Hur går det med höet i år???

Sv: Hur går det med höet i år???

Nu har det börjat "ploppa upp" annonser, men årets trend i Skåne och Blekinge verkar vara att man som kund hämtar pressade balar direkt från fältet. Jag förstår att det sparar mycket arbete för bönderna, men det är tyvärr inget lämpligt alternativ för mig som inte har de rätta lagringsförutsättningarna...

Årets förutsättningar för en bra skörd kan inte vara bättre här i blekinge iaf. Sol och regn jämt blandat. Bönderna kör in hö/ensilage i mängder har jag sett när jag kör förbi alla fält längs med e:22:an.

Har en annons ute angående att jag vill köpa hö där jag väldigt detaljerat beskriver vad jag letar efter, dvs hö lågt i energi som ska vara till fånghästar. Jag har hittills fått ett svar. Deras hö ligger på 9,5-10 mj och innehåller timotej men även rajgräs...:crazy: Låter väl knappast som hö till fånghästar...:confused: Alldeles för högt i energi och dessutom med rajgräs som fånghästar absolut inte sak äta pga den höga fruktanhalten.

Nu har det börjat "ploppa upp" annonser, men årets trend i Skåne och Blekinge verkar vara att man som kund hämtar pressade balar direkt från fältet. Jag förstår att det sparar mycket arbete för bönderna, men det är tyvärr inget lämpligt alternativ för mig som inte har de rätta lagringsförutsättningarna...

Jag har också lagt märke till det. De senaste vintrarna har ju varit ganska tuffa när det gäller att lagra hö. Vi fick massor fördärvat för några år sedan. Vi kan klara det om vi täcker det helt och hållet med halm. Men det innebär att det inte finns så mkt annat än ensilage för många. Vi kommer att beställa en del hö och resten ensilage - om jag får bestämma. Min egen häst har nog ätit den ensilage hon ska i sitt liv.

dom vet väl inte vad en fånghäst ska äta utan vill bara sälja hö. sällan höbönderna har häst!

Nu är mitt hö på gång! Det pressas idag under dagen och ikväll kommer första lasset.Sen fortsätter det väl så veckan ut! Det ser verkligen lovande ut.Här i norra bohuslän har det varit svårt att få tidigt bra hö.Har fått hö som varit skördat i mitten-slutet av juli i flera år nu.Men i år blir det toppen hö! :banana:

Det annonseras hö på fält alltid när det är fin prognos framåt i flera dagar (är det regn på väg ser alla till att få in balarna fort innan de blir fördärvade) så det är ingen ny trend bara ovanligt bra väder. Ett bra sätt för dem att slippa en hel del jobb och för en själv att kunna köpa billigare hö.
Dock säljer ju många inte slut på fältet utan sedan kan man ju köpa det när det är inplockat det är bara att det då inte är samma låga pris som gäller iom att de har haft mer jobb med det.
Att du inte fått svar när du kräver vissa analysvärden är ju inte så konstigt då ingen hunnit få analyssvar på det som ligger på fältet än.

Jag pressade ett lass med hö igår, det blev löspressat, men eftersom det bara krånglade så ringde jag ett par stycken som kör åt folk så lite blir rundbalat på onsdag och resten på torsdag. Det är för tidsödande med löspressade balar.. Allra helst när man kör själv och har två småbarn och ska sälja en häst mitt i allt. Så det blir plastade rundbalar med hö, så slipper det ligga under tak.

Lite KL, men erftersom du tog upp detta med plastat hö....

Hur funkar detta med plastat hö?
Jag trodde det hette hösilage så fort det var plastat, men upplys mig gärna om de rätta termerna.

Har sett flera annonser nu, där det står hö, men det är bilder på plastade balar. Kan man vara säker på att det är hö då?

Antar de är lättare att förvara, men hur är det med risk för mögel i såna balar? Annnat man bör tänka på som kan vara fördel/nackdel med plastat hö?

Min häst verkar ha svårt att klara av ensilage och hösilage - därför denna nyfikenhet!

Ett hö är helt torrt,hösilage är mittemellan hö och ensilage,alltså "blötare". Alla tre sorterna kan vara plastade.Enda sättet att få veta om det verkligen är hö som är plastat är att fråga!

Okej det var ju som jag trodde då. Men varför är det inte fler som plastar hö då? Det måste ju vara mycket lättare att förvara.

kl

Har fått mitt pris. I år blir det 18.50 per bal inklusive moms. Skulltorkar. Toppenfint. Jag frågade lite tveksamt min höbonde om han verkligen tjänar något på det. Han sa att han inte vill hugga i som många gör. Det räcker till diesel, maskinerna och blir några kronor över, sa han. Snacka om att jag är nöjd.:laugh:

Hur mycket väger en bal då? jag betalar 1 krona kilot och får gratis hemkörning.(eller ja..jag får bjuda på grillat när dom kommer:))

Någonstans mellan tio och tolv kilo. Billigt för mig. Antagligen är storbalarna billigare.

Lite KL, men erftersom du tog upp detta med plastat hö....

Hur funkar detta med plastat hö?
Jag trodde det hette hösilage så fort det var plastat, men upplys mig gärna om de rätta termerna.

Har sett flera annonser nu, där det står hö, men det är bilder på plastade balar. Kan man vara säker på att det är hö då?

Antar de är lättare att förvara, men hur är det med risk för mögel i såna balar? Annnat man bör tänka på som kan vara fördel/nackdel med plastat hö?

Min häst verkar ha svårt att klara av ensilage och hösilage - därför denna nyfikenhet!

Ett hösilage har sileringen börjat. I ett plastat hö så är det precis som vanligt hö, bara att det är plastat. Det luktar precis lika dant. Silerat luktar speciellt.

Det går aldrig att veta till 100% om det är torrt, men mitt är så pass torrt att det inte kan bli nåt annat. Jag har ett surhål på gärdet och där kan det bli blötare.

Jag har haft små hål på ett par av mina balar som plastades i fjol. Det blev dåligt precis runt hålet, men eftersom det är så pass torrt så hände det inget med resten av balen.

Nackdelen är väl att det är dyrare (50kr/bal för balning och 120kr/bal för balning och plastning), annars ser jag bara fördelar med det. Mitt plastas ikväll. Och det torrhö som bara ska storbalas, görs imorgon.

En fördel är att det inte vänds så mycket och det blir mycket blad kvar, likaså lite jord eftersom det inte hanteras lika mycket som torrhöet.

Jag har bara plats för några få balar inne på logen så därför blir lite balat och resten plastat. Ska bli spännande att se hur många balar det blir, det är sååå svårt att se hur mycket det blir på gärdet innan plastning.

Det låter ju bra:idea:

Jag antar att det är mindre risk för mögel då?
Men om det nu inte är riktigt torrt när man plastar möglar det då eller sätter ensileringsprocessen i gång?

Min häst har hittills funkat hyfsat på väldigt torrt hösilage, men det skiftar ofta mycket mellan olika balar, så jag vet int eom jag vågar lita på det.

*kl*

Vi fick de första tonnen hemkörda idag av vår höbonde. Fint torrt småbalshö som kom i princip direkt från fältet. Nästa lass kör han över senare i sommar och sen tror jag sista lasset får komma i vinter när vi fått fodra upp lite så vi får plats.
Här kostar det 2,25kr/kg hemlevererat och med analys.

Det låter ju bra:idea:

Jag antar att det är mindre risk för mögel då?
Men om det nu inte är riktigt torrt när man plastar möglar det då eller sätter ensileringsprocessen i gång?

Min häst har hittills funkat hyfsat på väldigt torrt hösilage, men det skiftar ofta mycket mellan olika balar, så jag vet int eom jag vågar lita på det.

Ensileringsprocessen sätter igång vid en viss fuktighet, jag har fått hösilage i surhålen ibland och torrhö resten.

Mögel får du om det står fuktigt, ex på en skulle. Men eftersom dom är plastade så händer det inget alls.

Jag vet att mitt hö är billigt,men jag visste inte att det var så billigt! Betalar ju som sagt en krona kilot rakt av.Kanonfint hö.Ska skicka in analysen så fort allt är inne och jag räknar med riktigt bra värden i år,så bra så att jag förhoppnings slipper kraftfoder i vinter:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka