje klass.

Okej, jag har aldrig varit på en Knabstupp-utställning så jag har ingen aning om de visas på något speciellt sätt...

Finns det inte att läsa på avelsföreningens hemsida?

Ska man ha någon speciell klädsel?

Nej det finns ingen information på hemsidan, får väl ringa o fråga.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Freazer
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 303
Senast: hastflicka
·
Fritid Några kompisar och jag funderar på att resa till Spaniens sol i början av juni nästa år. Gärna på fastlandet. Vi vill bo i samma boende...
Svar
3
· Visningar
343
Senast: cirkus
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 048
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈