hur går en sen abort till?

L

lennox27

dvs v.14-18? måste man ligga inne länge på sjukhuset eller bara några timmar? någon som har gjort det som vill berätta?

Sv: hur går en sen abort till?

Jag minns inte vilken vecka jag gjorde abort i, kan ha varit lite tidigare men det var en skrapning i alla fall. Jag fick ligga kvar 2-3 timmar och åka hem sedan.

Abort efter vecka 12
Om graviditeten har gått längre än 12 fulla veckor är fostret för stort för att sugas ut. Man gör då en kombination av medicinsk abort och kirurgisk abort. Man börjar då med att ta tabletter med antihormon som vid medicinsk abort och två dagar senare blir man inlagd på kvinnokliniken och får en kombination av tabletter att svälja samt slidtabletter. Detta för att sätta igång ett värkarbete och för att föda fram fostret. När fostret är framfött utförs en skrapning för att få ut resterna av moderkakan och minska riskerna för blödning. Är man över 16 veckor kan man ibland hoppa över skrapningen eftersom moderkakan ofta kommer helt och hållet då. Detta är dock individuellt och får bedömas från fall till fall. Under hela förloppet får man smärtstillande av olika slag beroende på vad man behöver. Det brukar ta några timmar innan man får igång värkarbetet och det är vanligt att man aborterar på eftermiddagen om man har börjat tidigt på morgonen. Behöver man så har man ofta möjlighet att vara kvar under natten medan andra väljer att gå hem redan sent på eftermiddagen. Under tiden man genomför aborten får gärna ha någon med sig som stöd.

Tiden efter aborten
Det preventivmedel som du valt skall du börja med dagen efter aborten eller samma kväll. Spiral kan man sätta in i samband med skrapningen om Du har valt kirurgisk abort. I annat fall beställer man tid till mödravårdscentralen eller ungdomsmottagningen ca 4 veckor efter aborten. Under tiden man blöder skall man inte använda tampong, bada eller ha samlag. Detta p.g.a. den ökade infektionsrisken. Symtom på infektion är molande lågt sittande buksmärta som inte ger med sig. Illaluktande blödning är ett annat symtom. Tag kontakt med närmaste kvinnoklinik om dessa besvär uppstår. Mensen brukar komma tillbaka 4 till 6 veckor efter aborten och den har ofta föregåtts av en ägglossning. Man kan alltså bli gravid samma månad som man genomfört aborten!

Svensk abortlagstiftning
I Sverige har kvinnan laglig rätt till abort t.o.m. vecka 17 i graviditeten. Från vecka 18 kan man också få abort men enbart om man har speciella skäl. Tillstånd kan ges av Socialstyrelsen och föregås av en kuratorsutredning.

Källa: gynekologen.se

Sa lang tid det tar for att foda fram barnet antar jag. Men vid en vanlig tvastegsabort handlar det nog inte om flera dagar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 292
Senast: feresia
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
738
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka