Hur går det med höet i år???

Sv: Hur går det med höet i år???

Jag undrar lite hur det kommer sig att alla tar analys på höt när de har köpt det???

Jag menar hur vet man då att det är ett hö som passar ens behov? Det kan hända att jag är i en speciell situation med min fånghäst. Men jag menar jag kan ju inte bara köpa hem ett hö, som sen efter analys visar sig ha på tok för mycket energi och inget protein, för det har jag ju ingen användning av till min fångis.

Hur vet ni att ni inte får ett hö som passar er häst dåligt?

Här blir det massor med hö,hösilage,stora o små balar.
Olyckligtvis kom en åskskur :devil: i går em och förstörde mitt hårda arbete,15 hektar nysträngat snustorrt hö,med ny flexibalmaskinen körd av en granne,tror vi körde 30 min och sen var det bara att lägga ner.
Idag blev det till att vända alla strängar igen och så hoppas vi att det är snustorrt i morgon.
Och ska jag vara ärlig så vill jag inte se gräs något mer i år :eek::angel:
Analysen är inskickad men kommer nog inte förän nästa vecka

kl

Imorse/inatt kom det en oväntad regnskur här och vi hade ute höbalarna.. Hoppas nu bara att det inte hann bli fööör blött! :mad:

Jag har inga fång hästar,inga känsliga hästar alls faktiskt.Hade man tex haft en känslig häst,så kunde man kanske köpa färdiganalyserat hö med annorlunda värden till bara den.

KL

Jag har intryck av att de flesta har fått in bra med hö i år och att det har varit en sen skörd, men hur påverkar detta andraskörden? Kommer det hinna växa till sig nu till en andra skörd, när första skörden blev så sen?

För våran del blev det en tidig skörd(norra bohuslän) Förra året tog vi första skörden runt 20e juli,och det blev ingen andra skörd.Detta pga extrem torka i maj bla.Det växte inte.Och sen regnade det konstant istället.Så vi är jätte nöjda,och hoppas på även en fin andra skörd inte allt för sent.

vi slog den 24 juni.Inne på skullen den 29 juni. strålande torkväder hela tiden.Fick den största skörden på länge .ungefär det dubbla gämfört med i fjol.Sänder iväg analys på måndag.

Och som det ser ut för dem som slog samtidigt som oss här uppe har dom oxå fått stora skördar . värre för dem som väntade några dagar då det hällregnade i går.Och det ligger en del kvar på fälten har jag sett.

Men överlag tycker jag det ser ut att bli ett riktigt bra höår. priserna på annons ligger från 1,50- 2,50 kr kg för torrhö.

Jag undrar lite hur det kommer sig att alla tar analys på höt när de har köpt det???

Därför att i vårt fall är det viktigast med en säker leverantör, god hygienisk kvalitet osv. Vi har dessutom köpt från samma i flera år och vet att energi och mineraler brukar ligga på normala värden men lite lågt i protein. Och det är inte svårt att fodra med, bara ge lite lusern om det inte räcker med protein.

Det har faktiskt varit väldigt svårt att hitta hö med höga proteinvärden här i trakten, om man inte vill ha hösilage då, men det vill inte jag.

Jag har bokat ett hö nu. Analysen för i år är inte klar, men förra årets finns på hemsidan. Då var det en bra balans mellan protein och energi, och jag hoppas att de får det i år också. Energin får gärna vara lite lägre än förra årets värde (8,5 mj) dock...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka