Hur går det för era hästar m.magen?

ankic

Trådstartare
Det är länge sedan jag skrev i tråden "Lös i magen del 2 "
Hur är det med era hästar nu ?
Våran klarade vintern bra med microbalansen , inge rinnig alls .Nu är det ca 2veckor sedan jag slutade med microbalansen och han är fortfarande bra .
Han går tillsammans med sina gamla kompisar i den stora skogshagen och äter hösilage morgon och lunch .
Vi ger honom torrhö till kvällen.
Nu väntar vi bara på att gräset ska bli grönt , kan tänka att ni har fullt av den varan neråt landet .
 
Sv: Hur går det för era hästar m.magen?

Jag skrev nog inget i "lös mage tråden" men jag har en häst som alltid får mag problem under vintern, hon är nu helt bra som hon brukar vara under den varmare perioden ! Har förstått att det är många som har problem under vintern. Så underbart det är med vår o sommar !
 
Sv: Hur går det för era hästar m.magen?

Skönt att höra att din häst mår så bra nu!

Jag skrev också en del i den tråden, min häst är helt bra i magen nu. Han får foderjäst 2 dl per dag och det verkar fungera bra. Dessutom hade det suverän inverkan på pälsfällningen, han blev inte slö, öm i huden mm i år som han brukar bli. Jag kommer nog att fortsätta ge honom det, det är inte så dyrt och verkar fungera bra.

Jag tror dock att han fått en känslig mage och kommer att ha det i fortsättningen. Nu när gräset kommit har han reagerat med lite rinn i baken. Provade då att ge honom en spruta Protexin och vips så var han helt bra igen!
 
Sv: Hur går det för era hästar m.magen?

Skönt att höra att flera pållar är bra , Blandar du foderjästen med något? Är det något man kan ge året om ? Vi har en häst i stallet som får foderjäst , den har visst varit dålig i magen tidigare .
 
Sv: Hur går det för era hästar m.magen?

Tyvärr mår min tös inte så bra ännu! Har skrivit i tråden...hon är lös och ser dräktig ut. Fick svar i dag på träckprovet 100/0/0, så där var inget att hämta! Kanske bandmask, men då måste man visst ta blodprov. Kommer att kontakta vet i morgon - detta måste få ett slut!:cry:
 
Sv: Hur går det för era hästar m.magen?

Eftersom du provat i princip allt utan resultat (jag har läst det du skrev i den andra tråden) tycker jag att du gör mycket klokt i att kontakta veterinären. Hoppas att du äntligen får klarhet i vad problemet är, så du slipper vara så orolig. Berätta gärna hur det går.
 
Sv: Hur går det för era hästar m.magen?

Jag blandar foderjästen med den vanliga kraftfodergivan dvs lite betfor och krafft rehab, det är som kli ungefär så det kräver fuktigt kraftfoder.
Man kan ge det året runt och det står på hinken jag köper att det är bra för tarmfloran. Jag kommer att ge det ett tag till iallafall.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 368
Senast: mars
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 940
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp