Hur går det till hos er? (monté)

ghost

Trådstartare
Jag är ju på gång att komplettera med en montélicens MEN det verkar inte gå så bra.... *suck*

Hur funkar det på era banor när ni bara måste rida upp Ett lopp? Hos oss anordnas kompletteringslopp i samband med tävlingsdagar och kravet är att hästen ska vara montékvalad.

Det ställer ju mig inför ett bekymmer, min häst är väldigt trevlig att köra och rida för MIG, men hon är "fullständigt opålitlig" om jag sätter någon annan bakom henne så vad hon skulle hitta på om någon annan red henne vill jag inte tänka på. :o

En annan variant är ju att snoka upp en montékvalad häst, men var sjutton hittar man en sån bara för en gång???

Personligen tycker jag att det skulle räcka att jag som tränare gick i god för att inkvalad travhäst även kan gå med ryttare men samtidigt förstår jag ju att regler måste finnas. :D

En sak till när jag ändå är igång då...

Vad väger era utrustningar och vad ingår?
Ni som har varit tvungna att komplettera med vikter, vad väger ni???

/// ghost

Sv: Hur går det till hos er? (monté)

På vår bana tror jag att man måste rida dessa lopp(2) under en riktig utbildningsgång och då måste hästen bara vara travkvalad.

Min sadel väger ca 5-6 kg med "allt på". Hjälm och väst väger 2,5 (travhjälm) ridhjälmen är ju lättare... Sen vägr ju skor och kläder också. Jag väger 54-56 och behöver inte vikter...

Hos oss (Romme) kompletterar man körlicensen med en montélicens genom att rida med i utbildningsloppen, ett voltstart och ett auto, förutsatt att man blir godkänd första gången då. Själv uttnyttjade jag mina tvåtusen som det kostade, till fullo, var med i loppen de flesta gångerna, bra träning ju!

Jag tycker det är bra att man måste montékvala speciellt, men är du säker på att hästen måste vara just montékvalad för att du ska få "rida upp"? Här är enda kraven att hästen ska vara kvalad någon gång i sitt liv samt vara i startar ålder.

Hrm. Östergötland är ju en bit bort annars har jag ju två(skaffade mig visst en till drummel igår :o ) inkvalade som du kunde lånat.

Min utrustning väger ca tio kg, ta och ge, har en gammal IKEAvåg så hur korrekt den är kan jag inte svära på. Ha en syntetsadel med vaniga stigbyglar, den väger runt 5 kg och de flest monte´sadlar ligger mellan 4,2 och 4,5 kg så jag har inga planer på att köpa någon sådan. Övrig utrustning såsom väst, hjälp, stövlar och dressen och annat man har på väger ca 5 kg. Jag väger runt 60 kg och behöver defenetivt inte några vikter alltså. :p

Kan du inte komma hit med en häst??? :p

Jag tänker inte heller köpa ny sadel, var och shoppade mig en svanskappehållare på H***s för 35 spänn förra veckan... Här är det stora investeringar på gång. :idea:

När jag frågade travsällskapet så fick jag till svar att man "anordnar" uppridning i samband med tävlingarna på inkvalad häst hos oss. Man kan väl förmoda att man får rida med i ett kval?

Men med tanke på att jag har en svårvoltad häst kanske det vore idé att rida hela kursen? Men det skulle inte förvåna mig om de får full kurs (från början, i slutet brukar det vara glesare) och så får jag inte vara med ändå. :mad:

/// ghost

Haha, jag skicker den nye med posten då, han är ju "bara" runt 180cm hög, men posten tar väl alla paket oavsett storlek?? Så kan du förvara honom åt mig ett tag, jag har ju visst bara tre boxar och det går inte riktigt ihop med fyra hästar. *S*

Ta kontakt md den licensansvarige på banan och hör hur det är, de borde väl kunna ordna så du kan rida upp i ett licenslopp tycker jag? Annars är det väl bara att du anmäler dig till kursen, de borde ju inte kunna neka dig för att du har körlicensen redan? Att ta montélicensen på två gånger(här) var ju ett erbjudande till de som redan hade körlicens, men jag var ju med nästan varje gång och de tyckte att det var bra, speciellt i början när de med mindre rutin behövde lite stöd. *harkel*

Vad bra, jag har provvägt lite och det ser ut som jag ligger precis över min-vikt. Och muskler väger ju mer än fett så jag borde inte minska mer. :D

Typiskt att MIN bana ska vara så stelbent och tycka att jag inte får komplettera i samband med kursen. Om jag inte hade kört tillräckligt många lopp så hade det ju inte varit samma läge...

Jag hoppas på svar att jag får gå kursen, annars får jag väl annonsera på banan efter inkvalad häst.
Det är ju inte riktigt samma att starta med full volt som att rida ett kval där det kanske är 2-3 hästar i volten...

/// ghost

Vad bra, jag har provvägt lite och det ser ut som jag ligger precis över min-vikt. Och muskler väger ju mer än fett så jag borde inte minska mer. :D

Typiskt att MIN bana ska vara så stelbent och tycka att jag inte får komplettera i samband med kursen. Om jag inte hade kört tillräckligt många lopp så hade det ju inte varit samma läge...

Jag hoppas på svar att jag får gå kursen, annars får jag väl annonsera på banan efter inkvalad häst.
Det är ju inte riktigt samma att starta med full volt som att rida ett kval där det kanske är 2-3 hästar i volten...

/// ghost

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 762
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 797
Senast: yamyam
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 217
Senast: Flixon
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 877
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka