Hur går det med höet i år???

bettysmatte

Trådstartare
Blir det mycket/lite, hur blir värdena, etc? Jag undrar speciellt om Skåne, mer specifikt Kristianstad, Hässleholm och de trakterna. När brukar man kunna ta andraskörd av torrhö här?

Sv: Hur går det med höet i år???

Hej! Här har dem (knislinge) iaf tagit i första årets skörd för någon vecka sedan på dem flesta ställena. Båda torrt och ensilage. Svårt att säga hur året sköd kommer bli då det beror på sommaren, men vi kan väl hoppas på att dem hinner med 3 skördar, för då blir det billigt :D

Det låter ju positivt :laugh:! Ja, låt oss hoppas på en mer "normal" sommar i år så kanske det finns chans till att det blir rejält med hö för en gångs skull!

Någon so vet hur det blir med priserna?

Då tönke jag mest på gödningen som ökat med det dubbla nästan vilket måste ge ett ökat pris, eller?

Har ingen aning men vi beställde precis av det nya och betalar 2 kr kg. Analyserat med helt ok värde:)

Med moms?
Gav du lika mycket med moms förra äret med?

med moms.. dock kostade körningen också men det betalas ju vid sidan om.

Hej!

Min granne har fått in det dubbla än förra året på sina åkrar. Det har växt som sjutton här ute i där jag bor (mellan Sjöbo och Hörby)!:laugh: Skulle egentligen inte kunna köpa av grannen i år p g a att de har fler djur i år än annars men hon ringde efter att de kört hösilagebalar hela natten och sa att det är lugnt, jag kan få så mycket hösilage jag önskar i år också:D:D:D

Senast ändrad av en moderator:

I mina trakter blir första skörden större än vanligt (västragötaland) de flesta har fått in sitt men endel är kvar men dom får nog in sitt nu iveckan.!

Påtal om gödselpriser så har dom nu rasat vilket kan ge er gott hopp om billigare foder nästa år!!:idea:

Hoppas nu vädret håller fint några dagar då vi slog vårat gräs idag och pressar nog på tisdag eller onsdag (hösilage). Så imorgon blir det fram med vändaren:laugh:

Kankse inte så konstigt att gödselpriset rasat med tanke på att alla redan tagit hem det som behövs o ingen köper mer?

Nä konstigt är det inte, men bra!! :laugh:

KL

Det låter ju som om det kanske går riktigt bra i år med hö :)! Dock har det inte kommit ut några annonser ännu, så jag antar att det betyder att folk inte riktigt vet hur mycket de har/får ännu?

Troligtvis har inte alla fått in förstaskörden än. Men efter denna vecka är nog dom flesta klara. Så då borde det börja komma annonser.
Sen kanske man är försiktig med att sälja innan man vet hur andra skörden blir!

KL
Har fått mer på första skörden i år än vad vi fick två skördar tillsammans förra året. Men har fått sämre värden än förra året också. Har en kvot på 6,6 - 6,7 i år. Förra året låg det på mellan 10 och 11 i bägge skördarna.

Låter bra för mina fånghästar!!

Vad har du för energivärden? Jag vill ju att de ska kunna äta mycket, men ändå inte bli feta.

*kl*

Jag har slått idag. Tyvärr hannjag itnehela gärdet innan slåttern gick sönder så jag har tillägnat hela em och kvällen med att skruva.. och jag har :devil:skruv kvar.. sen är den klar, men :devil:skruven har jag hållt på med i 1½timme och den sitter mer än fast..

Körde också sönder slåtterkrossen, men det var inte så farligt, kraftuttagsaxeln gick sönder vid fästet så det gick inte lyfta den:mad:
Men det fixa vi till med lite svetsning!!:)

Hoppas du fått ordning på skruven;)

Helt perfekt för mig:)! Hoppas att jag hittar sådant hö när annonserna börjar komma!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka