hur går det till på utställning??

D

Diva_Bella

jag har en Dvärg Pinscher som jag vill testa och ställa ut.
hon är i dagsläget bara 3½ mån så än är det inte aktuellt men för framtida planer kan det vara bra och veta hur man går till väga..
jag vet ju att man anmäler sig och åker dit då det sker, men vad ska man tänka på runtomkring?
får man ta med sig icke reg i skk hund som sälskap?(om man inte hittar hundvakt.. ingen fara men ändå.. )
och hur går hela cirkusen till?
jag har varit på utställning och så men aldrig ställt själv och det verkar som om det är en hel djungel..
att det inte bara är att gå in med hunden i ringen utan man måste ha ett fint kennelnamn och vara känd för att överhuvudtaget komma nånvart med hunden. alt att det är kända föräldrar.. (vet om hundar som fårr fina priser TROTS att dom har haft icke rastypiska egenskaper)

så tårtan- kan man ställa och få bra(om man har fin hund givetvis) även att man är ny på området?
(dvs. om jag kanske klantar mig, påverkar det hundens poäng??)

*puh* detta blev lite långt och osammanhängande men jag är tacksam för svar.
 
Sv: hur går det till på utställning??

Visserligen har min dp fin stam och kommer från en känd uppfödare som fött upp rasen i många herrans år. Han är nog den som hållt på längst i sverige nu om jag minns rätt.
Men själv har jag aldrig satt min fot i ringen tidigare. Men visst går det. ;)
Just med dp råder jag dig att ställa. Är helt underbar träning för min hund som inte gillar främlingar. För då får hon vistas bland mycket folk, men folket där är hundvana och fullt upptagna av sina egna hundar. Man tränar på att en främling ska kunna klämma och känna på din hund, osv. Jag började ställa min hund som ren miljöträning först, men sen gick det så bra så vi har fortsatt. ;)
Sen är det alltid kul att träffa folk med samma ras. Jag har knutit en massa kontakter på utställningar. :)
Och min hund har gått från kritik att hon är reserverad till att hon har mycket trevligt temperament, så visst tusan går det framåt. ;)
 
Sv: hur går det till på utställning??

okej.
min Dp har ingen super stam men enligt mig så är hon fin. *men så säger alla om sina hundar*
hon är van vid främlingar och ljud. och definitivt andra hundar. :)
min sambo är hovslagare och jag arbetslös så jag följer med honom hela dagarna och vi har med hundarna, så dom är vana vid både det ena och det andra. :bump:
hur fungerar det i ringen och så, finns det någonstan där man kan läsa och lära sånt?

//skulle vilja importera några Dp i framtiden för att utöka stam i sverige.
 
Sv: hur går det till på utställning??

Har åxå dvärgpinscher men han hatar utställningar. men jag brukar hjälpa till att ställa mammas hundar och även mammas kompis som har geordanis kennel. Börja med inofficiella utställningar som träning. där gör det inget om man klantar sig lite. det är bara träning. Du kan åxå vända dig till din lokala kennelklubb. dom brukar ha ringträning. gå och titta mycket på utställningar åxå. jag tycker att man lär sig mycket av att titta. så sitter man och komenterar dom som går i ringen å så gör man tusen fel själv=) Orättvisa bedömmningar är inte ovanliga tyvärr. men de e sånt man får stå ut me=/ Vi syns i utställningsringen=) Mvh/Gabriella, Famlaa´s Dvärgpinscherkennel
 
Sv: hur går det till på utställning??

Jag hade ingen aning om hur det gick till heller, men man lär sig. Det finns ju en ringsekreterare som ropar upp dom hundar som ska in i ringen. Så när du hör ditt nummer ropas så knatar du upp i ringen, man ställer sig i nummerordning och dommaren tittar på alla hundar, samt att man får springa ett varv runt ringen.
Sen tittas alla hundar på en och en. Dom tas upp på ett bord där domaren tittar tänder, mäter (nytt för i år) och ger en bedömning på hunden. Sen ger domaren dig instruktioner hur du ska gå med din hund. Ofta vill dom att man ska gå som en triangel för att få se hur hunden rör sig bakifrån, från sidan, och sedan framifrån.
När domaren tittat på din hund får du förhoppningsvis ett rött band som betyder att du ska stanna i ringen. ;) Sen är det dags för nästa hund, osv. När han tittat på alla hundar i just den klassen (tex alla tikvalpar) så ska ni alla som gått vidare gå nåt varv runt i ringen (domaren bestämmer antalet) och domaren placerar då hundarna i den ordningen han vill ha dom. Så placerar han dig längst fram är det bara att hålla tummarna att det blir hans slutgiltiga beslut att placera dig som etta. ;)
Man tävla om vem som blir bästa tik, bästa hanhund och till slut vem som blir bäst i ras. ;)

Kan ha missat nåt nu. men så går det till i det stora hela. :D
 
Sv: hur går det till på utställning??

Det ska finnas en sida där man får följa med på en låtsas utställning ..

Ska försöka rota fram den!
 
Sv: hur går det till på utställning??

nyfiken=)
Vilken kennel kommer din ifrån?
 
Sv: hur går det till på utställning??

Klart att du ska ställa. Och visst kan man få bra bedömningar även om inte hunden kommer från någon välrenommerad uppfödare. Ofta vet inte ens domarna vilken hund de dömer men det kan variera. Det kan också vara så att ditt klantande kan göra att hunden inte visar sig från sin bästa sida vilket drar ner bedömningen. Men man lär sig snabbt. Ett par utställningar och du kommer att vara rena utställningsproffset.

Gå på ett par utställningar för att se vad som händer. Fråga din uppfödare om de inte behöver en handler till någon utställning. Och som sagt, man lär sig snabbt efter hand. Det är inte raketforskning direkt. Det kan dessutom vara riktigt roligt med utställningar.
 
Sv: hur går det till på utställning??

Naggur skrev:
nyfiken=)
Vilken kennel kommer din ifrån?

hon är från en privat uppfödning.
kommer från en tjej i gbg som håller på o starta upp en kennel. =)
hon kommer att ha både Dp och Chihuahua.
var nere och hälsade på och hon hade precis fått hem en 10 mån tik (chihuahua) på 1,1 kg! från belgien.
det var det minsta och sötaste jag någonsin har sett...
absolut ingen smuggel valp utan nu reg i skk och alla papper i ordning så hennes chihuahua kommer man få akta sig för i ringen sen.. ;) (hon har en till nu på a´15 veckor.. )

hon har två dp tikar också.
har inte pratat med henne på ca 3 veckor såläget kan ha ändrats.
Dvs. fler hundar.. :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 759
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp