Hur går det till egentligen?

M

midnight surprise

Jag var på FT läger och skrev teoriprovet (alla rätt :banana: ) utan att jag innan knappt sett en FT tävling. Har väl skapligt grepp om hur det funkar men kan ingen snäll människa kort (eller långt) berätta hur det går till, lite av de viktigaste reglerna man bör tänka på etc. :crazy::)
skulle vara jättesnällt, förstår mig knappt på startlistorna på hemsidan...:crazy:
först är det väl dressyren, dit får man en exakt starttid, sen kan det vara samlathopprov och hur vet man då ordningen? Men annars har man en halvtimme mellan dressyr och hoppning?
Sen då? får man en exakt startid för terrängen också eller?

Hjälp, vill gärna tävla FT deb. i slutet av Juli eller början på augusti..:)

Sv: Hur går det till egentligen?

Hej,
Jag tävlar lite i Frankrike, men jag tror reglerna är det samma.

Man börjar med dressyren, där får man startid. Ca max en halvtimme efter ska man rida hoppningen, och där är det ingen bestämd order, du har ditt startnummer så dom identifierar dig utan problem. I terrängen så brukar det vara i nummerordning, därför är det bra att checka med dom som håller tävlingen när ungefär du rider.

Reglerna jag tänker mest på:
- Godkänd säkerhetsväst & Hjälm
- Nummerlapparna
- Långärmat

Hoppas det kan hjälpa dig.
Mvh
Mimmi

ok tack!:)
men jag har hört (tränaren sa det på teorin) att det kan vara "samlat hopprov".... då får man en ordning men är det samma som i dressyren då lr?

:crazy::)

men jag har hört (tränaren sa det på teorin) att det kan vara "samlat hopprov".... då får man en ordning men är det samma som i dressyren då lr?

:crazy::)

Samlat hopprov brukar bara vara aktuellt på lite större tävlingar och då startar man efter startordningen i dressyren.

Annars är det att man SKALL ha hoppat sitt hopprov inom en halvtimme efter avslutad dressyr. Man skall vara lite observant på detta då vissa föreningar tar tid på ekipagen och har du inte hoppat i rätt tid så finns risken för att du kan bli utesluten

något mer jag bör tänka på??:crazy:;)

:)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva om två saker idag. Det första är om hur det går nu och lite om hur det kommer bli och ja allt sånt. Och sen det andra...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 596
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar