Hur går det i Hermanstorp?

the_connemara

Trådstartare
Är ju tävlingar denna helgen. Började med dressyren i fredags. Var väl endel som skulle dit? Hur funkar arrangemanget?

Sv: Hur går det i Hermanstorp?

Jag har precis kommit hem efter en väldigt speciell och förvirrad helg :crazy:

Det började med att hästen vrickade sig och var halt i början av förra veckan veckan men blev ohalt igen efter bara ett par dagar. Men jag red inte Gärds som jag hade tänkt utan red rätt så lugnt fram till i torsdags då jag hoppade lite inför helgen.
Kändes bra och på fredagen trimmade jag dressyr, hon var jättefin men när jag travde hem kändes hon halt igen.
Så vi bestämde oss för att inte åka. Sen på kvällen var hon helt ok igen och på lördag morgon helt klockren, inte det minsta halt ens på volt. Så vi åkte ändå :)
Besiktingen sen var väldigt nervös, jag inbillade mig att hon var halt igen när vi kom fram, men min tränare tyckte absolut inte det och som tur var inte veterinären heller... Kul det hade varit att åka 17 mil för att visa en halt häst och sen åka hem :angel:

Jag vågade iaf. inte rida fram så mycket till dressyren och hästen var rätt spänd. Vi fick 57 straff med en felridning, vilket väl är ok med tanke på omständigheterna. Jag var inte direkt förberedd på att rida.
Hoppningen nolla trots att jag krånglade till det i starten, jag var påväg mot rätt första hinder när jag helt plötsligt tänkte något skumt, vände och red mot debutant ettan istället. Precis innan jag skulle hoppa såg jag att det var fel färg på nummerlappen och tvärvände igen. Sen kom jag faktiskt ihåg hela banan :D
Så första dagen rätt lyckad trots allt, men det var inte terrängen...

Hon kändes riktigt fin på framridningen, hoppade jättefint och var på hugget. Sen på banan var hon inte alls som vanligt, var rädd för allt och stod emot som tusan. Fick ett stopp på ettan, kom över tvåan efter stor övertalning och stannade ut oss på trean och fyran. Hon brukar vara lite spänd och tittig men inte värre än att det går att trycka över henne över första hinderna och sen kommer hon igång, idag ville hon inte alls :(
Skulle kunna vara att hon har lite känningar i benet iaf. Men jag tror nog mer det beror på att hon inte har hoppat terräng alls sen Vinslöv och banhoppning bara en gång. Hon behöver hållas igång med det för att inte bli sådär spänd och tittig, nu har jag inte kunnat det eftersom jag var rädd om hennes ben...

Jaja, det var bra och fina tävlingar iaf. Och jag tror jag pratade med Novali01 också, men är inte säker...
Det brukar komma fram folk och prata som känner Tobbe och som tar förgivet att jag vet vilka de är för det. Jag brukar låtsas som att jag vet precis och snällt prata på :angel: :D
Sen när jag febrilt försökte komma på vem det var efteråt, kom jag på att hon hade sagt någon om att hon hade haft en Magritte häst med och att det kunde har varit Novali01 ;)

Tja är ganska nöjd med helgen men just nu känner jag mig mest förvirrad...

Dressyren var lite spänd, traven var fin men skritten var nästan obefintlig, men men så är han ibland och 60 staff är väl hyfsat.

Hoppningen gick perfekt, absolut bästa vi gjort i år.

I terrängen är jag missnöjd med resultatet men nöjd med prestationen :smirk: han kändes mogen och fin på allting. Han blev överraskad av att det var en grav under trakenern och hoppade undan men tittade inte alls på den efter en liten volt. I vattnet var jag lite orutinerad och hade inte honom rakriktat och tillräckligt fokuserad på uppgiften så vi missade ön och fick lägga en volt. Men med lite mer rutin så blir det nog bra för på hinder var han mkt fin :love: Dock så ska vi nog testa ett annat bett så att vi inte bara kan reglera farten utan även svänga:o

Men förvirringen blev total nyss när jag kollade på resultaten och står som utesluten :confused: :mad: jag kan inte komma på att jag missat något:confused:

Jag och Barcelona blev 6:a i lätt klass, arrangemanget funkade bra men det var inte så bra med den lilla framridningen och starten ut till terrängen tycker jag var katastrofal för dom unga hästarna , inte bara för att jag inte ens kom igenom startlinjen med 5åringen:angel: men att rida förbi ett lysande vitt jakttorn på en smal stig var ingen hit för dom flesta i debutanten då en del inte kom fram dit och dom flesta fick trava för att komma till första hindret. Inte direkt en psykologisk och inbjudande start mao

Håller med , såg många ponnyer som fick stopp på första hindret, är glad att inte min guling debuterade där som jag först tänkt.

Jamen det ju klart att det var mig du pratade med!;) :rofl: Inga bukefalister kommer undan...;) Kunde ju inte undgå att se vem du var när jag såg dig med nummerlapp på...men jag förstod nog redan när vi gick terrängen att du var du...he he

Synd att hon inte gick så bra, har du kollat efter hovböld? De kan ju komma och gå på det viset...hon är iaf så himla fin och som sagt, enormt lik den Magritte hästen jag hade för några år sen!

Jamen det ju klart att det var mig du pratade med!;) :rofl: Inga bukefalister kommer undan...;)

Nä du är duktigt på det. :idea:
Jag kom på efter 100 m att det var Fio jag mött. Så lång tid tog det för liljeholmens att tändas. Insåg sen att det var henne jag mötte på häst vid starten också men då var jag så taggad att jag inte såg något... (jag noterade en guling)

Så jag "såg inte" så många bukisar..

Olgaklara kom inte till start i terrängen när hon sett alla gravarna i debutant, ville inte hamna i någon av dem :devil:
(Nåja hon har en förklaring som jag köper efter en halvgalen häst i hoppningen..) Det är ju en hopphäst hon har. :)

Jaja, det var bra och fina tävlingar iaf. Och jag tror jag pratade med Novali01 också, men är inte säker...
Det brukar komma fram folk och prata som känner Tobbe och som tar förgivet att jag vet vilka de är för det. Jag brukar låtsas som att jag vet precis och snällt prata på :angel: :D
Sen när jag febrilt försökte komma på vem det var efteråt, kom jag på att hon hade sagt någon om att hon hade haft en Magritte häst med och att det kunde har varit Novali01 ;)

Det där känner jag igen :D Har massa ansikten jag pratar med på varenda connemaraarrangemang (hjälper en engagerad uppfödare) men har igen aning om vilka de är :rofl:

Hoppas det blir bra med pållens ben om det nu är det som spökar :mad:

Håller med , såg många ponnyer som fick stopp på första hindret, är glad att inte min guling debuterade där som jag först tänkt.

Som jag nog skrivt ngn annanstans så är det pga markägaren, vi får inte längre utnyttja den biten där start o målgång samt framridning hölls förr tyvärr...

Hur funkade det att gå i mål då? Blev inte massa folk som hängde kvar och var i vägen?

Som jag nog skrivt ngn annanstans så är det pga markägaren, vi får inte längre utnyttja den biten där start o målgång samt framridning hölls förr tyvärr...

Hur funkade det att gå i mål då? Blev inte massa folk som hängde kvar och var i vägen?

Målgång var ok, tror alla stack iväg så fort de kunde därifrån. Men man kan ju använda "Ponnystarten" eller målgångshindret som start istället? Som det var nu var det ju väldigt krångligt med taggade hästar som undrade var i hela friden man var på väg....

Målgång var ok, tror alla stack iväg så fort de kunde därifrån. Men man kan ju använda "Ponnystarten" eller målgångshindret som start istället? Som det var nu var det ju väldigt krångligt med taggade hästar som undrade var i hela friden man var på väg....

Tror de skrev i PM:et att man skulle gå därifrån direkt för att lämna plats. Ska framföra ditt förslag :idea:

Tror de skrev i PM:et att man skulle gå därifrån direkt för att lämna plats. Ska framföra ditt förslag :idea:

Framför då också tankar om att försöka undvika kaos i trafiken som det blev på lördagem. Jag blev istort sett vansinnig på en idiot till p-vakt som bara vinkade fram mej :devil: - jag började tuffa upp för backen och sen tvärstopp mitt i backen- fullt med transporter framför och bakom. Så lagom kul att stå där med lastbil och vänta på att någon annan skulle ta initiativ. (Jag kunde ju kört och föst dem framför mej :angel: ) Där var minst 12 bilar med släp på väg ner och vi var minst fem på väg därifrån. En mamma i hästtransport bakom började lipa för hon blev rädd för skador när hästen stod i lutning så länge. Ponnyn började faktiskt stegra och dumma sej. Kanske inte så stor risk men himla onödigt av arrangörens p-vakt.

Flytta starten och få till en bättre väg till 1:a hindret (eller byt 1:a hinder) iallafall i 90-klassen. :)

Sen tjatar jag om endagstävlingar. Det blir så himla dyrt med 2-dagars och en massa dötid. Nu fördrev vi tiden på Ullared :idea: men det blev ju inte så billigt precis. :eek:

De har skrivit om starter o banstärckning på hemsidan oxå, fått mycket bra tips av bla Anna Hassö mfl som vi/de (jag sitter ju på bak 20 mil bort o pluggar till tentor när de behagar arra flt) tänker fixa till. Ska bli ny start osv, det är ju jobbigt när vi inte har samma marktillgång som tidigare.

2-dagars blir oxå dyrt, för den arrangerande klubben. Desstuom är det så himla många anmälningar, det går liksom inte ihop, dressyren hinns inte med (fick ju lägga på fredagen nu oxå). Väldigt tråkigt att säga nej till så många som det handlar om. Knappast terräng heller, dock inte insatt i just årets planering. Mina föräldrar brukar ägna MÅNGA timmar åt att ens få det att klaffa och de är eg inte med och arrar flt längre, just pga att det är så mycket jobb. Mamma jobbar natt o sitter med det på nätterna, pappa (och oftast även mamma) tog alltid semester från jobbet minst hela sista veckan när de var med i flt sektionen. Ska det bli bra måste man lägga ned tid, men man kan inte få 48 h på ett dygn ;)

När är det eg billigt att gå på GeKås (det heter I Ullared, PÅ GeKås :p ), jag har fortf inte lärt mig efter 22 år :angel:

Låter som att P-vakterna oxå behöver radiosamband, ska framföra det :idea:

Då får väl jag framföra mina åsikter oxå :)

Tycker väldigt bra om Hermanstorps tävlingar, välorganiserade!

Kan hålla med om föregående talare att det är väldigt synd med 2-dagars tävlingar, blir väldigt dyrt för oss ryttare!

Tyckte banan var ok men som andra sagt, starten var helt värdelös! Alldeles för smalt, krokigt och mycket att titta på. Nu fixade min häst det men han har en hel del rutin sen tidigare år (fast han undrade vad vi höll på med ;) ). Min tanke for iväg om det hade varit en orutinerad häst jag suttit på, då hade jag inte startat. Tyckte det va lite mkt "kombinationer"... fast man kunde ju lägga volter på flera iof, så det är väl inget att säga nåt om... Sen tyckte jag det var lite väl trångt ner i vattnet, stocken kunde lyfts åt sidan. Ja ja nu känns det som jag klagar väldigt mkt, men tänker på dom orutinerade. (både hästar och ryttare).

Jätte tråkigt att ni inte får utnyttja platsen för framridning och bansträckning längre! Fast det tyckte jag fungerade helt ok ändå.

Men en jätte trevliga tävling! :bump: Kommer tillbaka fler gånger!

Var det dig som jag pratade med när vi skulle gå terrängbanan med? När jag inte hittade första hindret?
Jag kom inte ihåg att det var samma person som sen när jag såg dig, om det nu var det... Du ser hur bra jag är på att komma ihåg folk :angel:
Jaja, du får ursäkta att jag inte var så trevlig, jag var inte på så bra humör sådär direkt efter terrängen...

Mm, hon är fin min lilla häst. Även att rida i vanliga fall... Vi har kollat hoven också, men troligen är det något i kotan, hon har varit rätt tjock i det benet ett tag.
Sen hon blev opererad i vänster knät förra året är hon lite svagare i det benet. Jag har redan bokat en tid innan detta hände hos veterinären för att kolla upp henne, så hon ska snart dit och får säkert några sputor, sen blir hon nog bra igen :)
Målet i år är Lag-SM så då blir det Hermanstorp igen, hoppas hon gillar banan bättre då :angel:

Hmm, nu blir man ju nyfiken på vilka ni är! Var hindervakt i helgen så jag måste ju ha sett er allihopa. Många hästar reagerade en del på jakttornet på väg mot första hindret, men det var faktiskt ganska få stopp även i debutanten... Tyckte tävlingarna flöt på rätt bra med tanke på antalet startande!

Många hästar reagerade en del på jakttornet på väg mot första hindret, men det var faktiskt ganska få stopp även i debutanten...
Fast resultatet säger något annat. :)
Så många uteslutna är lite för många och en signal för banbyggaren att det var för svårt.
Det är en 90-klass, dvs en utbildningsklass.
Det verkar varit bättre för ponnyerna...

Senast ändrad av en moderator:

Så, får väl också redogöra om vår fantastiska helg... :D
Debuterade lätt klass efter att ha ridit två debutant i Vinslöv och i Gärds (i ösregn). Lånade hem en dressyrsadel som jag satt i på fredagkvällen och red monsterdressyrpass för tränaren i. Var lite för stor för min lilla rumpa, men skitsamma. Den stackars hästen var jättetrött på lördagen, även jag, som red med spagettiben. Videokameran lade av i Gärds efter regnandet så det blev inget filmat, men dressyren var prydlig, fick två åttor (mellantrav och hästens gångarter), kunde varit mer energi, men mkt positivt omdöme av domaren, vilket var underbart att läsa! 69% efter dressyren och låg på prispallen! Hoppebanan var ju lätt som en plätt och nollade även om det ibland kändes som om jag fick slänga upp hästen på ryggen och hoppa själv. :rofl:
Var lite orolig för hinder 3 och 4 i uppförsbacke eftersom han fortfarande är så svag bak, och sen spetsen, trodde han skulle koncentrera sig på det bruna komplexet istället för hindret.
I Gärds och i Vinslöv har han inte riktigt fattat att han skall galoppera mellan hindrena, har varit som en orm och stirrat hysteriskt på hindervakter och folk med paraplyer, men han är bussig och hoppar allt man styr på. Nu höll jag på att missa starten eftersom jag kände han som räknade ner sekunderna så vi stod där och pratade om allt möjligt tills jag helt plötsligt frågar "hur många sekunder har jag kvar?", "5" svarar han, och helt plötsligt var vi iväg!
Denna gången var det en helt annorlunda känsla, hästen fattade precis vad han skulle göra och hejsan, vad det gick undan. Piloten behövde bara styra och allt gick super! Hinder 3 och 4 bara försvann under oss, hade lite kass distans till spetsen, kunde bara välja mellan att rida av honom för långt ifrån eller i botten, så valde att ta en förhållning och kom lite nära, men jäklar vilka språng vi fick! Helt plötsligt har han lärt sig att hoppa över ryggen och inte som om han brutit den! Och vilken galopp han fick helt plötsligt!!! :love:
Vattnet tog han på egen hand då jag bara hade en stigbygel och lite för långa tyglar efter nedhoppet i vattnet. :crazy:
Så vi blev placerade i debuten i lätt klass! Var helt överlycklig och så stolt över min stora valp till häst! Fantastiskt hur han har utvecklats bara på tre fälttävlan och två terrängträningar!
Nu vet jag bara inte hur jag skall fortsätta då hästen har fantastiska gångarter och ju verkligen har visat hur fantastisk han är i terrängen, han borde få fortsätta att gå fälttävlan, men jag är egentligen inte intresserad av att satsa på fälttävlan, vill hellre rida banhoppning...Men det är synd och skam att bara rida banhoppning på en sån häst. Är helt förvirrad... :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlan är först ut av de tre ridsportgrenarna under OS i Paris 2024. Så här går tävlingen till.
Svar
0
· Visningar
195
Senast: Gunnar
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 194
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 108
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar