Hur går det inför tävlingssäsongen?

Sv: Hur går det inför tävlingssäsongen?

Det går rätt så bra tycker jag. Vi har i alla fall blivit mycket bättre sen förra säsongen, och då gick ju den ändå mycket bra...Vi ska starta i två lätta tävlingar nu i vår och sen blir det 3-4 medelsvåra i sommar. Sen får vi se vart resultaten tar oss! Själv då?

Hehe, har för svårt att bestämma mig för vilken häst jag ska satsa på... så jag kommer nog inte "ut" den här säsongen heller. Fast nu börjar jag vara väldigt sugen, får väl "funktionära" denna säsongen så att jag friskar upp minnena lite, så kanske jag dyker upp nästa säsong, med parshettisar om jag bara kan fokusera mig (och har råd att köpa vagn, hmm... Sambon!!!! Vart är du?!!! :angel: ). Pm:a om det behövs funktionärer, har funktionärat på både precision och maraton (fast jag vill bara vara med en dag :D ... Måste hinna vara ledig också!)

det börjar släppa nu och det känns bättre o bättre. hästen (ponnyn) är mkt starkare i år och har musklat på sig fint, han har även mognat psykiskt. han är fortfarande rätt ung och har lite kvar till att orka bära sig hela tiden, men det tar sig verkligen.

vi tränar mot att debutera i msv i år, men börjar med ett par lätta klasser och så ser vi hur vi gör när den msv närmar sig, hur vi ligger till osv. totalt blir det nog 4-5 tävlingar.

Det känns som att vi ligger ganska bra till i träningsupplägget. Jag blev lite orolig när det låg snö och is kvar så länge. Jag har bara kunnat köra i 3 veckor, men han verkar inte ha tappat så mycket i kondition efter mitt idoga tömkörande. Och i maj är det PREMIÄR!! Premiär för ponnyn (han är 4 år) och premiär för mig! Jag har aldrig tävlat i körning förut och bara kört sedan ett år tillbaka med min lilla shettis. Och allting känns väldigt spännande! Vi ska vara med i serietävling i körning i Lätt klass vid 3 tillfällen. Dessutom ska han gå kvalitetstävlan i höst och då visas körd.

funktionär :) Vart bor du?

Nu är vintern äntligen över. Träningen har varit oerhört bra i vinter, växlat mellan att träning i snö och i ridhus vilket har gjort hästarna starka. Har tränat för Christer Pålsson 1gång/mån under vintern och 1 gång i månaden för Tomas Eriksson så hästen känns väl förberädd. Första tävlingen blir Eskilstuna /Rölagg MSV 6-8 maj vilket känns ganska sent att komma igång. Men eftersom jag har ny häst så måste han kvalas. (Tråkigt att man missar de två internationella vår tävl) Sedan blir det Falkenberg 20-22 maj, Linköping 4-6 juni, Johannesberg 1-3 juli, Flyinge 22-24 juli, SM 12-14 aug, Åsbo 26-28 aug, NM i danmark 22-25 sep. Möjligen skall även en utlandstävling klämmas in någonstans.
Nu vill man bara trycka på spola fram knappen så det kommer igång.
/M

Några mil utanför Umeå... :D

Lycka till allihopa!

Senast ändrad:

Det känns väldigt bra just nu. Var på första tävlingen igår och det gick ganska bra. Kom nia av sjutton. Dressyren har blivit mycket bättre sen förra året, nu är det bara jag som måste lära mig köra ordentliga vägar också så skulle det nog kunna bli riktigt bra. :) Maraton med nya vagnen var en riktig höjdare. Går inte ens att jämföra med den jag haft förut. Missade rejält i ett hinder, men var näst snabbast i ett och tredje snabbast i ett annat så jag är nöjd ändå. ´Nu är det bara att träna vidare till nästa tävling som blir i Eskilstuna.

Ha, nu vet jag vem du är.
Återkommer om groom till dig i veckan.
/M

Asa_S skrev:
Några mil utanför Umeå... :D

Lycka till allihopa!

Prefekt! Vi har tävling på URF om 2-3 veckor :D pm:a om du är intresserad!

Ja, det var väl inte så svårt efter vad jag sa när jag ringde och du sen läste det här. :) Dig visste man direkt vem du var. Hoppas du hittar någon som vill grooma för mig. Enligt min mamma så krävs det en självmordskandidat, men de som har åkt med hittills har ju överlevt.

Jag förstår hur din mamma tänker, Hon gillar ju fina dressyrekipage! Men tror att du skulle tjäna på att köra lite långsammare och då göra mindre misstag. Med dressyren så är det bara och träna på. Skönt att du äntligen har kommit igång med träning och tävling efter hästens alla skador.
/M

Jag försökte faktiskt ta det lite lugnt i lördags, men både jag och hästen har en tendens att bli lite överambitiösa :angel: Riktigt skönt att hon är frisk nu, men det har hon varit i två år nu. Bara lite synd att vi missade halva vintern för att jag blev sjuk istället.Men nu börjar vi nog komma ikapp igen. Så se upp nu, snart slår vi dig också :)

Skulle inte bli förvånad om du slog mig framför allt inte i maraton, med tanke på er fart. Men det blir oxså så att ju högre upp i klasserna man kommer dessto tajtare är det i hindren vilket gör att farten sänks och kontrollbehovet ökar. Är jätte glad att du tillfrisknat, vi (jag & Anna) var ganska oroliga för dig ett tag.
Kanske är det dax att göra om vår Frankrike turne snart! Har inte skrattat så mycket som då någonsin.
/M

Vi tävlade också i helgen. Jätteroligt, för vi vann maraton! Han var väldigt pigg och framåt. I precisionen gick vi dubbelnolla men jag missuppfattade det hela lite och trodde att det var idealtid i omkörningen så vi tog det lite för lugnt! Dressyren var inget att skryta med direkt. Han kändes jättefin på framkörningen men så fort vi kom in på banan stelnade han (vi?) till och det blev inget bra!
Bara att öva på!

Ja, frankrike var roligt. Du har inget bra förslag på vart man kan åka den här gången? Det får inte vara nånstans där du ska tävla för sånt har man inte tid med på våra resor. :) Jo, maraton skulle jag kanske kunna slå dig i, tillexempel om du skulle hitta på nåt konstigt och bli diskad och jag lyckas genomföra. Om jag någon gång skulle känna mig färdig för svårare klasser så får vi hoppas att jag lärt mig styra hästen först. Det kan vara en fördel. Sen tycker jag att en bra dressyr är kvitto på bra körning, maraton och precision kan man få bra resultat i på ren tur. Så det blir till att fortsätta träna MYCKET dressyr med andra ord.

Grattis!
Jag visste inte riktigt heller hur det var med idealtid eller inte. Visste att det skulle vara borttaget, men sen så stod det ju idealtid för omkörningen på papperet med banlängd och tider man fick. Jag frågade domaren hur det skulle vara.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
581
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra året konstaterades ett utbrott av EHV-1 på Mantorp Hästsportarena. Inför årets tävlingssäsong har man infört en etablerad...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
440
Senast: yamyam
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka