Hur går det till om man vill avla med sin hund?

S

Skyfire

Jag har ingen erfarenhet alls utav hundavel, så därför kanske ni tycker att mina frågor är lite knäppa? Det sägs ju dock att det inte finns några dumma frågor, utan bara dumma svar, så jag ger det ett försök. :angel:

Låt oss säga att jag har en hanhund som jag vill ha i avel..

Frågor

- Hur går det till? Åker hanhunden hem till tiken eller kommer tiken till hanen och stannar där ett par dagar, eller hur går det till?

- Hur mycket brukar det kosta att använda en hane till sin tik? Vad är okej att ta betalat för en blandras respektiva renrasig hane?

Jag vill veta allt.. :D

Sv: Hur går det till om man vill avla med sin hund?

Du ska först och främst se till så att alla hälso undersökningar är gjorda, olika på olika raser, om du inte vet fråga din uppfödare eller fråga på SKK, vad som gäller för din ras!
Bra också att du kollar upp hans syskon och linjerna bakåt, även detta bör uppfödaren kunna hjälpa dig med, och h-n bör också kunna svara på varför komb. som blev din hund gjordes.
Alla seriösa uppfödare har avels planering och ett mål och syfte med en komb.
Hunddata är annars en guldgruva att hitta uppgifter i!

Sedan är det är tik ägaren som väljer hanne till sin tik.

Vad du kan göra det är att neritera din hund och därmed visa att han finns.
Många tik ägare går på utställning, just av den orsaken att man där kan se många hannar in live.
Är det en bruks/jakt ras bör du ha visat att han kan jobba också!

Annonser är självklart ett bra sätt att tala om att han står till avels tjänst.
Bäst är annonser i rasklubbens tidning, för den läses av uppfödare och tikägare.
Många ras klubbar har dessutom täck hunds lister, som man kan anmäla till.

Jag skrev tidigare om meriter, det är inte nödvändigt att ha en stor vinnande champion hane för att han ska vara intressant för en uppfödare, han kan ha bra linjer som passar tiken och egenskaper som kompletterar den aktuella tiken, eller helt enkelt ha egenskaper som uppfödaren är ute efter.
För självklart är inte avel så enkel som Champion + champion = Champion, men det hoppas jag att alla vet

Till sist var rädd om din hannes rykte, godkänd inte tikar som inte har bra temperament, är fullt friska, och rastypiska.

Jag har haft hela tre hannar som användes i avel, varav en rätt flitigt.
Jag tyckte det var jätteroligt att få veta vad som hände med valparna!
Så när valparna var födda så bad jag uppfödaren om en lista på köparna, skrev ett litet brev till valpköparna där jag berättade om min gosse och sa att jag blev jätteglad om dom ville höra av sig då och då.
Till min glädje gjorde många det, en del så ofta att vi blev riktigt nära kompisar!
Jag åkte alltid, om jag kunde, på de valp träffar som uppfödaren anordnade för ”mina” valpar, ibland gick det ju tyvärr inte, men var med på de flesta.
Och hade uppfödaren fixat ett MH för kullen, var jag självklart där!
Och så träffade jag ju många av valpköparna på utställningar och prov.
Den här biten var ju det som var roligast/intressantast med att låta han gå i avel tycker jag.

Jag har ingen erfarenhet alls utav hundavel, så därför kanske ni tycker att mina frågor är lite knäppa? Det sägs ju dock att det inte finns några dumma frågor, utan bara dumma svar, så jag ger det ett försök. :angel:

Låt oss säga att jag har en hanhund som jag vill ha i avel..

Frågor

- Hur går det till? Åker hanhunden hem till tiken eller kommer tiken till hanen och stannar där ett par dagar, eller hur går det till?

- Hur mycket brukar det kosta att använda en hane till sin tik? Vad är okej att ta betalat för en blandras respektiva renrasig hane?

Jag vill veta allt.. :D

I regel åker tik ägaren hem till hannen, men det kan man ju komma överens om vilket som blir bäst.
Är tiken på rätt dygn och parning går bra, så behövs det inte göras om, men de flesta tikägare vill ha två parningar för "säkerhets skull"
I regel då med en dags mellan rum alternativ dagen därpå.

parnings avgifter på blandras har jag ingen aning om, har värken sysslat med eller kommer att syssla med blandras.
Så det får någon annan svara på.

Parnings avgifter på renrasig varierar efter ras, men i regel motsvarar det ett valp pris.
brukar inte vara så svårt att ta reda på vad som är normal pris för rasen.
En högt meriterad hanne, en import eller en av andra skäl eftertraktad hane kan ta högre avgifter än en hane som har mindre meriter.
Likaså kan en erfaren hanne som bevisligen lämnat bra valpar ta mer än en oprövad hane som ska lämna sin första kull.

Brukar man ta betalt per valp sen också?

Du har redan fått ett mycket utförligt svar men ska bara lägga till en sak.

Hur mycket pengar hanen ska ha beror på hur meriterad han är och vilken ras det handlar om.
Inom min ras är det vanligast att man tar ca 2000kr i språng (om hanen är meriterad) och sedan mellan 1500 till 2000kr per valp. Valparna säljs sedan för ca 12 000-13 000 kr. Tycker det är vanligare att hanhundsägare tar betalt per valp än att ta priset för en valp som betalning.

Brukar man ta betalt per valp sen också?

Finns flera olika sätt att ta betalt för en parning,

Tikägaren betalar hela avgiften, i regel valppris vid parningen, går tiken tom får tikägaren en ny parning utan avgift.
I regel får man omparning också för ett lägre pris om det skulle bli väldigt få valpar.
Är många nackdelar med detta och det har man mer och mer gått ifrån också.

Man betalar en mindre summa vid parningen + per valp när de är ca 3 veckor.
3 veckor tycker jag är lagom, då har valpisarna klarat de första kritiska dygnen och uppfödaren har gått om tid att fixa allt, betala och få påskriven parnings intyg, skicka in reg till SKK och hinna få stamtavlorna i god tid för id-märkning innan hämtning.

Eller som jag gjorde med mina hanar, ingen kostnad för själva parningen, jag har personligen svårt att se av vilken anledning…(fast det är jag det)
Trevligt att träffa tik ägare och prata hund, kaffe kan jag alltid bjuda på, jag bor i ett väldigt litet hus så de kunde aldrig natta över här, utan om det skulle göras fick det lösas på annat sätt (biligt vandrar hem finns som granne tex)
Däremot fick de betalt per valp, tog 1.500:-/valp (är ett antal år sedan)
Nu har jag en ras som oftast får stora kullar 8-10 valpar är inget ovanligt…

Tar man alltså emot tikarna och har dom hemma, där hanen får betäcka dom i lugn och ro? Hur många dagar ska de ha på sig?

Jaha, vad trevligt! :)

Är fodervärd på en hanne, och tikarna ska komma till honom om det blir aktuellt. Tydligen finns det hannar som inte gärna gör sin plikt på nya ställen (medan andra kliver på var som :angel: ).

Jag har chihuahua nu och där har jag hört (för en hanne med iaf någon form av meriter & intressant stamtavla som inte liknar alla andra vavvors i landsdelen) från 2000:- för parning och sedan 2000:- för varje valp, till 4000 för parning & 4000 per valp.. men det är extremt. (Fast om man jämför det med att ta lika mkt betalt som en valp skulle kosta så är det ju inte såå farligt ändå, det är ju sjuka pengar inom rasen just nu, undrar när/om bubblan ska spricka..)

Mitt råd är att du tar kontakt med hundens uppfödare, eftersom han/hon känner till vilka linjer som passar med din hanhund. Det är inte så enkelt som att bara para den ena hunden med den andra, man måste se till att man får bästa möjliga resultat också - och särskilt viktigt är det med mentaliteten. Du har en ras som har en hel del skärpa, det är viktigt att man inte får för mycket av det hos valparna.

Är din hund meriterad på bruksprov? Har den genomfört MH med gott resultat? Är föräldrar, mor-farföräldrar och ev. tidigare hel-halvsyskon MH-ade? Är hunden friröntgad runt om och hur ser ledstatistiken ut i linjerna? Allt sånt är mycket viktigare att ta reda på än hur betalningen för parningen görs upp.

Det vanligaste är att tikägaren åker till hanen, jag har provat med att ta hem flera olika hanar tidigare men ingen av dem har parat på "bortaplan".
Har nyligen parat en av mina jaktgoldentikar med en Jaktchampion, fick betala 1000:- i språngavgift och kommer sedan att betala 1000:- per valp.

Senast ändrad:

Jaha... och så här står det i en annan tråd:

Skyfire
Krypare

Reg.dat: 2007-12-27

--------------------------------------------------------------------------------

Vad är det för ras på din hund?
Han är en tuff mixer utav Border Collie och Labrador.

Hur gammal är din hund?
Han är 1 år gammal.

Vad heter din hund?
Emil, kort och gott.

Vad tränar/tävlar ni i?
Vi tävlar inte i något, utan han fungerar bara som gårdshund.

Så vi som försökt ge seriösa svar kan alltså känna oss blåsta:smirk:

Jo det har framgått tycker jag...

Hur mycket brukar det kosta att använda en hane till sin tik? Vad är okej att ta betalat för en blandras respektiva renrasig hane?

Dessutom har fokus legat på praktiska detaljer kring själva parningen och hur mycket man får ta betalt. :smirk:

TS vet väl att man inte får så många praktiska råd om man säger att det är blandras"avel" man vill syssla med.

Jag tycker det verkar vara låga språngavgifter - eftersom jag fått några erbjudanden om att avla på min jycke tänker jag nästa gång säga OK - men då ska jag ha 1000 spänn per född valp + 2000 i språngavgift.
Syftet m bushavel är väl ändå bara att tjäna pengar på en kull m valpar så då är det väl orättvist om inte hanhundsägaren får en slant.

:eek: där ser man...
Och jag som var så glad över att det var en Belgare och tänkte då kan jag nog ge lite bra råd eftersom jag rätt väl känner till den rasen..

Har du bytt nick igen!? Och om det är samma hund som du skrivit om i flera trådar tidigare, så är det nog ingen god idé att avla på honom.

Men du kanske bara undrar av allmän nyfikenhet :)?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 514
Senast: Migo
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka