Hur går det till när man vill betäcka sitt sto?

Mjuff

Trådstartare
Jag är helt nybörjare på området. När man har valt hingst, och valt seminstation (ska ta transportsperma), hur går man tillväga?
Alltså fixar seminstationen sperman från hingsthållaren, eller ska man själv ringa dem? När åker man dit? Är det någon som måste konstatera att stoet är brunstigt, eller gör man det själv? Ja en massa dumma frågor... ;)
Så förklara gärna för mig hur man gör, steg för steg!
Tack på förhand! :bow:

Sv: Hur går det till när man vill betäcka sitt sto?

Kör stoet till stationen och tala om vilken hingst du vill ha så fixar dom resten. ;) Glöm inte att ta reda på alla kostnader innan du bestämmer dig helt.

Lycka till !

Hälsningar Helen

Okej det låter ju enkelt! ;)
Om någon mer vill svara så skulle jag behöva lite mer detaljerad info. Får hon alltså stå på stationen medans de fixar med inseminering? Jag trodde att man åkte dit med henne, och sen åkte hem. Men som sagt, jag är blåbär inom området. :angel:
Hur lång tid brukar det ta då? Kollar stationen brunst och så alltså?
Kollar dom så hon blivit dräktig, eller åker man tillbaka sen och kollar det?

Mjuff skrev:
Okej det låter ju enkelt! ;)
Om någon mer vill svara så skulle jag behöva lite mer detaljerad info. Får hon alltså stå på stationen medans de fixar med inseminering? Jag trodde att man åkte dit med henne, och sen åkte hem. Men som sagt, jag är blåbär inom området. :angel:
Hur lång tid brukar det ta då? Kollar stationen brunst och så alltså?
Kollar dom så hon blivit dräktig, eller åker man tillbaka sen och kollar det?

Du bestämmer själv om du vill lämna henne kvar på stationen eller åka emellan. Jag tycker att väntar tills du ser att brunst verkar vara på G. Därefter så tar du henne till stationen så att veterinären kan undersöka henne och därefter ultraljuda henne så ni vet vart i brunstcykeln hon befinner sig. Sedan bestämmer du själv om du vill att hon ska stå kvar till insemineringsdagen eller om du vill komma tillbaka. Insemineringen kommer även den att följas upp med ultarljud.

Hälsningar Helen

Vad bra, nu vet jag lite mer! Tack! :bow:
Seminstationen ligger några kilometer från hennes stall, så det kanske blir smidigast att ta hem henne emellan då.

Var försiktig bara , börjar de behandla med antibiotika så kan kostnaderna skena iväg.
Tala om för dem att du hela tiden vill ha en kostnadsrapport så du kan stoppa i tid.
När jag har jobbat som seminassistent ha vissa fått räkningar på 10 000 per sto utan att få dräktigt så var stenhård.

var bor du ?
pm ma mig om vilken seminstation du ska ha så kan jag tala om vad de har för rykte och vad man ska se upp med.
jag ska själv betäcka mitt sto och vet vad man ska kolla upp innan.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: Freazer
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London