Hur går det till när man vill betäcka sitt sto?

Mjuff

Trådstartare
Jag är helt nybörjare på området. När man har valt hingst, och valt seminstation (ska ta transportsperma), hur går man tillväga?
Alltså fixar seminstationen sperman från hingsthållaren, eller ska man själv ringa dem? När åker man dit? Är det någon som måste konstatera att stoet är brunstigt, eller gör man det själv? Ja en massa dumma frågor... ;)
Så förklara gärna för mig hur man gör, steg för steg!
Tack på förhand! :bow:

Sv: Hur går det till när man vill betäcka sitt sto?

Kör stoet till stationen och tala om vilken hingst du vill ha så fixar dom resten. ;) Glöm inte att ta reda på alla kostnader innan du bestämmer dig helt.

Lycka till !

Hälsningar Helen

Okej det låter ju enkelt! ;)
Om någon mer vill svara så skulle jag behöva lite mer detaljerad info. Får hon alltså stå på stationen medans de fixar med inseminering? Jag trodde att man åkte dit med henne, och sen åkte hem. Men som sagt, jag är blåbär inom området. :angel:
Hur lång tid brukar det ta då? Kollar stationen brunst och så alltså?
Kollar dom så hon blivit dräktig, eller åker man tillbaka sen och kollar det?

Mjuff skrev:
Okej det låter ju enkelt! ;)
Om någon mer vill svara så skulle jag behöva lite mer detaljerad info. Får hon alltså stå på stationen medans de fixar med inseminering? Jag trodde att man åkte dit med henne, och sen åkte hem. Men som sagt, jag är blåbär inom området. :angel:
Hur lång tid brukar det ta då? Kollar stationen brunst och så alltså?
Kollar dom så hon blivit dräktig, eller åker man tillbaka sen och kollar det?