Hur går det till?

N

Naura

Hej!!

Här har ni en som är helt okunnig i ämnet hästavel....Har nyligen köpt hund o därigenom lärt mig en hel del om hur man avlar på hundar, löp, parningar, dräktighet, ultraljud osv...

Men efter att ha läst igenom denna tråd så blir jag hemskt nyfiken på hur det går till inom hästavlen, kan ni förklara lite för mig??

Jag är hästtjej i botten, har ridit o tävlat dressyr o hoppning i 12 år, nu är jag dock utan häst men kommer köpa i framtiden då jag planerar att ha en riktig hästgård när det blir dags för att köpa hus.

Men hur går det till inom hästavlen?
På vilket dygn ska stoet betäckas? Betäcker man en eller flera gånger?
När kan man se ifall det har tagit?
Vad är språngavgift? Vad finns det för andra avgifter? (Halvblodsavel alltså om det är ngn skillnad...)
Läste här nånstans att ngt sto var dräktigt med föl vid sidan, hur lång tid ska det gå från att stoet har fölat, till att hon kan betäckas igen? (Inom hunderiet ska ju tiken löpa minst en gång mellan parningarna)
Vad betyder resodering (eller vad det nu stog här i nån tråd) är det att stoet kastar fölet?

Här har ni en som är supernyfiken och informationstörstig!!

Lär mig allt ni kan! :)

/Naura
 
Sv: Hur går det till?

Oj... det är nog ingen som orkar förklara allt... :smirk:

Mitt tips är att du köper en bra bok om avel, tex Att bli med föl. Där finns det mesta med.

Man betäcker stoet när hon är brunstig, hur ofta man betäcker stoet är olika, beroende på henne själv också. En del raser går på fribetäckning (shetland exempelvis) och då betäcker hingstarna oftast bara precis vid rätt tidpunkt, alltså inte massa "onödiga" språng.

På dygn 17 kan veterinären se med hjälp av ultraljud om stoet är dräktig eller ej. Annars kan man vänta och se om hon brunstar om.

Olika hingstägare har olika avgifter, finns tex språngavgift, levande föl, 90-dygns osv. En del har levande stofölsavgift dvs blir det ett stoföl tillkommer ytterligare en summa.

När stoet fölat kan man betäcka på fölbrunsten (ca 9 dygn efter fölningen) eller 30-dagars brunsten som är att rekommendera då 9-dygnsbrunsten är sk reningsbrunst.

Resorbering är att hon inte behåller fostret.
 

Liknande trådar

Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 774
Senast: Fenestra
·
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 629
Senast: sydney
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 753
Senast: lilith
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden ligger rätt - mod får gärna flytta den. Jag känner att jag kämpat i uppförsbacke tillräckligt länge. Idag fick jag...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
20 022
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp